• 1
  • 2
2004-11-07, 22:56
Medlem
xaragorns avatar
Hej.

Har köpt en ny HD och tänkte koppla in den. Men när jag sätter på datorn nu, i efterhands, så ger den ifrån långvariga pip med interval. En röd lampa lyser längst ner på Moderkortet och jag får inte upp något på skärmen.
Jag har nu prövat att koppla bort den nya HD:n men den tjuter fortf.
Det är en Fujitsu Siemens burk.

Är det någon som upplevt samma sak eller som vet vad felet kan vara?

Tack.
Citera
2004-11-07, 22:59
Bannlyst
Det står oftast i (moderkortets) manual(en) vad pipen betyder.

EDIT: vill bara skriva något med tjockistext.. puss hej
Citera
2004-11-07, 23:03
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Det står oftast i (moderkortets) manual(en) vad pipen betyder.

EDIT: vill bara skriva något med tjockistext.. puss hej

Ja du, den manualen försvann med tiden. Finns säkert manualer på nätet, men då är frågan, vad har jag för moderkort ?
Citera
2004-11-07, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
Ja du, den manualen försvann med tiden. Finns säkert manualer på nätet, men då är frågan, vad har jag för moderkort ?

Det kan bli problem med att ta reda på det (har blivit för mig en gång, när jag skulle ta reda på vad jag hade för moderkort till min gamla dator).

Surfa in på Fijustus hemsida och leta runt lite.. Kanske hjälper. Good luck!
Citera
2004-11-07, 23:18
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Sisoft Sandra brukar vara bra på att luska ut vilken hårdvara man har i burken, så hittar du ingen info hos fujitsu så ladda ner Sisoft sandra o testa
Citera
2004-11-07, 23:31
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Sisoft Sandra brukar vara bra på att luska ut vilken hårdvara man har i burken, så hittar du ingen info hos fujitsu så ladda ner Sisoft sandra o testa

Japps. Det är ett enkelt sätt att ta reda på all hårdvara man har.

Annars finns AIDA32. Och något annat program som RB länkade till för ett tag sen.
Citera
2004-11-07, 23:43
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Japps. Det är ett enkelt sätt att ta reda på all hårdvara man har.

Annars finns AIDA32. Och något annat program som RB länkade till för ett tag sen.

Hehe, vet inte om ni läst allt eller om ni bara såg det senaste inlägget. Men jag har alltså problem med att få igång datorn

Piper vid uppstart - och hakar upp sig - tror jag, svårt att se då inte skärmen funkar.
Citera
2004-11-07, 23:47
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Du har förmodligen pillat på nått som du inte borde pillat på. Kolla så att allting sitter fast ordentligt. Hjälper inte det så får du resetta BIOS. Om den fortfarande är död så är något sönder på riktigt.
Citera
2004-11-07, 23:55
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Du har förmodligen pillat på nått som du inte borde pillat på. Kolla så att allting sitter fast ordentligt. Hjälper inte det så får du resetta BIOS. Om den fortfarande är död så är något sönder på riktigt.
Jepp, har tatt ut batteriet också.

Hopplöst. Hopplöst ... Tack så mycket för hjälpen ändå.
Citera
2004-11-08, 00:16
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Hehe, vet inte om ni läst allt eller om ni bara såg det senaste inlägget. Men jag har alltså problem med att få igång datorn

Piper vid uppstart - och hakar upp sig - tror jag, svårt att se då inte skärmen funkar.

Mja. Där har du ju en poäng.

Ursäkta mig, men jag är trött, säger vi.

Det borde väl ändå stå någon anmärkning på moderkortet, som du kanske kan vända dig till fijitsu med, och höra med dom.

Men eftersom du satte in en HDD är det ju troligt att du kommit när något, som i sin tur fick en laddning av statisk elektricitet. Och det är farliga saker
Citera
2004-11-08, 13:01
Medlem
mwiborns avatar
Du kan ju prova med att känna så CPU minne och grafikkort sitter fast ordentligt, använd gärna ESD-band när du gör detta, eller håll i dator chassiet (stavnig?) med ena handen medan du pillar med den andra.
eller kan det vara som TuXI säger, att du råkade skjuta den när du satte i disken...
Btw Fujitsu - Siemens brukar vara duktiga på att skriva ut moderkorts modell på sina datorer... bara att leta vidare (Jobbat med Fujitsu-Siemens i 5 år)
Citera
2004-11-08, 13:24
Medlem
iglos avatar
Ta dig en titt på själva moderkortet så brukar det stå någon liten text vad det är för moderkort och modell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in