• 1
  • 2
2011-07-19, 19:15
Medlem
Ett problem jag ofta stöter på, på alla typer av uteställen är att bartenders är helt 100%igt inkompetenta.

Ställer jag någon form av höga krav när jag ber bartendern göra en helt vanlig drink som finns med på IBAs (International Bartenders Association) lista? Frågar efter en Sea-Breeze tex och de ser helt frågande ut. Verkar som om deras kunnande sträcker sig till Sex on the Beach som mest.

Är jag ensam om att uppleva detta?
Citera
2011-07-19, 20:32
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Tydligen är du ensam om det. Eftersom svenska bartenders tydligen är eftertraktade till spanska områden och charter-orter.
Citera
2011-07-19, 21:12
Medlem
troböds avatar
Ja, det är extremt vanligt. Lyckas man få tag på någon som kan göra annat än en red bull-vodka eller rom-och-cola så faller man nästan baklänges av förvåning. Är man ute efter bartenders som inte är totalt usla får man söka sig till finare hotellbarer eller krogar. Där brukar dom faktiskt kunna göra de flesta basdrinkar åtminstone.
Citera
2011-07-20, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Tydligen är du ensam om det. Eftersom svenska bartenders tydligen är eftertraktade till spanska områden och charter-orter.

Du tror inte att det kan vara pga att de pratar bra svenska?

Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Ja, det är extremt vanligt. Lyckas man få tag på någon som kan göra annat än en red bull-vodka eller rom-och-cola så faller man nästan baklänges av förvåning. Är man ute efter bartenders som inte är totalt usla får man söka sig till finare hotellbarer eller krogar. Där brukar dom faktiskt kunna göra de flesta basdrinkar åtminstone.
Precis! Exakt min upplevelse! Hur svårt är det för bartenders att bara lära sig några enkla basrecept eller sätta upp de bakom disken i baren? :S Eller är det bara utbud/efterfrågan som påverkar(verkar mest troligt), att folk bara beställer redbull och vodka samt annan dylik skit?
Citera
2011-07-20, 03:58
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorCrisis
Du tror inte att det kan vara pga att de pratar bra svenska?

Precis! Exakt min upplevelse! Hur svårt är det för bartenders att bara lära sig några enkla basrecept eller sätta upp de bakom disken i baren? :S Eller är det bara utbud/efterfrågan som påverkar(verkar mest troligt), att folk bara beställer redbull och vodka samt annan dylik skit?

Är du hög på nåt? Tror du man pratar bra svenska i spansk-talande länder?

Edit: Förstår nu varför du inte får dina drinkar.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2011-07-20 kl. 04:04.
Citera
2011-07-20, 08:10
Medlem
Tror han syftar på den svenska medelklassens benägenhet att åka till t.ex. Spanien, då kan det nog vara ett plus att ha anställda som pratar svenska.
Citera
2011-07-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorCrisis
Eller är det bara utbud/efterfrågan som påverkar(verkar mest troligt), att folk bara beställer redbull och vodka samt annan dylik skit?

Gissa.

En bidragande orsak till förvirringen är väl att svenskarna inte har någon tydlig bar-/pubkultur. Den där tydliga uppdelningen där man klart vet vad för slags ställe man har hamnat på finns inte. Du går inte in på din lokala pub i Dartford, eller på din bodega i Vanlöse, och ber om en klurig drink - helt enkelt för att det är så jävla uppenbart att det inte är ett ställe för sånt. Men i Sverige ska alla ställen vara pub/bar/restaurang/kaffebar och så vet inte en jävel vad man kan förvänta sig.

Sen kan svensk barpersonal generellt skärpa till sig när det gäller bemötandet. Men det är en annan historia.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2011-07-20 kl. 12:12.
Citera
2011-07-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Tror han syftar på den svenska medelklassens benägenhet att åka till t.ex. Spanien, då kan det nog vara ett plus att ha anställda som pratar svenska.

Helt rätt. Varför skulle spanjorer åka till spanska charter-orter t.ex.. Rutinerad-Anka är nog den som är hög här
Citera
2011-07-20, 23:25
Medlem
Jacobellis avatar
Håller med dig till en viss del.
Har du lite högre krav och är lite mer intresserad så tycker jag att du ska söka dig till ställen där det finns kunskap och intresse för cocktails.

