2011-07-19, 23:49
Medlem
Antar att jag kopplade in båda ljudkablarna från chassit istället för bara en? , eftersom när hörlurarna kopplades in så dog datorn, nu vägrar den gå igång och jag har provat återansluta allting och även resetta cmos.

Vad kan vara fel?, funderade på om power sw mfl. kortslutits på nåt sätt eller om moderkortet är paj helt o hållet?
Någon som hört talas om att en dator gått sönder pga en kabel för mycket ikopplad i ett kontaktuttag där kontakten passat?.
Låter skumt det här..

Det är en HP Pavillion m8000 med LGA775 socket dvs den här:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...ctID=c00748726

Fast utan PCI expansion slot.
Problemet uppstod vid överföring av delar till nytt chassi, gissar på att kablarna till ljud inte var kompatibla med det moderkortet eller att jag gjort nåt galet.
Gamla chassit finns inte kvar men tänkte felsöka med annat moderkort, just nu vill jag gärna höra vad mer jag kan testa innan jag går vidare med detta?

Tack på förhand
Citera
2011-07-20, 00:03
Bannlyst
Jag är till 85% säker på att det är nätagget. När du kopplade in en extra kabel så skulle nätagget leverera ström till en extra kontakt och då rök väl någon kondensator. Hur gammal är datorn? Nätaggregat brukar ha en väldigt lång garani. Upp till 5 år i vissa fall.
Citera
2011-07-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lontarus
Jag är till 85% säker på att det är nätagget. När du kopplade in en extra kabel så skulle nätagget leverera ström till en extra kontakt och då rök väl någon kondensator. Hur gammal är datorn? Nätaggregat brukar ha en väldigt lång garani. Upp till 5 år i vissa fall.
Det är ett sprillans nytt nätagg, 750W, funkade som det skulle tills ljudkabeln kom in i bilden, har provat koppla ur allting.

Okej, ska prova med mitt 400W corsair också då!.
Citera
2011-07-20, 00:15
Medlem
Tobeos avatar
Kopplade du in hörlurarna i chassi-ljudingången? dvs på framsidan/toppen? Du kanske kopplade chassi ljud sladdarna på typ någon av power LED eller activity LED pinsen och vad det har för effekt vet inte jag.

http://www.tips4pc.com/images/fp_pins.jpg
Citera
2011-07-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobeo
Kopplade du in hörlurarna i chassi-ljudingången? dvs på framsidan/toppen? Du kanske kopplade chassi ljud sladdarna på typ någon av power LED eller activity LED pinsen och vad det har för effekt vet inte jag.

http://www.tips4pc.com/images/fp_pins.jpg
Nej då, gjorde inte det misstaget, MEN det gick 2 ljudkablar från frontpanelen dvs HD audio och A984 eller nåt sånt, kopplade in båda för jag hittade uttag till det men på nåt sätt gick allt sönder när vi koppla in hörlurarna till ljuduttaget och då bör det vara fel i samband med kopplingen av dem 2 kablarna.

Eller, ? Lutar ju åt det.
Citera
2011-07-20, 01:04
Medlem
Tobeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanished
Nej då, gjorde inte det misstaget, MEN det gick 2 ljudkablar från frontpanelen dvs HD audio och A984 eller nåt sånt, kopplade in båda för jag hittade uttag till det men på nåt sätt gick allt sönder när vi koppla in hörlurarna till ljuduttaget och då bör det vara fel i samband med kopplingen av dem 2 kablarna.

Eller, ? Lutar ju åt det.

Du ska bara koppla in en av sladdarna, HD är den nyare och AC'97 är den äldre. Båda fungerar fint men HD är den nyare så det är lika bra att köra på den.

Det måste ju ha blivit något allvarligt drivar fel?
Citera
2011-07-20, 07:29
Medlem
Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit bruka folk sätta på fel plats eller glömma bort. För andra tog det allt från nån sekund till 2 månader innan man fick allvarliga problem.

Ta ut delarna igen och bygg ihop de 4 viktigaste delarna utanför chassit tills du får liv i datorn. Moderkortet lägger du på en yta som INTE leder ström.

Strunta i grafikkort, alla SATA/IDE kablar hårddiskar, DVD, kringutrustning, tangentbord, mus mm för det mesta kan blockera starten så att den verka helt död. Lättare att hitta felet med färre saker i vägen.

Edit:
Det är totalt meningslöst att bar skriva 750W. Det finns massor av såna. Nätaggets märk, modell och ålder (ny i ditt fall) är alltid mycket viktigare än antal watt.
Senast redigerad av panpo98 2011-07-20 kl. 07:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in