• 2
  • 3
2011-07-27, 18:13
Medlem
Vi har ruskigt bra bartenders i det här landet.
Det sorgliga är att de inte är så många och ställena är få.

Beställer man drinkar i en hotellbar, på O'learys - drickandets McDonalds eller de flesta nattklubbar så får du skit.

Deras uppgift är att fylla folket med sprit, då blir det saker med 2 ingredienser som går snabbt: rom & cola, gin och tonic, vodka & ramlösa, redbull & jäger etc.

Vill du ha en riktigt bra drink så går du till en cocktailbar.
Där kan du få vänta 10 minuter på att få din drink, men det är det värt!

Är du i Stockholm kan jag rekommendera Bar 101, ligger en våning ovanför Scandic Anglais bar.
Deras drinkar är riktigt bra!
Citera
2011-07-27, 18:16
Medlem
Brasserie godot har rätt trevliga drinkar också, det ligger på grev turegatan
Citera
2011-07-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berguv
Jag besökte en lördagskväll Grand Hotel i Lund i hopp om att få lite smaskiga cocktails, men det var ingen i baren som ens visste vad en sazerac är.

Fy, pinsamt. En sazerac är ju inget speciellt. Att man inte kan få det i grand hotel är ju pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av kroko
Vi har ruskigt bra bartenders i det här landet.
Det sorgliga är att de inte är så många och ställena är få.

Beställer man drinkar i en hotellbar, på O'learys - drickandets McDonalds eller de flesta nattklubbar så får du skit.

Deras uppgift är att fylla folket med sprit, då blir det saker med 2 ingredienser som går snabbt: rom & cola, gin och tonic, vodka & ramlösa, redbull & jäger etc.

Vill du ha en riktigt bra drink så går du till en cocktailbar.
Där kan du få vänta 10 minuter på att få din drink, men det är det värt!

Är du i Stockholm kan jag rekommendera Bar 101, ligger en våning ovanför Scandic Anglais bar.
Deras drinkar är riktigt bra!

Bar 101 är ruskigt bra
Citera
2011-08-01, 20:50
Medlem
All-Down-The-Lines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorCrisis
Ett problem jag ofta stöter på, på alla typer av uteställen är att bartenders är helt 100%igt inkompetenta.

Ställer jag någon form av höga krav när jag ber bartendern göra en helt vanlig drink som finns med på IBAs (International Bartenders Association) lista? Frågar efter en Sea-Breeze tex och de ser helt frågande ut. Verkar som om deras kunnande sträcker sig till Sex on the Beach som mest.

Är jag ensam om att uppleva detta?

Det beror på vilka ställen du går till för ställen såklart? Går du till en dräggig fjortisklubb eller ställe med jävligt hetsig bar och lite person där alla dricker redbullvodka och shottar fish är det klart att många lite mer smakfulla och avancerade drinkar går bort. Du går ju inte till ett sunkigt ölhak för att dricka årgångsviner heller liksom. Man får helt enkelt antingen anpassa vad man dricker efter stället, eller välja ställe efter vad man har för krav på drickat.
Citera
2011-08-02, 00:46
Medlem
Fanvadcoolts avatar
Ibland kan man iofs få hjärnsläpp och glömma bort vad en Seabreeze är bara för att man säljer dom så sjukt sällan... Jag säljer kanske 2-3 Oldfashioned om året så det är inte alltid man kommer på direkt. Jag sålde tex en Negroni häromdagen och det har jag inte sålt på år och och dagar så blev lite ställd..

Annars är det nog fan större risk för mig att glömma bort vad en Sex on the beach, Geting eller andra Charter/viking line drinkar innehåller..

Sazerac är Rye whiskey, med några droppar Peychaud (stavning?) pytteliten skvätt absinth och apelsinzest va?

Det stora problemet med en del nattklubbar är att dom ställer tribaltatuerad snubbar med sliskiga frillor som ska jonglera och frihanda till höger och vänster men inte har en jävla anning vad en Godfather innehåller...

Jag var tex på en nattklubb i Sundsvall för ett tag sen och frågade om en snubbe kunde rekomendera tre trevliga drinkar varpå jag fick Redbull+vodka, Redbull+Jäger eller Rom och cola som alternativ..

Hjärnsläpp kan alla få men ibland vill man bara skämmas för man har samma yrke.
Citera
2012-06-07, 10:11
Medlem
Själv funderar jag på varför bartenders går med på att servera Red Bull+vodka, när det är vetenskapligt bevisat att det är totalt livsfarligt att dricka såna blandningar...men i vanlig ordning är det väl ingen som tänker på det, eller ens bryr sig...
Citera
2012-06-07, 10:14
Bannlyst
Sven von essen är väl en av de största skulle jag gissa på.
Citera
2012-06-07, 11:11
Medlem
Som så många andra i trådenpåpekat så finns det inget syfte med att ha en bartender på en nattklubb som kan blanda 100 olika drinkar. Där handlar det om att få ut så många GT, vodka redbull och öl som är fysiskt möjligt - inte att blanda cocktails som tar ~10 min att blanda.

Är man ute efter välgjorda drinkar/cocktaisl så får man ta sig till en cocktailbar eller liknande.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in