2011-07-20, 15:21
Medlem
Jag har Windows 7.
När jag gjort en film på movie maker, med bilder + filmer så blir formatet litet på tvn. Men menyn i början blir helbild. Kanske kan ha att göra med att jag har roterat filmerna 90 grader och då går det inte att få helbild?
Var ska jag klicka för att få helbild?
Citera
2011-07-20, 16:04
Medlem
TorrentLovers avatar
Vilket format har TV:n?
Citera
2011-07-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vilket format har TV:n?
TVn är en platt tv. en 36 tum eller nåt. Jag har gjort filmer i annat video program där helbild gick att få på tvn.
Citera
2011-07-20, 18:19
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
TVn är en platt tv. en 36 tum eller nåt. Jag har gjort filmer i annat video program där helbild gick att få på tvn.

Vilket format är det? http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildformat_%28film%29
Citera
2011-07-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vilket format är det? http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildformat_%28film%29
16:9 tror jag. Men jag kan ju bara använda det andra programmet på den andra datorn.
Men det finns alltså inga inställningar på movie maker man kan kolla sånt?
Citera
2011-07-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag har Windows 7.
När jag gjort en film på movie maker, med bilder + filmer så blir formatet litet på tvn. Men menyn i början blir helbild.
Vad är det för meny du pratar om?
Har du gjort menyn själv?

Vilken del av skärmen blir det inte helbild?
Bara vänster höger eller är det uppe och nere också?

Hel bilden du fick i det andra programmet var väl INNAN du roterade filmen 90 grader?

Edit:
Om du roterat men inte klippt uppe och nere i alla filmer så är det inte så konstigt att det inte blir helskärm. Du förlora förstås halva bilden om du klipper. Man kan förstås strunta i proportionerna och dra ut bilden ända ut till kanten men då blir folk mm tjockare än vad de är i verkligheten.

Edit:
Jag skulle hellre strunta i hel bild än att förlorar halva bilden eller dra ut bilden så att det ser konstigt ut.

Dessutom har platta TV apparater och olika mediaspelare i datorn inbyggd funktioner att antingen klippa eller dra ut bilden så att det blir hel bild när som helst medan man tittar på filmen utan att original filmen ändras.
Senast redigerad av panpo98 2011-07-20 kl. 19:01.
Citera
2011-07-20, 20:03
Medlem
TorrentLovers avatar
Bara att spara i bredbildsformat (vilket är 16:9)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in