2011-07-21, 17:43
Medlem
Svejsares avatar
Min externa hårddisk har precis lagt av.
När jag sätter på den så hör man att den startar upp och hårddisken jobbar ca 7-8 sekunder sen stänger den av sig igen. Lampan som indikerar att den är på lyser fortfarande.

Är en LaCie från inet.
http://www.inet.se/artikel/4303246/l...il-poulton-1tb

Kan någon hjälpa mig att skrämma liv i den igen?

Edit: Problemet kom när jag koppla in den i tvn. Kan det vara orsaken?
Citera
2011-07-21, 17:54
Medlem
Dropkickeds avatar
En sak som du kan se efter är om du har rätt adapter för hårddisken. Kan ju vara att du själv har plockat den av en annan grej eller att det blev fel i leveransen. Om det är rätt adapter så har du ju åtminstone röjt ett problem ur vägen.
Citera
2011-07-21, 17:56
Medlem
Svejsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropkicked
En sak som du kan se efter är om du har rätt adapter för hårddisken. Kan ju vara att du själv har plockat den av en annan grej eller att det blev fel i leveransen. Om det är rätt adapter så har du ju åtminstone röjt ett problem ur vägen.

Ja det är rätt.
Den har ju fungerat innan.
Citera
2011-07-21, 18:03
Medlem
Dropkickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Ja det är rätt.
Den har ju fungerat innan.
Okej. Jag har själv varit med om att adaptern la av så att jag fick byta ut den, kändes nästan som att hårddisken hade längre livslängd än själva strömförsörjningen. Men om vi antar att det är hårddisken som har pajat så kan du väl ringa inet och höra om du kan få ut en ny? Är ju lite knepigt att få liv i hårddiskar som inte vill längre. Mät strömmen i adaptern om du inte kan få ut en ny disk. Om det visar sig att adaptern är fullt fungerande och om du inte får byta så hade iaf jag slängt den.
Citera
2011-07-21, 18:10
Medlem
Svejsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropkicked
Okej. Jag har själv varit med om att adaptern la av så att jag fick byta ut den, kändes nästan som att hårddisken hade längre livslängd än själva strömförsörjningen. Men om vi antar att det är hårddisken som har pajat så kan du väl ringa inet och höra om du kan få ut en ny? Är ju lite knepigt att få liv i hårddiskar som inte vill längre. Mät strömmen i adaptern om du inte kan få ut en ny disk. Om det visar sig att adaptern är fullt fungerande och om du inte får byta så hade iaf jag slängt den.

Kan man på något sett mäta adaptern och se om det är den som krånglar? Eller kan man köpa adaptern lös?
Vill helst inte skicka in den i första taget då jag är rädd för att dom ska radera allt på den.
Citera
2011-07-21, 18:20
Medlem
Dropkickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejsare
Kan man på något sett mäta adaptern och se om det är den som krånglar? Eller kan man köpa adaptern lös?
Vill helst inte skicka in den i första taget då jag är rädd för att dom ska radera allt på den.
Du kan ju kika efter i kompiskretsen och inom familjen om någon har en liten spänning/strömmätare och få låna den. Du kan ju förklara problemet om du känner någon som är lite insatta inom elektronik. Att köpa en sådan kan man ju också göra. Vet dock inte priset och om det är värt. Kanske en framtida investering till när andra apparater krånglar.
Och ja du kan köpa en lös adapter. Kolla upp om det finns på t.ex. Dustin.se eller kanske en affär i närheten. Var bara säker på att du får rätt specifikationer.
Citera
2011-07-21, 18:21
Medlem
Du kan annars ta ur hårddisken ur chassit och koppla in den i datorn och se om den funkar, funkar den kopierar du över allt till en annan hårddisk sen sätter du tillbaka hårddisken i chassit igen.
Gör du det snyggt så kanske dom på inet inte upptäcker nåt
Citera
2011-07-21, 18:25
Medlem
Dropkickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olofss0n
Du kan annars ta ur hårddisken ur chassit och koppla in den i datorn och se om den funkar, funkar den kopierar du över allt till en annan hårddisk sen sätter du tillbaka hårddisken i chassit igen.
Gör du det snyggt så kanske dom på inet inte upptäcker nåt
Det är sant! Gjorde så med min hårddisk som pajade. Men man får tänka ifall det är värt att bryta upp den och inte kunna byta. Om det är material på hårddisken som du absolut inte vill bli av med så är det nog en bra sak att göra. Jag själv hade bytt om det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in