Citat:
Ursprungligen postat av Inya
Jag tjej med långtidsvikariat inom vården (fast tjänst om 3 månader)har idag fått chans till ett första handkontrakt i storstad. Men nojig som jag är har jag en fråga

tidigare i livet har jag tagit krediter och dylikt som jag sedan löst med lån osv. I dagsläget har jag tre lån hos olika banker. Ca 50 000 på varje lån samt ett kreditkort. Jag har fått inkassopåminnelse ett par ggr men alltid betalat direkt och därför inte hamnat hos kronofogden.Jag vill så fruktansvärt gärna ha kontraktet! Men min fråga är : kan hyresvärden neka mig kontraktet pga detta? På en kreditupplysning kan man väl se lån osv?? Min mamma skulle kunna vara borgenär! Tacksam för svar!
Börja inte med att erbjuda mamma som borgensman, som det faktiskt heter. Som hyresvärd börjar man då ana oråd (ja, jag är själv hyresvärd) utan använd detta i nödfall.
En hyresvärd kan neka dig på vilka grunder som helst, bara det inte faller under lagen om diskriminering, men den är inte så besvärlig att komma runt. HV kommer inte se några bankskulder och påminnelser om han inte har bankkontakter utöver det vanliga. Har han däremot erbjudit dig ett kontrakt så bör det löftet i sig vara bindande. Läs på om anbud och accept.