2011-07-20, 22:22
Medlem
Jag tjej med långtidsvikariat inom vården (fast tjänst om 3 månader)har idag fått chans till ett första handkontrakt i storstad. Men nojig som jag är har jag en fråga tidigare i livet har jag tagit krediter och dylikt som jag sedan löst med lån osv. I dagsläget har jag tre lån hos olika banker. Ca 50 000 på varje lån samt ett kreditkort. Jag har fått inkassopåminnelse ett par ggr men alltid betalat direkt och därför inte hamnat hos kronofogden.Jag vill så fruktansvärt gärna ha kontraktet! Men min fråga är : kan hyresvärden neka mig kontraktet pga detta? På en kreditupplysning kan man väl se lån osv?? Min mamma skulle kunna vara borgenär! Tacksam för svar!
Citera
2011-07-20, 22:33
Medlem
storm79s avatar
Ja dom KAN neka dig, men för att det ska synas på UC'n de gör så måste det ha gått vidare från inkasson till krav. Däremot kan de kräva fast anställning och isf måste du ha arbetsgivarintyg som styrker att du garanterat BLIR fast om dom där 3 månaderna.

fast det hela beror ju på var i landet du är. Pratar vi kiruna blir dom nog överlyckliga att få en hyresgäst, är det stockolm så kan det vara annorlunda.

Du bör också sluta ta lån för konsumtion spm du sen måste ta anra lån för att lösa. Kreditsanering funkar ett par ggr sen kommer du bli nekad.
Citera
2011-07-20, 22:47
Medlem
Jag har slutat jag har en bra ekonomi med sparande. Bra lön osv. Köper inget på kredit. Min arbetgivare har jag som referens så han kan styrka att jag har en fast tjänst om 3 månader. Men kan de neka mig ändå? Fast att mamma kan gå i borgen och jag vet att på en kreditupplysning står det inga anmärkningar finns registrerade hos UC. Lägenheten är dyr ca 7000 och denna hyresvärden kräver att man har 4 ggr hyran i lön varje månad vilket jag har. Men de kanske nekar mig för lånens kostnad varje månad som är ca 3500. Hoppas inte får då får jag gå på gatan. Min sambo ska bo där med men som Co. Då hon har en betalningsanmärkning och kan inte stå med på kontraktet. Så jag ska ju inte betala hela hyran själv!men behöver jag berätta att hon ska bo där men att jag vill stå själv på kontraktet. Eller hur gör man?
Citera
2011-07-20, 22:50
Medlem
Haha inte gå på gatan utan bo på gatan menar jag
Citera
2011-07-20, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inya
Jag tjej med långtidsvikariat inom vården (fast tjänst om 3 månader)har idag fått chans till ett första handkontrakt i storstad. Men nojig som jag är har jag en fråga tidigare i livet har jag tagit krediter och dylikt som jag sedan löst med lån osv. I dagsläget har jag tre lån hos olika banker. Ca 50 000 på varje lån samt ett kreditkort. Jag har fått inkassopåminnelse ett par ggr men alltid betalat direkt och därför inte hamnat hos kronofogden.Jag vill så fruktansvärt gärna ha kontraktet! Men min fråga är : kan hyresvärden neka mig kontraktet pga detta? På en kreditupplysning kan man väl se lån osv?? Min mamma skulle kunna vara borgenär! Tacksam för svar!

Hyresvärden kan neka dig pga atthan inte gillar din hårfärg och om så krävs hänvisa till.ett kösystem som inte finns om myndigheterna börjar blanda sig i, det är ändå hans egendom.

Men då din mor kan gå i borgen så ser jag inga problem. Skulle det skita sig för dig så kommer ju hon betala uppsägningstiden osv..
Citera
2011-07-20, 23:31
Medlem
Cartiers avatar
Citat:

Börja inte med att erbjuda mamma som borgensman, som det faktiskt heter. Som hyresvärd börjar man då ana oråd (ja, jag är själv hyresvärd) utan använd detta i nödfall.

En hyresvärd kan neka dig på vilka grunder som helst, bara det inte faller under lagen om diskriminering, men den är inte så besvärlig att komma runt. HV kommer inte se några bankskulder och påminnelser om han inte har bankkontakter utöver det vanliga. Har han däremot erbjudit dig ett kontrakt så bör det löftet i sig vara bindande. Läs på om anbud och accept.
Citera
2011-07-20, 23:52
Medlem
Men eftersom han ser en kreditupplysning kan han väl se lån? Beviljade krediter tror jag det står. Eller är det inte samma som den jag får hem i brevlådan om någon tagit en upplysning? Jag vet att jag med min inkomst Inte kan ta fler lån än vad jag har. Vilket jag absolut inte skulle göra! Jag tror inte min kredit värdighet är så bra pga av lånen. Men kollar hyresvärden kreditvärdigheten?
Citera
2011-07-21, 00:05
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Men eftersom han ser en kreditupplysning kan han väl se lån? Beviljade krediter tror jag det står. Eller är det inte samma som den jag får hem i brevlådan om någon tagit en upplysning? Jag vet att jag med min inkomst Inte kan ta fler lån än vad jag har. Vilket jag absolut inte skulle göra! Jag tror inte min kredit värdighet är så bra pga av lånen. Men kollar hyresvärden kreditvärdigheten?

Det finns ju flera företag som erbjuder kreditupplysning. På Ratsit ser man inga lån, sen är jag inte säker på om lån och beviljade krediter är samma sak. På ratsit fär man som omfrågande en scoring från ett till tio, och där kan man kanske indirekt ana om det finns stora lån, men jag är ganska säker på att dessa inte finns inräknade i den scoringen. Men scoringen i sig tittar en HV garanterat på.
Citera
2011-07-21, 00:55
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Vafan, så länge du inte har några anmärkningar och tjänar tillräckligt så skiter hyresvärden i om du har lån på 150.000kr.

Dock så är ett tips att använda ditt sparande till att betala tillbaka krediterna, varför betala massa ränta i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in