2011-07-20, 15:42
Medlem
Reste till Malta för två veckor sedan.

Det blev ett byte från Sas till Air Malta. Jag kollade enbart vid det tillfället upp maxvikten för SAS som var 23kg och allt slank in fint utan problem till Malta.

Dock ser jag nu när jag ska tillbaks till Sverige att jag kommer flyga med samma bolag och att Air Malta har en maxvikt på 20kg istället.

Kommer det då bli ett problem för mig vid incheckning om jag har över 20kg eller finns det någon sätt att dom låter det gå med tanke på att jag kom in med 23kg packat.

Vill ju inte dumpa av en massa prylar vid flygplatsen :P
Citera
2011-07-20, 15:47
Medlem
lukk3l33ts avatar
Du kommer få betala en extraavgift, kommer dock inte ihåg vad snittet ligger på.
Citera
2011-07-20, 16:03
Medlem
"slinka igenom" , gläm det detta är det bolagen tjänar på, du kommer betala ett pris/kilo

http://www.airmalta.com/page_x.aspx?&p=1341
Citera
2011-07-20, 16:06
Medlem
Men det blir ju ändå lite konstigt då jag fick ta in över 20kg med Air Malta utan problem.
Citera
2011-07-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuggler
Men det blir ju ändå lite konstigt då jag fick ta in över 20kg med Air Malta utan problem.

Checkar du in vid disk där det står SAS-personal eller inhyrd personal (typ Menzies) så använder de antagligen SAS mått. Räkna inte med samma tur när du har Air Malta personal vid check-in disken.

Sen så har jag visserligen kommit undan med något kilo övervikt för, men också åkt ditt på det så jag skulle inte råda någon att chansa.
Citera
2011-07-22, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Checkar du in vid disk där det står SAS-personal eller inhyrd personal (typ Menzies) så använder de antagligen SAS mått. Räkna inte med samma tur när du har Air Malta personal vid check-in disken.

Sen så har jag visserligen kommit undan med något kilo övervikt för, men också åkt ditt på det så jag skulle inte råda någon att chansa.
Precis,, har du köpt di biljet via SAS, så gäller deras regler,, vad än deras andra bolag dom använder sig av,,
iallafall hävda detta,, det har jag gjort i många fall och det har gått igenom
Eller inte precis läste fort,,
skit i vem som står som pers vid incheck de har dom inget med att göra,,
Citera
2011-07-23, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElRetardo123
Precis,, har du köpt di biljet via SAS, så gäller deras regler,, vad än deras andra bolag dom använder sig av,,
iallafall hävda detta,, det har jag gjort i många fall och det har gått igenom
Eller inte precis läste fort,,
skit i vem som står som pers vid incheck de har dom inget med att göra,,

Utöver en otroligt otydligt post så har du inte rätt någonstans. Du förtjänar ditt användarnamn.
Citera
2011-07-23, 12:21
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuggler
Är inte detta en av hörnstenarna på vikttilläggsscammen? Ut är det inga problmem, hem när man inte kan tjaffsa på sitt modersmål och är fast i ett annat land, hostar man upp pengarna.

Men tre kilo borde gå lätt att banta bort ur väskan, bär dina tyngsta saker i fickorna, det kanske blir varmt med jacka och tre tröjjor på sig men ibland måste man ta till knep.

Fler knep?
Citera
2011-07-23, 12:35
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Är inte detta en av hörnstenarna på vikttilläggsscammen? Ut är det inga problmem, hem när man inte kan tjaffsa på sitt modersmål och är fast i ett annat land, hostar man upp pengarna.

Men tre kilo borde gå lätt att banta bort ur väskan, bär dina tyngsta saker i fickorna, det kanske blir varmt med jacka och tre tröjjor på sig men ibland måste man ta till knep.

Fler knep?

Kolla vad de kostar att skicka hem ett paket med post. Alla länder är inte lika dyra som svenska posten.

Annars som nån skrev stuva om till handbagage och ta grejer som väger i fickorna. Tycker också att 3 kg borde gå att skyffla om.
Senast redigerad av felstavadd 2011-07-23 kl. 12:38.
Citera
2011-07-23, 22:48
Medlem
cammlis avatar
och hur kommer sig du har så mycket last med dig, 23kg låter ju överdriv
Citera
2011-07-24, 01:10
Medlem
Det fick bli så att vi chansade lite med bagaget man fick ta med sig på flyget och köpte en större resväska.

Dock blev de iallfall så att en av resväskorna va över maxvikten på 1kg men dom sa inte ett ord om det. Inte heller att den mindre väskan såg ut att va lite för stor för att ta med på flyget.

Dock så blir det här något att tänka på framöver för min del. Vill ju helst undvika alla överraskningar som går :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in