Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
...
Här däremot tror jag att man får vara lite smidigare. Det är inte alla gånger lätt att ha reda på allt, för noobs iaf, så jag tycker att försiktighet är av nöden så det inte blir "lås-noja" av alltihop.
Men grundtanken är rätt.
Självfallet kan man inte posta all relevant information i många fall då det oftast innebär att man är fullt kapabel att lösa problemet på egen hand och det tror jag oGGo är helt med på.
Men att posta ett problem med t ex en hemsida här utan att nämna vilken man prövat med eller kanske relevanta plugins, brandvägg och ev. virusprogram så är det väldigt svårt att avgöra vad orsaken till problemet kan vara.
Även om man kanske känner sig som en idiot om man postar till synes orelevant info så kan det vara nyttigt för de som skall lösa det. Det bästa är också om man visar att man redan efterforskat lite, om så bara genom att säga Vad man sökt efter på google (att bara säga att man sökt betyder ofta inget) så man dels visar att man till viss grad försökt förstå sig på problemet och dels visar vilken grad av förståelse för det man har.
Visar man inte att man ansträngt sig något själv kan man inte förvänta sig att få svar.
Sen kom jag på ett annat irritationsmoment i många trådar här och det är trådar som byter ämne, oftast genom att någon specifik fråga kommer upp där någon har en helt orelaterad fundering kring t ex programvaran som grundfrågan och ställer frågan i tråden.