2002-10-26, 19:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Kan någon förklara för mig vad det är för fördelar med <div> & när den ska användas? När jag surfar runt & kollar på siters källor så verkar det vara avskiljning på olika stycken eller delar men jag är osäker.
Citera
2002-10-27, 16:44
äldre konto (old)
Ej medlem
jag vet inte vad den gör helt för sig själv men jag brukar använda den till att tilldela stylesheets till ett stycke...
t.ex bestämma vart på sidan jag vill ha det (top: 100; left: 100
Citera
2002-10-27, 18:30
äldre konto (old)
Ej medlem
du kan bestämma var texten exakt ska ligga på sidan.. osv.

fördelarna är enorma läs mer på http://www.w3schools.com/default.asp

/switch
Citera
2002-10-27, 18:33
äldre konto (old)
Ej medlem
japp noneless e inne på rät väg där!
Du skriver ett css fil o laddar upp den med resten så kommer det att tala om vad som kommer att ske i koden!
Faan va full jag e nu pallar inte skriva mer ... någon får ta över här......
Citera
2002-10-27, 18:55
äldre konto (old)
Ej medlem
typ.. titta på http://jno.svetlana.nu/kylskap/phps/ sen källkoden.. på filerna..

så förstår du kanske lite bättre.. du liksom definerar hur texten ska se ut och var den ska ligga på sidan exakt med div och css.. sen så om du vill göra likadant med en annan text så behöver du bara anropa den "classen" i css filen, ex <div class="vadclassenheter">text</div>

sen kan man göra så att div'sen flyter över varandra med float: left; i css'en då t ex.

/switch
Citera
2002-10-27, 22:09
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av switch
typ.. titta på http://jno.svetlana.nu/kylskap/phps/ sen källkoden.. på filerna..

så förstår du kanske lite bättre.. du liksom definerar hur texten ska se ut och var den ska ligga på sidan exakt med div och css.. sen så om du vill göra likadant med en annan text så behöver du bara anropa den "classen" i css filen, ex <div class="vadclassenheter">text</div>

sen kan man göra så att div'sen flyter över varandra med float: left; i css'en då t ex.

/switch
Det behöver inte nödvändigvis vara text som man bestämmer hur den skall vara, bilder och länkar går också bra
Citera
2002-10-27, 22:18
äldre konto (old)
Ej medlem
det stämmer oxå.. jag orkade inte förklara allt... men som sagt man kan göra det mesta med divs.
Citera
2002-10-29, 16:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Om jag har fattat det rätt så kan man använda <div> på ungefär samma sätt som <span>.
Citera
2002-10-29, 22:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Precis...
nån som vet om div och span är bra till nåt annat än att tilldela stylesheets till ett stycke text/bild?
Citera
2002-11-01, 08:37
Medlem
<div> taggen kan användas till många saker så som att göra alignments i tabeller eller göra layers osv ! det finns många fördelar med <div>
Citera
2002-11-14, 03:37
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag har för mig att <div> inte fungerar i Netskräp, utan att där måste man köra med <Layer> istället.
Citera
2002-11-24, 11:44
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garbage
Om jag har fattat det rätt så kan man använda <div> på ungefär samma sätt som <span>.

Om jag förstått det hela rätt så är skillnaden mellan div och span att div automatiskt ordnar så att dess innehåll läggs i ett enskilt stycke. Om jag minns rätt så togs span-taggen fram i det enda syftet att imitera div-taggen fast utan styckeindelningen; alltså inga radbrytningar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in