• 1
  • 2
2011-07-20, 17:14
Medlem
kalasknass avatar
Hej nu e det så att i lördags hittade jag en fästing i min navel och när min kompis skulle ta ut den så stanna det jätte lite kvar så nu undrar jag om det är farligt eller om jag inte behöver oroa mig. (jag har tvättat den med alsolsprit 2 gånger)
Citera
2011-07-20, 17:18
Moderator
Psilosophers avatar
Finns risk för Borelia och TBE, varav den senare kan leda till dödlig hjärnhinneinflammation.
Citera
2011-07-20, 17:18
Medlem
Har du fått TBC spruta?

EDIT; TBE för i helvete!
Senast redigerad av Rotardo 2011-07-20 kl. 17:21.
Citera
2011-07-20, 17:19
Medlem
fokuserameras avatar
Citat:
Fästingar bör avlägsnas direkt när de påträffas på huden. Den ska dras rakt ut, långsamt, med en pincett så nära huden som möjligt. Fästingborttagare finns att köpa på apotek och underlättar borttagning. Om man försöker rycka bort en fästing med våld kan den med den hullingförsedda snabeln bli kvar i såret och kan där vålla inflammation. Smör, olja eller nagellack bör inte användas, för då kan fästingen smitta ner värden, innan den släpper. Om en del av fästingen blir kvar, kan det bli en lokal liten svullnad, liknande en böld eller finne.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fästingar
Citera
2011-07-20, 17:22
Medlem
fokuserameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Finns risk för Borelia och TBE, varav den senare kan leda till dödlig hjärnhinneinflammation.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Har du fått TBC spruta?
det är ju fästingen som kan vara bärare, då TS redan har blivit biten så spelar det ingen roll om en del av fästingen sitter kvar ur den aspekten
Citera
2011-07-20, 17:24
Moderator
Psilosophers avatar
Men hur stor risken är att åka på någon av dessa åkommor vet jag inte; Jag har väl fått ett 15-tal fästingbett de senaste 3 åren, och jag stapplar omkring och svammlar ungefär som vanligt
Citera
2011-07-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuseramera
det är ju fästingen som kan vara bärare, då TS redan har blivit biten så spelar det ingen roll om en del av fästingen sitter kvar ur den aspekten

Nej det är helt riktigt, tänkte mest ifall TS hade ngt att oroa sig för
Citera
2011-07-20, 17:27
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuseramera
Spelar roll för Borelia, som inte smittar om du tar bort odjuret per omgående (inom 3 dygn eller nåt).

TBE smittar direkt, vad jag förstår.
Citera
2011-07-20, 17:28
Medlem
den kommer väl växa till sig igen om inte annat?
Citera
2011-07-20, 17:29
Medlem
Black-Jesuss avatar
Jag tror det var år 2008 som sak hände mig, dock på halsen. Visste först inte vad det var, försökte ta bort men den satt fast och tyckte det var äckligt att röra den. Då kom polarens lillebror och ryckte bort den. Efter någon vecka var halva ansiktet förlamad, var riktigt läskigt måste jag säga. Men tillbringade en del tid på sjukhuset, sprutor hit å sprutor dit plus massa mediciner. Så det är väldigt viktigt att du åker till sjukhuset och kollar upp det där . .
Citera
2011-07-20, 17:40
Medlem
fokuserameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Spelar roll för Borelia, som inte smittar om du tar bort odjuret per omgående (inom 3 dygn eller nåt).

TBE smittar direkt, vad jag förstår.
24 timmar ska man vara på lugna sidan tror jag, men å andra sidan är det 0.6% chans att få borrelia av ett fästingbett i sverige
Citera
2011-07-20, 18:01
Medlem
Ska inte vara så farligt, det händer att "Gaddarna" lr vad man ska kalla det fastnar när man drar ut fästingen Håll koll runt bettet bara , Skulle det bli någon förändring där så åker du till sjukan annars är det rätt så chill
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in