2011-07-19, 19:21
Medlem
Ja har ni någonsin funderat i dessa baner att du har möjligheten att gå in i en annan person och uppleva livet från den andra pesonens perspektiv. Allt som rör känslor, tankar, funderingar, rubbet.

Säg att ni väljer en person i er umgängeskrets som ni är lite intresserade av att veta hur den personen ser på livet. Sen så hoppar vi in i den personens kropp och testar hur det känns. Riktigt sjuk tanke måste jag säga efter att jag funderat ett tag på det.

Låt er sjunka in i tanken att ni går in i denna person och lever dennes liv för en dag.

Hur tror ni er livssyn skulle förändras. Är det som ni tror att det är rent ytligt som du känner personen eller kommer det vara anorlunda? Finns det något som ni är extra intresserade av att ta reda på?
Citera
2011-07-19, 19:24
Medlem
conter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Ja har ni någonsin funderat i dessa baner att du har möjligheten att gå in i en annan person och uppleva livet från den andra pesonens perspektiv. Allt som rör känslor, tankar, funderingar, rubbet.

Säg att ni väljer en person i er umgängeskrets som ni är lite intresserade av att veta hur den personen ser på livet. Sen så hoppar vi in i den personens kropp och testar hur det känns. Riktigt sjuk tanke måste jag säga efter att jag funderat ett tag på det.

Låt er sjunka in i tanken att ni går in i denna person och lever dennes liv för en dag.

Hur tror ni er livssyn skulle förändras. Är det som ni tror att det är rent ytligt som du känner personen eller kommer det vara anorlunda? Finns det något som ni är extra intresserade av att ta reda på?

Jag har också tänkt så. Jag föreställer mig att alla vi människor upplever signaler (ljus, ljud) på ett unikt sätt. Men allas sätt verkar lika.
Citera
2011-07-19, 19:43
Medlem
Spreztozcs avatar
Jag har lekt ganska mycket med den tanken genom tidernas gång.. Skulle vara väldigt häftigt!

Citat:
Jag föreställer mig att alla vi människor upplever signaler (ljus, ljud) på ett unikt sätt. Men allas sätt verkar lika.

Vad säger att vi inte gör det egentligen?
Citera
2011-07-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Jag har också tänkt så. Jag föreställer mig att alla vi människor upplever signaler (ljus, ljud) på ett unikt sätt. Men allas sätt verkar lika.

Jag väljer en person som verkar ha koll på läget, är lycklig, har familj bra jobb osv. Skulle vara intressant och se vad det är som gör att denna person kan få allt att gå ihop. Inte för att jag inte har möjligheten till detta men än så länge har jag bara några av dessa delar.
Citera
2011-07-21, 15:27
Medlem
Du kan aldrig komplett vara en annan människa, för då är det inte du utan den andra människan. En liten del av det du är nu måste du ta med dig till den andra människan.

Annars om detta sker och du "är en annan människa" kommer du inte veta om det och du kommer en dag bara vakna upp med en massa minnen från en annan människa.
Citera
2011-07-21, 16:47
Medlem
Det har jag också tänkt på.

Hur uppfattar denne färger?
Vad jag anser vara grönt kankse denne ser som rött.

Cool tanke oavsett
Citera
2011-07-21, 18:03
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max

Det är mycket värdefullt att fantisera om liknande.

T.ex. då man läser vetenskapsteori, bör man ha ett intellekt som kan föreställa sig andras tänkande.

Ex. från-universitets-bok: De visste inte att bakterier existerade. Någon sökte efter orsaken till hög dödlighet i barnsängs-feber. Någon fick hypotesen att tvätta händerna med något medel som minskade dödligheten.
För att förstå dem, så måste man försöka tänka som de.

Alltså man skall tänka sig in i hur de tänkte på den tiden, då man inte kände till bakteries existens.

Man får perspektiv på bevisföringen och kanske lära sig tänka kring problem, där vi inte kan veta allt.

Det kan även vara till nytta på helt andra områden.
T.ex. Förstå att krig verkligen är fasansfullt. Man behöver både hyfsat intellekt och empati, vilket kan vara dåligt utvecklat bland yngre tonåringar och vissa äldre.

Riktigt brutala fascister med enfaldigt intellekt tänker inte på detta, de värsta ser andra människor som hundar eller som fiskar.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-07-21 kl. 18:04. Anledning: rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in