2011-07-20, 19:32
Medlem
Hej jag har blivit erbjuden en nyproduktions hyresrätt och funderar på att ta den, men det är hyra + individuell mätning av kall- & varmvatten samt hushållsel man betalar. Så jag undrar va kan vatten kostnaden vara per månad tro ? Självklart förstår jag att det beror på hur mycket jag använder men i snitt för en person som bor i en 2a på 60 kvadrat ungefär? Och el kostnaden antar jag dom menar den vanliga elkostnaden som man normalt alltid betalar i en hyresrätt själv?
Tacksam för bra svar
Citera
2011-07-20, 19:35
Medlem
Moffins avatar
När det gäller varmvattnet så tänkt på att det inte är bara det du förbrukar utan det är alltid ett litet flöde av varmvatten oavsett om du använder det eller inte. Det har något med salmonella och så att göra. Kostnaden för det blir ju knappast stor, men det är något som många inte tänker på.
Citera
2011-07-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
När det gäller varmvattnet så tänkt på att det inte är bara det du förbrukar utan det är alltid ett litet flöde av varmvatten oavsett om du använder det eller inte. Det har något med salmonella och så att göra. Kostnaden för det blir ju knappast stor, men det är något som många inte tänker på.
Okej men va kan kostnaden bli per månad tro totalt ? handlar det om en hundring eller en 1000 lapp tro ?
Citera
2011-07-20, 19:48
Medlem
Moffins avatar
Flödet ligger väl bara på runt hundralappen eller två per månad skulle jag gissa om det inte är dåligt inställt. Däremot tycker jag hela grejen med hyra+varmvatten+el låter som att det kan bli lite dyrt. Med hushållsel räknas det då även som uppvärmning eller är det varmvattnet som står för det? Kan ju bli helt olika priser isf, sen har det ju att göra med vilket elbolag du har, priserna kan vara lite skiftande, framförallt beroende på vilken typ av avtal du har, om du vill ha fast eller rörligt pris etc.
Citera
2011-07-20, 20:21
Medlem
Cartiers avatar
Citat:

Det du avser är legionella!
Citera
2011-07-20, 20:22
Medlem
Citat:
Flödet ligger väl bara på runt hundralappen eller två per månad skulle jag gissa om det inte är dåligt inställt. Däremot tycker jag hela grejen med hyra+varmvatten+el låter som att det kan bli lite dyrt. Med hushållsel räknas det då även som uppvärmning eller är det varmvattnet som står för det? Kan ju bli helt olika priser isf, sen har det ju att göra med vilket elbolag du har, priserna kan vara lite skiftande, framförallt beroende på vilken typ av avtal du har, om du vill ha fast eller rörligt pris etc.
Ja elen är inga problem den vet jag redan va jag betalar för då jag har haft lägenhet i många år. Men det jag undra mer över är vattnet då det alltid ingått i hyran för mig tidigare.
Citera
2011-07-20, 20:46
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Det du avser är legionella!
Självfallet. Fick iaf äran att känna mig lite korkad!

Citat:
Ursprungligen postat av konstigasaker
Ja elen är inga problem den vet jag redan va jag betalar för då jag har haft lägenhet i många år. Men det jag undra mer över är vattnet då det alltid ingått i hyran för mig tidigare.
Som sagt beror ju på om varmvattnet är för värme eller inte.
Citera
2011-07-20, 21:03
Medlem
Citat:
Självfallet. Fick iaf äran att känna mig lite korkad!

Som sagt beror ju på om varmvattnet är för värme eller inte.
Det står så här om det säger nåt mer :
Det är individuell mätning av kall- & varmvatten samt hushållsel. Detta innebär att man betalar detta utöver grundhyran.
Har sett att det brukar vara så på många nyproduktions lägenheter som är hyresrätter, så nån borde ju bo i en sådan och ha koll ?
Citera
2011-07-21, 15:34
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigasaker
Det står så här om det säger nåt mer :
Det är individuell mätning av kall- & varmvatten samt hushållsel. Detta innebär att man betalar detta utöver grundhyran.
Har sett att det brukar vara så på många nyproduktions lägenheter som är hyresrätter, så nån borde ju bo i en sådan och ha koll ?

Troligtvis så ingår värmen i den fasta avgiften du betalar i hyra. Min mormor bor i en liten villa ensam och hon förbrukar ca 70m^3 vatten om året. Av detta kan man räkna med att minst 1/3 är varmvatten. Detta är alltså förbrukning för bad/dusch/toalett/etc för en person samt disk- och tvättmaskin.

El beror som sagt på vilket bolag du har och vilket pris du har, fast finns både fasta och rörliga elavtal, min erfarenhet säger dock att de brukar sluta på ungefär samma kostnad i slutändan.
Citera
2022-03-28, 23:51
Medlem
Man kan ha i hyresrätt
1) ELNÄT
2) EL (EL - HANDEL)
3) VARMVATTEN gemensamma anläggningar individuell mätning
4) UPPVÄRMNING gemensamma anläggningar individuell mätning

1) och 2) ELNÄT resp EL brukar man kunna läsa av själv på säkringsskåpets mätare eller i en app/web
3) och 4) känner jag inte till hur man läser av själv. Det kommer på fakturan / hyresavin.

Det kan vara väldigt olika vad det kostar. I tex en 2 r o k beroende på uppvärmningssystem kan varmvatten kosta 50-250 kr/mån och uppvärmningen i storleksordningen 300-1500 kr/mån. Fjärrvärme är dyrt, direktverkande eller vattenburen el är ofta ännu dyrare. Värmepumpsystem luft ->vatten eller luft->luft kan vara många ggr billigare. Sen är uppvärmningen nära 0 maj-okt ca jämfört med mitt i vintern.
Citera
2022-03-29, 00:13
Medlem
Runt 200:- går vattnet på hemma. Då är det kallt + varmt och vi är två pers.
Citera
2022-03-29, 20:38
Medlem
_killahs avatar
Räkna med 2-300:- beroende på hur du duschar och om du har disk/tvätrmaskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in