• 1
  • 2
2011-07-21, 21:45
Medlem
Tjoo!

Igår drog jag mitt första träningspass (enbart kondition, löpte lite etc) efter en lång paus och kändes jävligt gött dock fick jag lite träningsvärk idag. Jag tänkte träna varannan dag , dvs nästa pass är i morgon som också blir kondition. Min fråga är då, är det dåligt / farligt att träna med träningsvärk? Har ganska "vanliga" värk just nu i bena efter ett träningspass men inget som dödar en och skulle vilja hoppa igång med träningen imorn.

Tack i förskott!
Citera
2011-07-21, 21:49
Medlem
Pankreatits avatar
Det är ingen fara, bara att köra lugnt.

Ljuger jag eller inte?

SÖK!
Citera
2011-07-21, 21:49
Medlem
Haustis avatar
Inga problem, bara att köra på. Speciellt konditionsidrotter är ganska skonsama mot kroppen.

Träningsvärken kan bli bättre om du tränar, för då får du igång cirkulationen i kroppen. Men ta det ändå lungt om du precis börjat träna, för leder och ligament i kroppen tar mycket längre tid på sig att vänja sig vid belastningen än vad muskler gör.
Citera
2011-07-21, 21:53
Medlem
theeaglefalks avatar
Hehe, det bästa sättet att få bort den snabbast på = TRÄNA MER... som man säger
Citera
2011-07-21, 22:02
Medlem
alright, tackar för de snabba svaren. Sen har jag hört väldigt olika angående det här men, hjälper / förhindrar stretching träningsvärk?
Citera
2011-07-21, 22:09
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidsam
alright, tackar för de snabba svaren. Sen har jag hört väldigt olika angående det här men, hjälper / förhindrar stretching träningsvärk?

Nej, den ökar troligen din träningsvärk.

Eller ljuger jag nu igen?
Citera
2011-07-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit

JA
Citera
2011-07-21, 23:53
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlSvensson
JA

Fel.
Citera
2011-07-21, 23:56
Medlem
Om man lyfter vikter och anstränger sig under träningen så resulterar det ofta i träningsvärk, träningsvärken beror på att musklerna "går sönder lite" och när kroppen läker musklerna resulterar detta i större/starkare muskler, kroppen känner att du behöver muskler=blir de större.

Eftersom du i ditt fall fått värken av konditionsträning så behövs nog ingen återhämtningsdag så det är nog fritt fram imorrn .

Correct mw if i'm wrong.
Citera
2011-07-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit

Troligen är en överdrift men studier visar större tendenser till ökad träningsvärk än minskad.
Citera
2011-07-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandski
Om man lyfter vikter och anstränger sig under träningen så resulterar det ofta i träningsvärk, träningsvärken beror på att musklerna "går sönder lite" och när kroppen läker musklerna resulterar detta i större/starkare muskler, kroppen känner att du behöver muskler=blir de större.

Eftersom du i ditt fall fått värken av konditionsträning så behövs nog ingen återhämtningsdag så det är nog fritt fram imorrn .

Correct mw if i'm wrong.

Varför skriva något om du vet att det troligtvis är fel?
Citera
2011-07-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Varför skriva något om du vet att det troligtvis är fel?

Har inte fel, correct me if im wrong är ett uttryck från det engelska språket, Som man tydligen inte lär ut i dina trakter, Kanske du hört talas om det?, btw vem orkar ens göra så meningslösa inlägg som du gör, ditt liv måste verkligen vara uselt. Gonatt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in