• 1
  • 2
2011-07-18, 17:15
Medlem
Hejsan1s avatar
Hejhej.
En gång i tiden brukade jag hjälpa till med svar på denna del av forumet men nu får jag komma krypandes med svansen mellan benen för jag kan inte lösa detta skit.

Sitter på en ca. 2 år gammal hemmabyggd dator. GPUn är ett GeForce 8800GTS 512, tror inte jag behöver nämna annat för det borde vara grafikproblem.. fast vem vet. Mer specifikationer får ni fråga om.

Det är i alla fall så att all typ av video eller grafik har en liten chans att plötsligt riktigt hårdkrasha hela systemet för mig. Detta sker helt slumpmässigt, kan hända i ett spel (egentligen nästan bara testat med Starcraft II) efter 4 timmars spel eller efter några sekunder i menyn bara, så känns alltså helt slumpmässigt.
Denna krash skapar fina färgglada linjer över hela skärmen och det går att röra musen och ibland höra videon fortsätta eller prata på skype fast allt är laggigt buggigt och cp så det blir alltid en omstart med hjälp av knappen på chassiet. Ljudet dampar också ur när detta händer, och hamnar ofta i dessa härliga loopar där allt låter som robotar.

För att göra detta ännu mer konstigt så verkar problemet komma och gå i perioder. Det började för kanske en månad sen, hade inte gjort nåt speciellt med datorn. Då var det ännu värre krashar, som till och med gjorde att dessa artefakter stannade över hela skärmen efter att jag startat om och man fick stänga av och vänta ett tag för att de skulle försvinna. Så jag testade allt det vanliga såsom temperaturer, 3DMark etc etc men hittade inga problem (är ganska van vid felsökning kan nämnas så har inte gjort några misstag). Sen försvann problemen i kanske några veckor, endast för att plötsligt återkomma för ett par dagar sedan. Jag tror att när problemet försvann första gången så var det för att Windows (7) körde nån hårddisk-check (inte checkdisk utan nån form av wizard) när datorn startade upp, vet inte varför eller hur den gick igång och hittar inte åt den igen.

Körde checkdisk imorse utan resultat, ska snart köra memtest och cpu tester osv, har kollat event viewer utan framgång och känner mig ärligt talat lite lost.. Tänkte att jag frågar väl er iaf innan man blåser hela C:

Några idéer?
Citera
2011-07-18, 17:28
Medlem
BigFuckingAls avatar
har exakt ditt problem fast med ett radeon hd 5770 :C
Citera
2011-07-18, 17:41
Medlem
tripptamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Hejhej.
En gång i tiden brukade jag hjälpa till med svar på denna del av forumet men nu får jag komma krypandes med svansen mellan benen för jag kan inte lösa detta skit.

Sitter på en ca. 2 år gammal hemmabyggd dator. GPUn är ett GeForce 8800GTS 512, tror inte jag behöver nämna annat för det borde vara grafikproblem.. fast vem vet. Mer specifikationer får ni fråga om.

Det är i alla fall så att all typ av video eller grafik har en liten chans att plötsligt riktigt hårdkrasha hela systemet för mig. Detta sker helt slumpmässigt, kan hända i ett spel (egentligen nästan bara testat med Starcraft II) efter 4 timmars spel eller efter några sekunder i menyn bara, så känns alltså helt slumpmässigt.
Denna krash skapar fina färgglada linjer över hela skärmen och det går att röra musen och ibland höra videon fortsätta eller prata på skype fast allt är laggigt buggigt och cp så det blir alltid en omstart med hjälp av knappen på chassiet. Ljudet dampar också ur när detta händer, och hamnar ofta i dessa härliga loopar där allt låter som robotar.

För att göra detta ännu mer konstigt så verkar problemet komma och gå i perioder. Det började för kanske en månad sen, hade inte gjort nåt speciellt med datorn. Då var det ännu värre krashar, som till och med gjorde att dessa artefakter stannade över hela skärmen efter att jag startat om och man fick stänga av och vänta ett tag för att de skulle försvinna. Så jag testade allt det vanliga såsom temperaturer, 3DMark etc etc men hittade inga problem (är ganska van vid felsökning kan nämnas så har inte gjort några misstag). Sen försvann problemen i kanske några veckor, endast för att plötsligt återkomma för ett par dagar sedan. Jag tror att när problemet försvann första gången så var det för att Windows (7) körde nån hårddisk-check (inte checkdisk utan nån form av wizard) när datorn startade upp, vet inte varför eller hur den gick igång och hittar inte åt den igen.

Körde checkdisk imorse utan resultat, ska snart köra memtest och cpu tester osv, har kollat event viewer utan framgång och känner mig ärligt talat lite lost.. Tänkte att jag frågar väl er iaf innan man blåser hela C:

Några idéer?

