2011-07-21, 22:12
Medlem
Min stationära dator som jag har haft i ca 2 år dog för några månaders sedan. När jag försöker sätta på den så tänds den inte alls. Vad kan problemet vara?

Min andra fråga är, vad ska jag göra för att få över alla filer på hårddisken? Jag har försökt lägga över hårddisken till en annan dator men den andra datorn kunde inte läsa det eftersom datorn som jag försökte koppa hårddisken i är jätte gammal. Har ingen ny dator som jag kan koppla hårddisken till. Kan jag föra över filerna på något annat sätt?
Citera
2011-07-21, 22:14
Bannlyst
det är vägguttaget som är trasigt, möjligen sladden
Citera
2011-07-21, 22:16
Bannlyst
koppla ur cd/dvd spelaren i den andra datorn och kopplain hårddisken där. brukar funka
Citera
2011-07-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollarN-
koppla ur cd/dvd spelaren i den andra datorn och kopplain hårddisken där. brukar funka
Datorn är ju så gammal... jag är rädd att den också dör.

och nej sladden etc funkar som det ska för att jag får en liten stöt när jag sätter på datorn.
Citera
2011-07-21, 22:38
Bannlyst
anmäl elvärket för att de tillverkar stötar på din bekostnad
Citera
2011-07-22, 22:58
Medlem
FittLisas avatar
Att datorn inte startar alls kan ha att göra med:
1. Nätdelen är slutkörd.
2. Moderkortsfel.
3. CPU är felmonterad eller bränd (dock inte troligt)

Gällande din hårddisk så får du ta reda på vad det är för anslutning till den.
Jämför med denna bild.
Är det som den övre har du en äldre IDE. Är det som den undre är det en SATA.
Det är bara att ur hårddisken och leta upp en dator som har sådan här anslutning. Nyare datorer har bägge. Äldre har bara IDE.

Det finns tyvärr inget annat sätt att komma åt och föra över data från en hårddisk till ett annat medium (hårddisk/extern hårddisk/USB-minne/DVD) än via en dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in