Det är bara att inse att du inte kommer få en bra old fashioned på en stökig nattklubb, bartendrarna på såna ställen har varken tid/lust/kunskap för att lösa det, tyvärr.
Citera
2011-07-21, 13:51
Bannlyst
Jag känner ett par som extraknäcker som bartendrar. Den ena utbildade sig i Thailand och fick sedermera jobb på en nystartad nattklubb. Han är målare till vardags och jag antar att han ser detta som ett bra sätt att få brudar på. En utav dem fick väl jobb genom någon kompis eller dylikt och fick jobba sig upp från glasplockare till att få stå i baren. Jag vet att han är ganska duktig för när någon frågar honom om en drink på fritiden vet han i 90% av fallen hur den görs. Detta kan bero på att han jobbar på stadens bästa nattklubb som råkar vara det finaste också. Den andra jobbade på stadens "indiekrog" där mycket musiker och liknande hängde innan de fick lägga ner på grund av bristande brandskydd. Han är ingenjör till vardags och troligen inte speciellt duktig. Även hans syrra har jobbat där, tror inte hon är speciellt bra heller. Sen har vi en som är något slags servitris/bartender på Harrys, hon gick Hotell och Restaurang så jag antar att det är hennes enda jobb. Troligen inte speciellt kunnig.

Vad jag vill säga är att de i många fall är personer som extraknäcker för att få ihop lite extra stålar, skaffa brudar eller bara ha roligt.
Citera
2011-07-22, 04:57
Medlem
Jag håller med TS. Jag har jobbat som bartender i sverige och utomlands i 6 år och tycker att kompetensen suger på bartenders i sverige. Jag brukar jävlas med bartenders och beställa IBA-drinkar med flit.

Det finns riktigt sjyssta barer i sverige, främst hotellbarer där de inte använder sour mix i sina whisky sours osv. Färsk citronjuice ska det vara i en riktigt god whiskey sour, eller andra drinkar och cocktails. Sour mixes är ju smidigt men smakar plast.Men går du till 18+ klubben får du räkna med rom & cola och vodka redbull som alternativ.

Ibland lackar jag ur på att vissa mongoloider arbetar på ett ställe där jag sökt jobb på och inte fått jobbet.

Tyvärr har ju folk låtit bartenderyrket stiga dom åt huvudet och tror att dom är så jävla coola. Jag förstår att folk ogillar bartenders och det har jag full förståelse för. Det finns två typer, dom som är duktiga, service-minded och gör ett jävligt bra jobb. Tar 5-6 beställningar på en gång och lagar 4-5 drinkar på en gång. Tar emot beställningar systematisk från tex höger till vänster och börjar om på höger igen. Kompetens i all ära.

Den andra typen som är en jävla poser med sina svettband på varje arm, tar alla brudar före i kön, tar inte folks beställningar systematiskt, utan väljer folk lite random, ska trixa lite men har sönder ett glas. Har ingen kunskap om drinkar och cocktails förutom de 10 vanligaste på nattklubb typ rom och cola, vodka redbull, rosa pantern, p1, p2, p3, white russian, sex on the beach, fidel castro och jäger redbull typ.
Citera
2011-07-22, 10:08
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deewan
Jag håller med TS. Jag har jobbat som bartender i sverige och utomlands i 6 år och tycker att kompetensen suger på bartenders i sverige. Jag brukar jävlas med bartenders och beställa IBA-drinkar med flit.

Det finns riktigt sjyssta barer i sverige, främst hotellbarer där de inte använder sour mix i sina whisky sours osv. Färsk citronjuice ska det vara i en riktigt god whiskey sour, eller andra drinkar och cocktails. Sour mixes är ju smidigt men smakar plast.Men går du till 18+ klubben får du räkna med rom & cola och vodka redbull som alternativ.

Ibland lackar jag ur på att vissa mongoloider arbetar på ett ställe där jag sökt jobb på och inte fått jobbet.

Tyvärr har ju folk låtit bartenderyrket stiga dom åt huvudet och tror att dom är så jävla coola. Jag förstår att folk ogillar bartenders och det har jag full förståelse för. Det finns två typer, dom som är duktiga, service-minded och gör ett jävligt bra jobb. Tar 5-6 beställningar på en gång och lagar 4-5 drinkar på en gång. Tar emot beställningar systematisk från tex höger till vänster och börjar om på höger igen. Kompetens i all ära.

Den andra typen som är en jävla poser med sina svettband på varje arm, tar alla brudar före i kön, tar inte folks beställningar systematiskt, utan väljer folk lite random, ska trixa lite men har sönder ett glas. Har ingen kunskap om drinkar och cocktails förutom de 10 vanligaste på nattklubb typ rom och cola, vodka redbull, rosa pantern, p1, p2, p3, white russian, sex on the beach, fidel castro och jäger redbull typ.

Det är fan inte ens säkert att dom kan alla dom där du radade upp. Jag och en god vän var och värmde på ett mindre ballt ställe i stockholm city. Det var min väns tur att fixa rundan och jag ville ha en jäger-redbull. Slynan i baren visste inte vad det var så hon hällde upp en 6cl-shot jäger och gav min vän en redbull att hälla i själv. Fy fan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in