Citat:
Ursprungligen postat av
VoiceofDestruction
Varför tror du att flickorna tog miste då, kan de ha blivit tystade och hur kunde AA göra karriär, inom domstolsväsendet och upphöjas till domare? Det indikerar väl något?
Du missförstår hela grejen. Jag säger inte att flickorna tog miste -- de har ju aldrig nämnt AA. Den ena av dem berättar i förhör att hon såg en kille hon kände igen från sitt gym. Mannen var finne*, vad hon hört arbetslös, bodde i Upplands Väsby.
*I det här läget brukar folk vara väldigt snabba att påpeka att finnar kan förstå ester och tvärtom. Det är helt sant i många fall, men att en finne skulle missta en est för en annan finne är väldigt osannolikt. Har det hänt att du träffat en dansk för första gången och trott att personen är svensk?
Bortsett från det ovanstående -- dvs att signalementet stämmer ganska dåligt in på AA -- är kvinnornas vittnesmål klurigt på andra sätt. Filmen de såg på bio samma kväll hade inte amerikansk premiär förrän ett halvår efter mordet (den svenska premiären ägde rum först året därpå). De kan förstås minnas fel film, och jag tycker att den bristande överensstämmelsen med AA är ännu viktigare, men det det här med filmen är något som brukar lyftas fram för att ytterligare påpeka att flickornas vittnesmål har vissa problem.
Men läs förhören själv. Jag försvarar som sagt inte AA i övrigt, men jag tycker att det är viktigt att den här myten dör någon gång.