Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-20, 20:15
  #1
Medlem
Coolermasters avatar
Har hittat en Nissan 350z som har allt jag vill ha utav en bil för ett rimligt pris
Finns det några direkta nackdelar med att köpa en bil som blivit importerad från usa till sverige?

Uppskattar svar från kunniga!
Citera
2011-07-20, 23:11
  #2
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolermaster
Har hittat en Nissan 350z som har allt jag vill ha utav en bil för ett rimligt pris
Finns det några direkta nackdelar med att köpa en bil som blivit importerad från usa till sverige?

Uppskattar svar från kunniga!

När det gäller en japs är nog marknadsanpassningen nästan en fördel..
Åtminstone vänsterstyrd..
Eljest kan vissa bilar på usa marknaden ha sämre krockskydd än svensksålda dito,men gäller nog ganska gamla japsbilar framför allt.
Men det som brukar skilja är ju belysningprylar och sådant är ju lätt att byta
Citera
2011-07-20, 23:19
  #3
Medlem
Prostreet32s avatar
Nedsuttna säten av feta amerikanare.
Och kladd från hamburgare på säten, instrumentbräda osv.
Citera
2011-07-20, 23:21
  #4
Medlem
elektronikfreaks avatar
Är den registreringsbesiktigad i Sverige o godkänd så är det väl lugna puckar. Varifrån USA kommer bilen dvs vilken stat kommer den ifrån?
Citera
2011-07-20, 23:57
  #5
Medlem
Ta dig en titt på mätare - så att du får Km/h och Celsius. Kan vara dyrt att återställa om det inte står rätt till.
Citera
2011-07-21, 00:44
  #6
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban_
Ta dig en titt på mätare - så att du får Km/h och Celsius. Kan vara dyrt att återställa om det inte står rätt till.
Såg faktiskt en gammal 50-tals jänkare för ett par veckor sedan som hade rullat i Sverige åtskilliga år men för övrigt var en importbil o den hade... milesmätare. Trodde det var krav vid registreringsbesiktning att mätaren visar kilometer o inte miles men så var tydligen inte fallet. Däremot Celsius resp Fahrenheit har knappast myndigheterna någonting med att göra.
Citera
2011-07-21, 00:49
  #7
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Såg faktiskt en gammal 50-tals jänkare för ett par veckor sedan som hade rullat i Sverige åtskilliga år men för övrigt var en importbil o den hade... milesmätare. Trodde det var krav vid registreringsbesiktning att mätaren visar kilometer o inte miles men så var tydligen inte fallet. Däremot Celsius resp Fahrenheit har knappast myndigheterna någonting med att göra.


De flesta bilar med milesmätare brukar ha KM/H utsatt, men lite mindre. Så lätt att man kollar fel, men man vänjer sig om man kör USA-import dagligen.
Citera
2011-07-21, 01:07
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
De flesta bilar med milesmätare brukar ha KM/H utsatt, men lite mindre. Så lätt att man kollar fel, men man vänjer sig om man kör USA-import dagligen.
Jo, jag har själv varit i USA o tagit hem ett drygt halvdussin bilar. Enbart 50- o 60-talare. Samtliga dom bilarna hade BARA haft milesmätare så dom har jag fått byta till kilometermätare eller snarare är det bara själva skalan man byter. Nyare bilar har däremot som du säger både miles- o kilometervisning. På äldre bilar får man även byta säkerhetsbältena till Sverige godkända sådana. Samt parkeringsljusena som i USA är oranga... i Sverige måste dom vara vita. Men TS tänker ju köpa en nästan ny bil så i det fallet är det ju lite annorlunda.
Citera
2011-07-21, 10:31
  #9
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jo, jag har själv varit i USA o tagit hem ett drygt halvdussin bilar. Enbart 50- o 60-talare. Samtliga dom bilarna hade BARA haft milesmätare så dom har jag fått byta till kilometermätare eller snarare är det bara själva skalan man byter. Nyare bilar har däremot som du säger både miles- o kilometervisning. På äldre bilar får man även byta säkerhetsbältena till Sverige godkända sådana. Samt parkeringsljusena som i USA är oranga... i Sverige måste dom vara vita. Men TS tänker ju köpa en nästan ny bil så i det fallet är det ju lite annorlunda.


Det är nyare bilare jag tänker på, gamla jänkare är nog som du säger, då jag inte alls har koll på dessa.

Vissa nyare bilar från USA kan man få stora problem med blinkers och lysen, bland annat Cheva Silverado där det saknas skärmblinkers, samt att blinkersena lyser när du inte blinker, och när du blinkar så "avbryter" den strömmen så det blinkar, istället för tvärtom. Samt att positionsljusen är gula, vilket är olagligt här i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback