Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-23, 17:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Man ska naturligtvis vara medveten om ökad risk för ras.
Garret-snurran klarar ju knappt originaleffekten.

BSR har dåligt rykte bland Saab-folk, då dom tagit lite genvägar för att få upp effekten. Maptun verkar vara ett bättre alternativ.

Annars T7 suit, lite kablage och en PC.


Menar du att gemene man som är intresserad av mer effekt i sin bil men knappt vet vad som är vad under huven, ska kunna fixa och trixa sin egen "chiptrimning" med T7-suite och en PC....? Det är rent vansinne om du frågar mig... Så enkelt är det helt enkelt inte.


Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
chipning sänker inte förbrukningen.. tvärtom! Ja om du inte kör som med ett ägg under gasen.
Och det är inte lönt på en så pass gammal bil med så många mil. Följderna kommer bli kostsamma. turbo som säger upp sig. Gavlar till Ic som ger upp. Växellåda som dör. drivknutar som sticker.... nja..

En sanning med modifikation, inte så jag menar att du har direkt fel.

Man kan mycket väl få lägre förbrukning, men, då det oftast inte samma kunskap krav och kontroll på t ex förbränningstemper, avgastemper, turbinvarvtal, förbränningstryck eller klarar diverse EU-normer för avgaser m.m. så blir det inte sällan inte helt bra, ja kanske t o m rent ohälsosamt för div. delar i motorn med tiden.

Jag har sett div. resultat från olika chiptrimmare som körts fram i SAAB's motorlabb, och det var inte nåt att skryta om...


Dr Tinnitus
Citera
2011-07-23, 23:19
  #14
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Menar du att gemene man som är intresserad av mer effekt i sin bil men knappt vet vad som är vad under huven, ska kunna fixa och trixa sin egen "chiptrimning" med T7-suite och en PC....? Det är rent vansinne om du frågar mig... Så enkelt är det helt enkelt inte.




En sanning med modifikation, inte så jag menar att du har direkt fel.

Man kan mycket väl få lägre förbrukning, men, då det oftast inte samma kunskap krav och kontroll på t ex förbränningstemper, avgastemper, turbinvarvtal, förbränningstryck eller klarar diverse EU-normer för avgaser m.m. så blir det inte sällan inte helt bra, ja kanske t o m rent ohälsosamt för div. delar i motorn med tiden.

Jag har sett div. resultat från olika chiptrimmare som körts fram i SAAB's motorlabb, och det var inte nåt att skryta om...


Dr Tinnitus

Om du hittar någon som snålare förbrukning med chipp förutom dom som säljer såkallde ecochipp (ger inte heller markant mindre förbrukning) men motorskador så publisera det.....
Citera
2011-07-24, 02:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Om du hittar någon som snålare förbrukning med chipp förutom dom som säljer såkallde ecochipp (ger inte heller markant mindre förbrukning) men motorskador så publisera det.....


Det finns ett flertal som jag sa tidigare, som kan ge lägre förbrukning på låglast/dellast, men motorerna mår sällan bra och avgasvärdena m.m. är inget att skryta om då man vanligen inte har full koll på div. värden som jag nämnde tidigare så motorerna mår inte riktigt bra av det. Går ofta för magert eller med för hög tändning och temperaturer m.m.

Det finns normalt en anledning till att biltillverkarna kalibrerat som de gjort, och det handlar sällan om okunskap för att de har lägre effekt och ev. högre förbrukning än vad div. chiptrimmare får till.

Dr Tinnitus
Citera
2011-07-24, 11:03
  #16
Medlem
Kebabsugers avatar
kan ni inte bara köpa en tuner som tex hp tuner och pilla själv ?
eller kan man inte det på saab ?
Citera
2011-07-24, 11:59
  #17
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns ett flertal som jag sa tidigare, som kan ge lägre förbrukning på låglast/dellast, men motorerna mår sällan bra och avgasvärdena m.m. är inget att skryta om då man vanligen inte har full koll på div. värden som jag nämnde tidigare så motorerna mår inte riktigt bra av det. Går ofta för magert eller med för hög tändning och temperaturer m.m.

Det finns normalt en anledning till att biltillverkarna kalibrerat som de gjort, och det handlar sällan om okunskap för att de har lägre effekt och ev. högre förbrukning än vad div. chiptrimmare får till.

Dr Tinnitus

som sagt kan och gör är vilda skilda saker... det berömda det som sägs i teorin stämmer sällan med verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback