2011-07-22, 15:57
Medlem
En kompis till mig som skulle ta lån till bostadsrätt berättade att han blev nekad av banken att få lån för att han inte hade fast anställning. Detta trots att han hade en kompis med som kunde vara med som medlåntagare.

Jag fick själv höra samma sak när jag gick till banken med morsan och brorsan då brorsan skulle ta lån. Banken sa att de avrådde att ta lån för syskon och ännu skarpare avrådde till att ta lån för kompisar.

Jag kan förstå att banken kan känna ett moraliskt ansvar för att vänner och syskon kan hamna på kant med varandra om avbetalningen inte går som det är tänkt.

Till frågan:
Vad har banken annars för skäl till att neka lån till kompisar eller syskon?
Citera
2011-07-25, 21:25
Medlem
svengörans avatar
Det är en jäkla massa problem med folk som går i borgen för andra och hjälper till med lån och bankerna har tröttnat på problemen och nu varnar för det.

Dom flesta fattar inte vad det innebär att hjälpa någon med lån det kan kollapsa den egna ekonomin i åratal framöver.
Ta tex att vara Borgensman åt en kompis som måste låna 200k till gamla skulder, Kompisen avlider oväntat och då får borgensmannen betala av hela lånet med sina egna pengar och detta är något som då blir som en chock för borgensmannen som inte trodde att reglerna var såna även fast banken förklarat detta från början

Bankerna har helt enkelt tröttnat på detta elände med folk som är borgensman och tar lån åt kompisar och släktingar.
Citera
2012-02-23, 17:29
Medlem
softsolids avatar
*bump

Nu var det inte fråga om blancolån utan om ett bostadsrättsköp. Då banken tar en väldigt liten risk vid bolån förstår jag inte alls vad problemet är.

Kan det vara så att insatsen var i minsta laget? Annars kanske bankerna har hittat på något om att enbart mamma/pappa godkänns som medlåntagare. Det är ju inte mycket som förvånar en..
Citera
2012-02-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softsolid
*bump

Nu var det inte fråga om blancolån utan om ett bostadsrättsköp. Då banken tar en väldigt liten risk vid bolån förstår jag inte alls vad problemet är.

Kan det vara så att insatsen var i minsta laget? Annars kanske bankerna har hittat på något om att enbart mamma/pappa godkänns som medlåntagare. Det är ju inte mycket som förvånar en..
Det jag vet är att SBAB inte accepterar medlåntagare alls, med undantag för make/maka och sambo. Man måste ha en kärleksrelation för att alls få låna där med medlåntagare, inte ens föräldrar är accepterat (vilket annars är vanligt, att föräldrar med goda inkomster och obefintliga lån hjälper sina barn). Anledningen skall tydligen vara något i stil med att banken vill att alla som står på lånet skall ha bostaden (säkerheten) som sitt primära boende. Varför det är så viktigt vet jag inte.

Så vill du hjälpa din kompis med lån så är det bara att kliva ut garderoben och bli "sambo" på pappret med honom. Såvida ni inte är av olika kön, såklart, men då kanske det blir bekvämare.
Citera
2012-02-24, 01:07
Medlem
Även om det är frustrerande så kan jag nästan förstå dem. Det känns som en sådan sak som ser bra ut på papper och som man inte kan tänka sig ska gå snett (annars hade man aldrig ansökt om lånet osv). Men jag tror att bankerna helt enkelt inte vill beblanda sig alls med människor som de tror saknar betalningskapacitet. Även om det står en borgensman som säkerhet som man faktiskt kan kräva pengarna på ifall det skulle behövas, så vill man helt enkelt inte behöva bemöda sig med en sådan process. Visst, pengarna finns ju där i nödfall. Men det kan innebära många sura miner, huvudvärk och juridiska bekymmer innan de faktiskt får tillgång till dem.

Låt säga att jag är med två vänner. Den ena är pålitlig och jag skulle låna ut pengar till honom. Den andra är väldigt opålitlig och jag skulle inte räkna med att få tillbaka några utlånade pengar från honom. Då skulle jag helst inte låna ut pengar till den opålitliga vännen även om han fick den pålitliga vännen att gå i god för honom. När det väl kommer till kritan senare så känns det som att det skulle vara omoraliskt att kräva pengarna från den pålitliga vännen även om han gått i god. Och även om jag har "rätt" att kräva, så skulle det uppstå sura miner och relationen hade förändrats.
Citera
2012-02-24, 12:02
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softsolid
*bump

Det är för att skydda den eventuella borgensmannen som man avråder från att använda syskon, kompisar och annat.
Dessa personer är ofta i början av livet och livet förändras hela tiden med byte av boende köp av sommarstuga, bil mm och då uppstår problem om man är borgensman.
Tänker efter själv, Om du är 25år vill du då låsa din ekonomiska valfrihet i 30 år framåt för att vara borgensman åt någon kompis? Kommer ni överhuvudtaget vara kompisar resten av livet?

Folk verkar inte förstå vad det innebär att vara borgensman och vilka problem det medför.
Kan du inte tänka dig att bjuda din kompis på lånet så ska du inte heller vara borgensman...
Senast redigerad av svengöran 2012-02-24 kl. 12:06.
Citera
2012-02-24, 16:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det är för att skydda den eventuella borgensmannen som man avråder från att använda syskon, kompisar och annat.
Dessa personer är ofta i början av livet och livet förändras hela tiden med byte av boende köp av sommarstuga, bil mm och då uppstår problem om man är borgensman.
Tänker efter själv, Om du är 25år vill du då låsa din ekonomiska valfrihet i 30 år framåt för att vara borgensman åt någon kompis? Kommer ni överhuvudtaget vara kompisar resten av livet?

Folk verkar inte förstå vad det innebär att vara borgensman och vilka problem det medför.
Kan du inte tänka dig att bjuda din kompis på lånet så ska du inte heller vara borgensman...

Så sant så sant, "Att gå i borgen är att gå i sorgen" heter det gamla visdomsordet och precis så är det. Går man i borgen så skall man räkna med att få betala i slutänden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in