2011-07-21, 15:32
Medlem
Hej! jag har gipsad fot/ben haft det i 2 och halv vecka.. o började med P-piller för 7 dagar sedan. Men har nu läst i bipackssedeln att det finns skäl att inte äta det när man har gipsad fot tex. Jag känner nu stickningar i vaden nästan hela tiden och det känns som den ska somna och när jag pillar under gipset på det så känns det ömt...
Ringde vårdcentralen o förklarade allt men hon trodde det var pga gipset.. men jag börjar bli riktigt orolig. ska jag oroa mig? har jag fått en blodpropp?
Citera
2011-07-21, 15:35
Medlem
Du kan vara lugn till 99%
Jag har nog brutit mig sammanlagt 6 gånger och varje gång har armen eller benet varit ömt och domnat bort.
Lita på vårdcentralen eller om du är super orolig eller hypokondriker får du väl åka in till sjukhuset och undersöka.
Citera
2011-07-21, 16:06
Medlem
Men nu är det ju vaden som är öm inte nånannanstans.. o de är ju tecken på blodpropp. Men tror själv att jag blivit hypokondriker och oroar mig i onödan men tänk så ere inte så. läst massa på nätet o blivit livrädd men får vänta tills imon om det inte slutat då får jag väl kolla upp det.
Citera
2011-07-22, 00:55
Medlem
Gör det som känns bäst.
Citera
2011-07-22, 01:42
Medlem
Eliza CTs avatar
Det finns en sak som är viktig om man har ett gipsat ben (eller arm).
Det är ha kuddar under så benet kommer i högläge. Svullnad går då ner och riskerna blir mindre.
Sedan kan man alltid ringa 1177 om man är orolig.
Citera
2011-07-22, 01:49
Medlem
Se till att röra foten också, så gott du kan i gipset dvs, utöver högläge.
Citera
2011-07-24, 12:20
Medlem
Jag fick själv en blodpropp i benet (låret) efter att jag sabbat mitt knä.
Var stilla sittandes i ca 1½ månad innan det blev så.
Min satte sig i låret så fot och vad svullnade upp ganska ordentligt (+5 cm på vaden).
I mitt fall var det ganska enkelt konstaterat eftersom jag såg ut att väga 200kg om man bara tittade på det benet, så för dig med gips känns det en smula svårare.

Enda symtomet jag hade förutom svullnaden var att jag hade ingen känsel alls från knä och ner.

Är du osäker eller orolig så boka en tid hos din vårdcentral.
Är dom osäkra så skickar dom dig på ultraljud för att konstatera.

Lycka till :-)

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in