• 1
  • 2
2011-07-21, 22:07
Medlem
Granvilles avatar
Min mamma dog precis och nu ska vi göra bouppteckning för att klara ut dödsboet. Hon hade både egna lån och lån tillsammans med min pappa. Min undran är:

- Kan både mammas egna lån och de hon hade tillsammans med pappa skrivas över på pappa? Situationen är den att pappas inkomster nog inte skulle räcka för att betala de månatliga kostnaderna på lånen. Jag och mina syskon kommer se till att han har tillräckligt med pengar för detta, så för oss är det inga problem. Kan banken kräva återbetalning av lånet? Pappa skulle inte klara detta utan att sälja huset som mamma ägde innan hon dog och pappa nu ärver.

Tacksam om någon är insatt och kan ge mig svar då det känns viktigt att säkra så pappa kan bo kvar i huset!
Citera
2011-07-21, 22:40
Medlem
Harpo.Marxs avatar
Beklagar sorgen nu är jag inte riktigt insatt i det hela men allt är betydligt enklare om din pappa och mamma var gifta med varann ,för då ska nog det ordna sig med överlåtandet av lån och eventuellt en annan amoteringsplan också ,men kanske någon annan är mer insatt i det hela
Citera
2011-07-21, 22:54
Medlem
Celenos avatar
När jag hade ett hus var lånen försäkrade mot dödsfall. Detta var inget jag valde eller betalade för utan det var på det viset, enligt Handelsbanken. Om det alltid är så och vilka som står för kostnaden (kunderna såklart) vet jag inte.
Citera
2011-07-22, 00:55
Medlem
Granvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpo.Marx
Beklagar sorgen nu är jag inte riktigt insatt i det hela men allt är betydligt enklare om din pappa och mamma var gifta med varann ,för då ska nog det ordna sig med överlåtandet av lån och eventuellt en annan amoteringsplan också ,men kanske någon annan är mer insatt i det hela

Tack Harpo. Jo, de var gifta så pappa ärver mamma rakt av. Frågan är hur långivarna till mammas respektive mamma+pappas lån resonerar nu när det i deras kalkyler inte är möjligt för pappa att klara både lån och övriga utgifter. Vi barn puttar in så han klarar det och kan bo kvar i huset - om långivarna inte kräver återbetalning. Vid dödsfall kanske det finns en automatisk överlåtelse av lånen oavsett hur den kvarlevandes ekonomi ser ut, dvs man ser lite mellan fingrarna??
Citera
2011-07-22, 09:07
Medlem
Vad jag förstår hade hon inte någon livförsäkring?

Kolla om hon hade någon försäkring via jobbet, eller är det den delen ni barn puttar till? Ofta inte jättemycket pengar men ett par hundra tusen kan hjälpa lite iallafall.
Citera
2011-07-22, 09:25
Medlem
Min mamma gick bort för några år sedan och då hade vi följande situation.

Mamma och pappa var gifta och hade gemensammt bolån, dock så drogs lånet från pappas bankkonto.
Dom skiljde sig men "glömde bort" lånet eftersom att pappa bodde kvar i huset och lånet ändå drogs från hans konto.

När mamma sedan gick bort, flera år senare, så upptäcktes det här när vi fick alla hennes bankbesked. Pappa var då in till banken och dom skrev över lånet. Pappa hade med sig fullmakt från oss dödsbodelägare, men jag vet inte om han behövde uppvisa det.
Citera
2011-07-22, 12:38
Medlem
Granvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktig
Vad jag förstår hade hon inte någon livförsäkring?
Kolla om hon hade någon försäkring via jobbet, eller är det den delen ni barn puttar till? Ofta inte jättemycket pengar men ett par hundra tusen kan hjälpa lite iallafall.
Pensionsförsäkringen från jobbet gäller bara dödsfall upp till en viss ålder och den har hon passerat. Om man är för gammal när man dör räknar man tydligen med att kvarlevande inte behöver nån hjälp... tror det skett en del förändringar mot det sämre för kvarlevande.

Citat:
Ursprungligen postat av karlssons
Min mamma gick bort för några år sedan och då hade vi följande situation.

Mamma och pappa var gifta och hade gemensammt bolån, dock så drogs lånet från pappas bankkonto.
Dom skiljde sig men "glömde bort" lånet eftersom att pappa bodde kvar i huset och lånet ändå drogs från hans konto.

När mamma sedan gick bort, flera år senare, så upptäcktes det här när vi fick alla hennes bankbesked. Pappa var då in till banken och dom skrev över lånet. Pappa hade med sig fullmakt från oss dödsbodelägare, men jag vet inte om han behövde uppvisa det.
Jag tror nog de gemensamma lånen ordnar sig då huset står i pant, även om pappas ekonomi inte skulle räcka för att ta samma lån på nytt då granskningen nog är tuffare.

Kruxet som jag eventuellt ser är mammas privata lån. Om dessa krävs tillbaka av långivaren blir det svårt att lösa utan att sälja huset. Och det vore fruktansvärt synd om pappa tvingas flytta.
Citera
2011-07-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
När jag hade ett hus var lånen försäkrade mot dödsfall. Detta var inget jag valde eller betalade för utan det var på det viset, enligt Handelsbanken. Om det alltid är så och vilka som står för kostnaden (kunderna såklart) vet jag inte.

Japp handelsbanken bjuder på den försäkringen under förutsättning att man inte har krediter hos någon annan än dem. Har man kredit på ex IKEA så minskar försäkringn i värde med X %.
Citera
2011-07-25, 01:13
Medlem
Granvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granville
Pensionsförsäkringen från jobbet gäller bara dödsfall upp till en viss ålder och den har hon passerat. Om man är för gammal när man dör räknar man tydligen med att kvarlevande inte behöver nån hjälp... tror det skett en del förändringar mot det sämre för kvarlevande.

Jag tror nog de gemensamma lånen ordnar sig då huset står i pant, även om pappas ekonomi inte skulle räcka för att ta samma lån på nytt då granskningen nog är tuffare.

Kruxet som jag eventuellt ser är mammas privata lån. Om dessa krävs tillbaka av långivaren blir det svårt att lösa utan att sälja huset. Och det vore fruktansvärt synd om pappa tvingas flytta.

Någon som har insikt i vad som kommer ske med mammas privata lån - brukar de skrivas över på pappa rakt av eller måste han lösa dem?
Citera
2011-07-25, 02:11
Medlem
Är det så att delägarna vill behålla lånen som finns måste banken bevilja det.
Det kan vara så att man inte kan godta dödsbodelägaren (dvs din far) som låntagare, t ex för att han inte har ekonomiska möjligheter att betala igen lånet, betalningsanmärkningar et c. Vill inte banken bevilja att lånet övertas måste dödsboet lösa bort krediten och det är då det kommer ifråga att tex sälja av dödsboets tillgångar.

Svårt att spekulera när man inte vet vilka summor det rör sig om, men är det mindre summor kan det bästa vara att sälja av lösöre, dessa krediter påverkar ju din fars kreditmöjligheter för huslånet.
Citera
2011-07-25, 12:22
Medlem
Granvilles avatar
Tack Fruktig för svaret, det rensar en del frågetecken!
Citera
2011-07-25, 12:32
Medlem
Uroys avatar
Beklagar sorgen!
Kanske du eller någon av dina syskon kan borga, om ni ändå tänkt skjuta till det som saknas ekonomiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in