Citat:
Ursprungligen postat av Fruktig
Vad jag förstår hade hon inte någon livförsäkring?
Kolla om hon hade någon försäkring via jobbet, eller är det den delen ni barn puttar till? Ofta inte jättemycket pengar men ett par hundra tusen kan hjälpa lite iallafall.
Pensionsförsäkringen från jobbet gäller bara dödsfall upp till en viss ålder och den har hon passerat. Om man är för gammal när man dör räknar man tydligen med att kvarlevande inte behöver nån hjälp... tror det skett en del förändringar mot det sämre för kvarlevande.
Citat:
Ursprungligen postat av karlssons
Min mamma gick bort för några år sedan och då hade vi följande situation.
Mamma och pappa var gifta och hade gemensammt bolån, dock så drogs lånet från pappas bankkonto.
Dom skiljde sig men "glömde bort" lånet eftersom att pappa bodde kvar i huset och lånet ändå drogs från hans konto.
När mamma sedan gick bort, flera år senare, så upptäcktes det här när vi fick alla hennes bankbesked. Pappa var då in till banken och dom skrev över lånet. Pappa hade med sig fullmakt från oss dödsbodelägare, men jag vet inte om han behövde uppvisa det.
Jag tror nog de gemensamma lånen ordnar sig då huset står i pant, även om pappas ekonomi inte skulle räcka för att ta samma lån på nytt då granskningen nog är tuffare.
Kruxet som jag eventuellt ser är mammas privata lån. Om dessa krävs tillbaka av långivaren blir det svårt att lösa utan att sälja huset. Och det vore fruktansvärt synd om pappa tvingas flytta.