2009-10-19, 23:20
Medlem
Jichael..Macksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Något annat som är väldigt störande är detta eviga tjat om att folk använder man.

schtekar/bratt språket... FAN VA NAJS MAAAN

skoja ba man
Citera
2009-11-06, 17:46
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
När nån frågar "Vad tycker du om det?" Och personen svarar "Om det tycker jag inte!"

Stör mig även på när folk säger "prosit" efter man nyst.

Oh ja. Något jag stör mig om möjligt ännu mer på är de som kräver att man ska säga tack efter de sagt sitt löjliga "prosit".
Fyfan, man skulle ju kunna tro att det är nåt jävla dagis, men det är alltså vuxna människor som håller på med sånt trams
Citera
2009-11-06, 17:58
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Oh ja. Något jag stör mig om möjligt ännu mer på är de som kräver att man ska säga tack efter de sagt sitt löjliga "prosit".
Fyfan, man skulle ju kunna tro att det är nåt jävla dagis, men det är alltså vuxna människor som håller på med sånt trams

Prosit är ju ett latinskt ord för en tillönskan om bättring. Det hör nog till god ton att låta ett tack åtfölja en tillönskan.

På engelska används "God bless you" alltså "Gud välsigne dig". Det låter, enligt mitt förmenande, mer konstlat.
Citera
2009-11-07, 01:00
Medlem
Nice Hatar det ordet! Vaddå, det är "nice"? Vad fan menas med det? Snacka svenskar för fan. Har en kompis som titt som tätt använder detta uttryck för han flickvän gör det. Tycker det är grymt störigt.

Är i övrigt väldigt emot anglifiering av svenska språket i stora drag. Att vissa unga idag har svårt att uttrycka sig korrekt på sitt eget modersmål utan inblanding av diverse utländska låneord är minst sagt bedrövligt.
Citera
2009-11-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
HAHA! Jag säger ALDRIG något när folk nyser. Så jävla dumt och löjligt. Det roliga i det hela är att vissa blir nästan lite förnärmade när man inte verbalt uppmärksammar deras lilla nysning. Så det måste säga något själv!

Då kan jag känna mig dum och socialt awkward, men va fan varför hålla på och säga något som är totalt idiotiskt. Gemene man är urbota korkad!
Citera
2009-11-07, 02:08
Medlem
ColdEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Nice
Är i övrigt väldigt emot anglifiering av svenska språket i stora drag. Att vissa unga idag har svårt att uttrycka sig korrekt på sitt eget modersmål utan inblanding av diverse utländska låneord är minst sagt bedrövligt.

Citat:
HAHA! Jag säger ALDRIG något när folk nyser. Så jävla dumt och löjligt. Det roliga i det hela är att vissa blir nästan lite förnärmade när man inte verbalt uppmärksammar deras lilla nysning. Så det måste säga något själv!

Då kan jag känna mig dum och socialt awkward, men va fan varför hålla på och säga något som är totalt idiotiskt. Gemene man är urbota korkad!

för övrigt så är det för mig självklart att säga prosit efter att någon nyst och att tacka om någon sagt det åt mig. jag tycker förvisso om vett och etikett.

OnT:
stör mig på alla som kommenterar språket utan att själva veta tillräckligt för att kritisera. stör mig också på folk som hävdar att de har lättare att uttrycka sig på engelska än på svenska.
Citera
2009-11-07, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdE
för övrigt så är det för mig självklart att säga prosit efter att någon nyst och att tacka om någon sagt det åt mig. jag tycker förvisso om vett och etikett.

OnT:
stör mig på alla som kommenterar språket utan att själva veta tillräckligt för att kritisera. stör mig också på folk som hävdar att de har lättare att uttrycka sig på engelska än på svenska.
Varför? Vett och etikett pratar du om, det handlar om en märklig social regel som har överlevt sig själv. Tänk om jag skulle sagt "Hoppsan, en groda" varje gång någon hostat. Lika urbota idiotiskt.
Citera
2009-11-07, 02:40
Medlem
ColdEs avatar
Citat:
Varför? Vett och etikett pratar du om, det handlar om en märklig social regel som har överlevt sig själv. Tänk om jag skulle sagt "Hoppsan, en groda" varje gång någon hostat. Lika urbota idiotiskt.

jag kan väl hålla med om att det är föråldrat och kanske är det tid att sluta säga det jag kommer troligen att fortsätta använda det då jag tycker det är trevligt när jag får höra det. nu när jag förstår att folk blir irriterade över det så får jag väl fundera på om jag ska säga det alls. det är ju tråkigt om jag framstår som störig när jag vill vara trevlig.
kan hända att jag gillar det just för att det är en social regel som helt utan anledning faktiskt levt kvar.
Citera
2009-11-07, 12:36
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Finns det några sociala regler som du tycker är befogade och som du följer. I så fall vilka och varför?

Jag tycker personligen att prosit har samma social värde och givna plats som en hälsningsfras, vilken som helst. Det betyder visserligen inte att jag använder mig av någondera regelbundet.
Citera
2009-11-07, 14:45
Medlem
storbondens avatar
Citat:

Citat:

Kul att du i ditt första inlägg snackar illa om dagens ungdom som blandar in låneord, för att i ditt inlägg därefter använda ”awkward”.

Ser minst sagt lite dumt ut – eller har du svårt att uttrycka dig på ditt modersmål?
Citera
2009-11-07, 16:19
Avslutad
"Bättre fattig och frisk än rik och sjuk".

Sägs ofta av bönder som verkligen tror på att en rik människa kan bli sjuk Oftast ett uttryck för avundssjuka gentemot de som har det lite bättre ställt.
Citera
2009-11-07, 21:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
En märklig regel är det kanske att nysningar och inte hostningar ska kommenteras och kanske har den överlevt sig själv, men prosit betyder ju faktiskt (som InnocentWar1 varit inne på) "må det gagna", alltså "hoppas att nysningen är till nytta för dig". Ordet är därmed inte att jämställa med omotiverat prat om grodor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in