2014-10-05, 21:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Finns en taxichaufför som uppger att de stod en wt-man i skinnjacka (dvs samma signalement som Anneli och Anki ger dekorimannenmen som inget mordvittne ger mördaren) på västra sidan (alltså mittemot DH) minuterna innan mordet. En möjlighet är naturligtvis att kvinnorna mindes fel på vilken sida de gick. Det skulle förklara varför ingen såg dem på mordplatsen. Men det är bara en spekulation från min sida.

Är det Chauffören Nilsson du menar? Finns ju även Thomas Kangers uppgifter om två yngre tjejer som går ifrån platsen efter MOP. Men det minst sagt svårt att knyta den uppgiften till Anki Anneli.
Citera
2014-10-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
missade du vad jag skrev tidigare.? Kolla citatet nedan så ser du att jag nämner vittnena du pratar om.

Jodå känner till att de var oense om filmen och det styrker tanken på att de kan blanda ihop tidpunkter.

"Det som gör mig allra mest tveksam till tjejernas utpekande är att vittnena Rolder m sällskap, Scheffer m döttrar, Hellgren, Anders Björkman m polare, Anja Landgre, Inga Ålenius och Nicola Fauzzi samtliga
passerar platsen där AA står under tiden 2313-2320 utan att se skymten av AA eller någon annan person"

"Mot detta kan anföras att Inge Morelius säger sig sett GM 231830, alltså tre minuter före MOP. Men när man läser han vittnesmål så är det inte lätt att räkna ut när och i vilken omfattning han såg GM".

Anar en viss affekt mot tjejerna när du skriver "slänger ur sig" . Men det är ju inte dom som pekar mot Anti Avsan utan Olle Alsén med sin inlaga till PU 921221 med diarienr 1107-92.

Det är Alsen , sedemera med Lars Krantz och Sven Aner som sekundanter som driver anslaget mot AA. PU verkar undersöka iom förhöret med AA i april-93 och sedan avskriva AA.

Som jag många gånger skrivit i tråden är jag förbryllad över OAs agerande runt PU. Driver på, antyder olika spår, ex smålustighetern i DNs friskytten, öppnar dörrar men går aldrig till vägs ände.
Försumbar kritik har riktats mot OA som verkade med en air av pressens äldre statsman.

Schysst att du länkar in det du skrivit tidigare.
Vad gäller Olle Alsén så var han mest av allt en gammal gubbe som spred strunt i slutet av sin journalistkarriär. Bara så du vet, så vad han känd för det då.

Jag förvånas dock över hur folk som verkar ha sysslat med det här i flera år och skriver många inlägg, på allvar ser några starka misstankar i det här. Eller tror på kvinnornas historia. Hela historien är ju bluff, vilket är helt uppenbart om man värderar den jämfört med andra historier inom utredningen. Kanske om man är helt ovan med polisutredningar, och ser kvinnornas berättelse som kittlande, så kan jag köpa att man tror på det rent spontat. Men ju mer kunnig man är, desto mer tydlig är hela saken. T ex förhör med Inga Åhlenius.

"Anki" bad t ex Borgnäs eftersöka ett par som hon sa sig ha sett passera mordplatsen vid samma tidpunkt som hon skulle ha sett DK. Detta par kunde aldrig identifierats eftersom det var ett påhitt. Samma sak med det påstådda radioprogram som kvinnan påstod skulle ha sänts ett par dar efter mordet, som skulle innehållit bl a de finska kvinnornas möte med paret - det visade sig vid kontroller att något sådant program aldrig sänts.
En annan sak var att kvinnorna hela tiden ändrade sina berättelser i förhör. Och återigen, att de vägrade ställa upp på en seriös polisiär rekonstruktion talar mkt starkt emot deras trovärdighet.

Not: skrev förut fel att båda kvinnorna uppgett fel film, det var den ena. Ett år efter, har jag för mig att filmen hade premiär.
Citera
2014-10-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jag kan den där storyn. Men kan du historien om vad som framkom sedan genom utredning?
Vet du om t ex att kvinnorna slängde ur sig att de den kvällen såg en biofilm som inte ens hade haft premiär?
Sedan finns ju det lilla problemet att inget vittne såg mannen stå där så lång tid innan mordet. Bl a blev dessa påståenden helt emotsagda av ett mordplatsvittne (som passerade flera minuter för mordet) och ett vittne som kom från samma biofilm som makarna Palme, men gått snabbare. Dessa vittnen sa uttryckligen att det var helt tomt på platsen. Och sedan att kvinnorna inte ville göra rekonstruktion, så avslöjande.

