2011-07-18, 21:26
Medlem
Blurgarens avatar
De senaste månaderna har min dator börjat stänga ner sig när jag har spelat krävande spel som BC2 och Mass Effect 2. Jag antog först att det var värmen, då jag såg att jag var uppe i höga grader i Processorn och Grafikkortet, sen köpte jag en extra fläkt och då ligger värmen på 60 C i processorn och ca 80 i GPUn, men ändå så stänger den av sig, förut hände det kanske en gång om dan men på senaste tiden så har det hänt ca varje ½ timme. Jag har gissat på att det är grafikkortet, men mina kompisar påstår att man måste få bluescreen när den stänger av sig för att det ska vara grafikkortet. ist så blir den bara svart.

Grafikkkort ASUS Radeon HD 4870 - 1 Gb GDDR5
Processor AMD Athlon II X4 635 2.9 Ghz
Citera
2011-07-18, 21:42
Medlem
Blås bort allt damm i datorn med tryckluft och se om det hjälper
Citera
2011-07-19, 10:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-07-19, 11:10
Medlem
Nätaggets märke, modell och ålder är rätt viktigt att ta med när man nämner sina delar.
Hur gammal är datorn?

Öppna datorn och kontrollera ordentligt hur det är i datorn.
Citera
2011-07-21, 16:42
Medlem
cookizs avatar
vad har du för temp på CPUn? (starta upp den och kolla direkt när den har dött) så att det inte är den som börjar ge upp pga för dålig kylning (har själv råkat ut för det).
Citera
2011-07-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookiz
vad har du för temp på CPUn? (starta upp den och kolla direkt när den har dött) så att det inte är den som börjar ge upp pga för dålig kylning (har själv råkat ut för det).

Temperaturen sjunker drastiskt bara efter ett par sekunder att belastningen försvunnit. Såvida han inte har en extremt snabbstartande dator så blir det klurigt. Hellre bör han använda ett program som loggar temperaturen.

Det finns två uppenbara skäl varför datorn pajar:

Kylning (80 grader på grafik är ganska högt för en stationär om jag inte minns fel). När mätte du upp temperaturerna? I vila? I spel? Var det toppar? Tabbade du ner spelen när du kollade temperaturen?

Nätagget börjar bli slitet. Nätagget kan vara gammalt och defekt och kan inte försörja datorn med el. Har du nyligen gjort någon ändring i hårdvaran?
Citera
2011-07-22, 22:30
Medlem
FittLisas avatar
Din felbeskrivning är något luddig. Antingen stänger datorn ner sig helt eller så blir bara bilden svart medan datorn surrar på. I det första fallet låter som om det vore problem med din CPU-kylning (damm på fläns, kass fläkt, torkad kylpasta, dålig kontakt cpu/fläns) eller att din nätdel håller på att dö samt att det kan vara kassa kondensatorer på moderkortet.

I det andra fallet med svart bild så låter det som något man kan lösa med guiden här under.

1. Ta ur ditt grafikkort.
2. Gå hem till en polare. Ge han en glass och låna hans dator.
3. Avinstallera drivrutiner för hans grafikkort (kör driver sweeper efteråt)
4. Avlägsna hans grafikkort från datorn och lägg det på bordet.
5. Sätt i ditt grafikkort i hans dator.
6. Installera drivrutiner för grafikkort.
7. Stresstesta det med spel eller vad som nu brukar orsaka svart skärm.
8. Inga problem? gå till 9B. Problem? gå till 9A
9A. Besikta kylningen till ditt grafikkort, testa igen. Fungerar det inte så köp nytt grafikkort.
Slut på guiden.

9B. Då sitter inte problemet i grafikkortet utan i din övriga utrustning.
testa annan nätdel och andra minnen (byt slots).
Slut på guiden.
Senast redigerad av FittLisa 2011-07-22 kl. 22:48.
Citera
2011-07-22, 22:57
Medlem
Satanclauss avatar
Nästan säker på att din cpu fläkt fått en kyss och lossat från cpu´n, plocka av, rensa bort gammal pasta från fläkt och cpu, lägg på ny och montera om fläkt. Annars har du massa andra goa förslag ovan och det borde vara något utav dem. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in