Jag kan bara inte fatta var du får dessa informationer från eftersom det inte finns någon sådan skriftligen?????
Hur vet du att de inte vill vara med vid rekonstruktion???
Dags för bevis eller är det besserwisserskitsnack??

Nåå??
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2014-10-05 kl. 21:47. Anledning: komplettering
Citera
2014-10-05, 22:21
Medlem
Citat:
Är det Chauffören Nilsson du menar? Finns ju även Thomas Kangers uppgifter om två yngre tjejer som går ifrån platsen efter MOP. Men det minst sagt svårt att knyta den uppgiften till Anki Anneli.

Nej, det här är inte Nilsson. Borgnäs skriver om det i en Iskall vind (s 433f). Kl 2315 ser en passerande taxichaufför en man i brun skinnjacka stå mittemot dekorimahörnet och speja norrut. Han har en wt som han talar i. Borgnäs placerar mannen norr om tunnelgatan.

Dammegård uppger hävdar att en jugoslavisk taxichaufför 2316 ser en man med wt stå och speja norrut mittemot mordplatsen. Eventuellt är det här samma vittne. Dammegård placerar dock mannen söder om tunnelgatan.
Citera
2014-10-05, 22:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Nej, det här är inte Nilsson. Borgnäs skriver om det i en Iskall vind (s 433f). Kl 2315 ser en passerande taxichaufför en man i brun skinnjacka stå mittemot dekorimahörnet och speja norrut. Han har en wt som han talar i. Borgnäs placerar mannen norr om tunnelgatan.

Dammegård uppger hävdar att en jugoslavisk taxichaufför 2316 ser en man med wt stå och speja norrut mittemot mordplatsen. Eventuellt är det här samma vittne. Dammegård placerar dock mannen söder om tunnelgatan.

Borgnäs, har inte boken tillgänglig, skriver han något mer om denne taxi-chaufför?

GMPs rek har Wiklund som ser en man speja norrut på sveavägen 2320 då han passerar korsningen för andra gången. 2315 har jag för mig han ser någon gå ur en bil intill korsningen sveavägen - tunnelgatan.
Senast redigerad av mvagrippa 2014-10-05 kl. 22:34.
Citera
2014-10-05, 22:41
Medlem
Citat:
Borgnäs, har inte boken tillgänglig, skriver han något mer om denne taxi-chaufför?

GMPs rek har Wiklund som ser en man speja norrut på sveavägen 2320 då han passerar korsningen för andra gången. 2315 har jag för mig han ser någon gå ur en bil intill korsningen sveavägen - tunnelgatan.

Han har 2-3 sidors text om honom, men förutom redan angiven information består det mest i ett referat av ett samtal med Almblad och ett resonemang om chaufförens tillförlitlighet.

Almblad påstod att man trots rekonstruktioner inte hade fått någon förklaring till observationen, men ansåg att Morelius borde ha sett wt-mannen.

Tror inte Wiklund är taxichauffisen - dels anger Dammegård att Wiklund var ute för att hämta sin fru, dels stämmer inte tidpunkten. Wiklund ser en man stiga ur en bil vid hörnet TUnnelgatan - Olofsgatan 2315. Fem minuter senare står samme man mittemot mordplatsen och spejar norrut - precis som mannen taxichauffisen såg några minuter innan.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-10-05 kl. 22:54.
Citera
2014-12-29, 13:02
Medlem
Hur stor är oddsen att någon/några från polisen eller militären sätter kulhål på Avsan för att ha skjutit Sveriges statsminister? Eller är samtliga i kåren högerpopulister?
Senast redigerad av Knullkompisen 2014-12-29 kl. 13:11.
Citera
2015-02-06, 21:04
Medlem
Eastmancolors avatar
Oavsett vittnens trovärdighet i denna fråga är det ju psykologiskt inte särskilt förvånande om det är en person med baltisk härkomst som mördat Palme:

(1) Antisovjetism: Palme uppfattades som Sovjetvänlig.

(2) Probaltism: Balterna är besvikna på svenskarnas, och då särskilt sossarnas, hållning gentemot dem.

(3) Klasshat: En etnisk balt tillhör mer eller mindre automatiskt den infödda bondeklassen medan Palmes mor kom från den tysk-baltiska adeln.

Tre relativt starkt emotionella indicier i alla fall.
Citera
2015-02-10, 14:02
Medlem
Citat:
Angående Anti Avsan som dekorimaman dyker han upp i sammanhanget genom vad en finskbördig tjej säger till en tillfällig bekant på en finlandsbåt i december 1992. Bara tidsrymden som förflutit gör att man måste vara mycket försiktig med att dra stora växlar på detta.

Historien om finskan och hennes väninnas iaktagelse kommer till DN-journalisten Olle Alséns kännedom och han för uppgiften vidare till PU och dess chef Hans Ölvebro. För egen del har jag aldrig blivit klar över om det verkligen är AA som finskan pekat ut i tipset, eller om det är en annan finsktalande polis. AA är av estnisk b bakgrund och talar enligt uppgift inte finska.

Det som gör mig allra mest tveksam till tjejernas utpekande är att vittnena Rolder m sällskap, Scheffer m döttrar, Hellgren, Anders Björkman m polare, Anja Landgre, Inga Ålenius och Nicola Fauzzi samtliga
passerar platsen där AA står under tiden 2313-2320 utan att se skymten av AA eller någon annan person.

Mot detta kan anföras att Inge Morelius säger sig sett GM 231830, alltså tre minuter före MOP. Men när man läser han vittnesmål så är det inte lätt att räkna ut när och i vilken omfattning han såg GM.

Jag betvivlar inte att de finska tjejerna sett en dekorimaman men jag är tveksam till tidpunkten. Fram till en knapp timme före mordet har det funnits Narkotikaspanare i området som en tänkbar förklaring. Till syven och sist är sex och ett halvt år väldigt lång tid för en minnesbild, utan det minsta avsikt ändras minnen över tid.

Min slutsats blir att det behövs mer för att binda AA till brottsplatsen än vad vi har för tillfället. Och är han oskyldig har han utsatts för en förtalskampanj närmast utan motstycke i svensk kriminalhistoria.

Det som behövs för att binda Anti Avsan till brottsplatsen finns troligen i de förhör som hållits med de finska kvinnorna, men dessa är sekretessbelagda. Så behändigt! Beträffande "förtalskampanj närmast utan motstycke" har trots det Anti Avsan ingen som helst vilja att anmäla t.ex. Sven Anér för förtal eftersom man inte vinner ett förtalsmål om det den åtalade hävdar är sant. Det är antagligen fritt fram att säga vad man vill om Anti Avsan i samband med mordet på Olof Palme; Avsan kommer inte att göra något åt det på annat sätt än kanske skicka okvädningsord och hotelser via e-post. Se följande:

From: anti.avsan@riksdagen.se <mailto:anti.avsan@riksdagen.se>
> > To: lillemor_landegren@hotmail.com
> > <mailto:lillemor_landegren@hotmail.com>
> > Subject: Kopia
> > Date: Wed, 12 Dec 2007 17:26:12 +0100
> >
> > Nu får du ta mej fan lägga av. Varför i helvete kollar du mej
> > hela tiden? Och varför lyssnar du på idiotiska teorier? Är
> > det Almungetomten som ligger bakom? Han har en hel säck med
> > lögnpaket, passbyten, vapenföretag, finska flickor, kondböcker,
> > anmälningar på VD1 mm mm mm. Allt är lögn! Inget av det där
> > existerar ens!!! Och mailar du Söderst röm lever du farligt
> > för om du gör ett enda stav fel kan det resultera i en
> > polisanmälan till r ikspolisstyrelsen, rikskrim, länskrim,
> > piketen och alla möjliga lokala polisenheter. Sen får också
> > Almungetomten en kopia av mailet med stavfelet och då får r
> > iksdagskansliet, talmännen, partiledare, gruppledare,
> > partikanslier och lokala parti distrikt ute i landet kopior av
> > kopior av kopior. Han måste ju visa Söderström, Alsén, Lena,
> > Göran, Gunnar och Barbro att han jobbar duktigt. Just nu sitter
> > Slödderström och jobbar på en stor polisanmälan. Nån råkade
> > nämligen tappa ett glass papper från GB vid sidan av
> > arbetsskygge sonen Ivans bil i september (arbetsskygg är
> > föresten den andre sonen också, sitter bara och skriver en
> > massa halvpolitiskt mordskit). Han har svårt att se framåt
> > (forward). Han ser hellre bakåt (golovina). Men back to the
> > car. För att bli trodd slog Ivan sönder vänstra framrutan på
> > sin egen bil. Det skulle liksom bli lite som om Slödderströms
> > var förföljda. Fy fan så jävla barnsligt!!! Det gjorde han den
> > 17:e eller om det var 18:e, minns inte nu.
> >
> > Anti
> >
> > ps Va fan skulle du föresten maila Slödderströms för? Det ska
> > du väl för helvete inte göra. Är du helt dum i huvet? Mailar
> > dom till dej ska du inte svara! Ramla inte i den gropen!!!!
> >
> > Du ska inte lägga dej i om vi skämtar om olika namn. Vi gör ju
> > föresten en teater.
> >
Citera
2015-02-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberord
Det som behövs för att binda Anti Avsan till brottsplatsen finns troligen i de förhör som hållits med de finska kvinnorna, men dessa är sekretessbelagda. Så behändigt! Beträffande "förtalskampanj närmast utan motstycke" har trots det Anti Avsan ingen som helst vilja att anmäla t.ex. Sven Anér för förtal eftersom man inte vinner ett förtalsmål om det den åtalade hävdar är sant. Det är antagligen fritt fram att säga vad man vill om Anti Avsan i samband med mordet på Olof Palme; Avsan kommer inte att göra något åt det på annat sätt än kanske skicka okvädningsord och hotelser via e-post. Se följande:

From: anti.avsan@riksdagen.se <mailto:anti.avsan@riksdagen.se>
> > To: lillemor_landegren@hotmail.com
> > <mailto:lillemor_landegren@hotmail.com>
> > Subject: Kopia
> > Date: Wed, 12 Dec 2007 17:26:12 +0100
> >
> > Nu får du ta mej fan lägga av. Varför i helvete kollar du mej
> > hela tiden? Och varför lyssnar du på idiotiska teorier? Är
> > det Almungetomten som ligger bakom? Han har en hel säck med
> > lögnpaket, passbyten, vapenföretag, finska flickor, kondböcker,
> > anmälningar på VD1 mm mm mm. Allt är lögn! Inget av det där
> > existerar ens!!! Och mailar du Söderst röm lever du farligt
> > för om du gör ett enda stav fel kan det resultera i en
> > polisanmälan till r ikspolisstyrelsen, rikskrim, länskrim,
> > piketen och alla möjliga lokala polisenheter. Sen får också
> > Almungetomten en kopia av mailet med stavfelet och då får r
> > iksdagskansliet, talmännen, partiledare, gruppledare,
> > partikanslier och lokala parti distrikt ute i landet kopior av
> > kopior av kopior. Han måste ju visa Söderström, Alsén, Lena,
> > Göran, Gunnar och Barbro att han jobbar duktigt. Just nu sitter
> > Slödderström och jobbar på en stor polisanmälan. Nån råkade
> > nämligen tappa ett glass papper från GB vid sidan av
> > arbetsskygge sonen Ivans bil i september (arbetsskygg är
> > föresten den andre sonen också, sitter bara och skriver en
> > massa halvpolitiskt mordskit). Han har svårt att se framåt
> > (forward). Han ser hellre bakåt (golovina). Men back to the
> > car. För att bli trodd slog Ivan sönder vänstra framrutan på
> > sin egen bil. Det skulle liksom bli lite som om Slödderströms
> > var förföljda. Fy fan så jävla barnsligt!!! Det gjorde han den
> > 17:e eller om det var 18:e, minns inte nu.
> >
> > Anti
> >
> > ps Va fan skulle du föresten maila Slödderströms för? Det ska
> > du väl för helvete inte göra. Är du helt dum i huvet? Mailar
> > dom till dej ska du inte svara! Ramla inte i den gropen!!!!
> >
> > Du ska inte lägga dej i om vi skämtar om olika namn. Vi gör ju
> > föresten en teater.
> >

Är mailet från Anérs tok-bok?
Citera
2015-02-10, 15:36
Medlem
Citat:

Är väll snarare Carl Stålbrännare som är i farten.
Citera
2015-02-10, 15:48
Medlem
Citat:

"Tok-bok"! Ha, ha, ha! Nej, det är från Anti Avsan.

Vilken av Sven Anérs böcker är det du avser med det nedsättande uttrycket "tok-bok"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in