Börja med att formatera om, kom tillbaka om problemet fortfarande finns kvar.
Citera
2011-07-18, 17:42
Medlem
martin883s avatar
Jag hade nästan exakt samma problem för ett halv år sedan. Jag klurade och kollade runt på alla möjliga forum, sen till slut så fick jag tipset att kolla om grafikkort fläkten var ren och fin. Så jag öppnade min dator och dammsög fläkten riktigt noggrant, och då löste det sig. Alltså så var problemet att mitt grafikkort var riktigt dammigt.
Citera
2011-07-18, 18:00
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
Börja med att formatera om, kom tillbaka om problemet fortfarande finns kvar.
Det var ju precis det jag ville undvika iom en sån här tråd.. för är det hårdvarufel så lär ju en omformatering av min för övrigt halvterabytestora C: disk inte ge så jävla mycket annat än ordentlig huvudvärk tyvärr =/

Citat:
Ursprungligen postat av martin883
Jag hade nästan exakt samma problem för ett halv år sedan. Jag klurade och kollade runt på alla möjliga forum, sen till slut så fick jag tipset att kolla om grafikkort fläkten var ren och fin. Så jag öppnade min dator och dammsög fläkten riktigt noggrant, och då löste det sig. Alltså så var problemet att mitt grafikkort var riktigt dammigt.
En av de första sakerna jag gjorde var förstås att städa igenom hela datorn, den var inte dammig alls då jag gör detta rätt ofta. Tar helt enkelt hand om datorn ganska bra så detta är alltså inte problemet då temperaturer är normala för all hårdvara samt datorn är ren inuti.

Också kan jag tillägga att det precis hängde sig igen när jag, hör och häpna, öppnade en msn konversation där någon skickat en youtube video alltså en sån där thumbnail som kommer upp.. helt sjukt vilka konstiga krashar.

Allt jag kan komma på är att jag för ett tag sedan införskaffade ytterligare en hårddisk som jag har mergat in en del av på min nuvaranda C: så C består alltså av 2st olika fysiska hårddiskar. Kan detta skapa problem? Känns ju konstigt då det är ett inbyggt feature i Windows att merga dem.
Senast redigerad av Hejsan1 2011-07-18 kl. 18:03.
Citera
2011-07-18, 22:16
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
En av de första sakerna jag gjorde var förstås att städa igenom hela datorn, den var inte dammig alls då jag gör detta rätt ofta. Tar helt enkelt hand om datorn ganska bra så detta är alltså inte problemet då temperaturer är normala för all hårdvara samt datorn är ren inuti.
Skönt att höra att någon förstår att man ska städa även i datorn

Citat:
Också kan jag tillägga att det precis hängde sig igen när jag, hör och häpna, öppnade en msn konversation där någon skickat en youtube video alltså en sån där thumbnail som kommer upp.. helt sjukt vilka konstiga krashar.
Jag använder inte MSN längre, men använder spelaren hårdvaruaccelerering på grafikkortet?

Citat:
Allt jag kan komma på är att jag för ett tag sedan införskaffade ytterligare en hårddisk som jag har mergat in en del av på min nuvaranda C: så C består alltså av 2st olika fysiska hårddiskar. Kan detta skapa problem? Känns ju konstigt då det är ett inbyggt feature i Windows att merga dem.
Har aldrig testat det men samtidigt så känns det som att det borde ge blåskärm i så fall.

Min misstanke är att din trotjänare Herr 8800 är på ålderns höst. Det första jag hade gjort i din situation är att testa med ett annat grafikkort.
Citera
2011-07-19, 00:34
Medlem
Hejsan1s avatar
Situationen har utvecklats lite här nu.. har börjat få skiten att hänga sig ännu mer i alla former av video framförallt, spel finns längre inte nån chans att få igång verkar det som. Har till och med fått nån krash rent i Windows typ när jag knappt hade nåt igång. Din teori om att grafikkortet börjar vara lite senilt är alltså mycket troligt.

Det jag undrar är om det finns nåt vettigt vis på vilket man kan testa GPU RAM? Minnet på grafikkortet.. Har av nån anledning fått för mig att det är just nåt minne som trilskas (blir att köra memtest inatt) då vissa spel ger mig den här gamla hederliga Access Violation 0000000x5 eller whatever som brukar vara minne.

Har jobbat länge på att få fram en bluescreen men det går inte med dessa krashar jag har då de inte riktigt låser datorn.. Läste mig fram till att man kan binda rctrl+scrollockx2 till att skapa en bluescreen men fick inte det att funka heller. Nu för en minut sen så krashade hela skiten och jag fick en konstig bluescreen i några sekunder som räknade upp nåt skit från 0-100 hann inte alls se. Dock så skapade det äntligen min efterlängtade memorydump så jag har analyserat den lite nu.
Misstankarna riktas mot nVidia drivrutinen samt DirectX drivern enligt det program jag använder, vilket ytterligare stärker misstankarna mot grafikkortet.

tl;dr hur testar man minnet på grafikkortet?

Edit: är också nyfiken på om nån har nå bra tips på hur man riktigt rensar bort alla jävla spår av nVidia drivers från systemet utan att formatera? Har jobbat på detta med diverse program och guider jag hittat men vet inte om det blev helt rent, känns som att det är ett mycket möjligt problem också.

Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Skönt att höra att någon förstår att man ska städa även i datorn

Jag använder inte MSN längre, men använder spelaren hårdvaruaccelerering på grafikkortet?

Har aldrig testat det men samtidigt så känns det som att det borde ge blåskärm i så fall.

Min misstanke är att din trotjänare Herr 8800 är på ålderns höst. Det första jag hade gjort i din situation är att testa med ett annat grafikkort.
Senast redigerad av Hejsan1 2011-07-19 kl. 00:38.
Citera
2011-07-19, 00:41
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

tl;dr hur testar man minnet på grafikkortet?
Du kan avaktivera automatisk omstart vid blåskärm om du vill hinna läsa vad det står, kommer inte exakt ihåg var man gör det men det tar du reda på via en snabb googling.

Jag har aldrig specifikt testa vram, hittade http://sourceforge.net/projects/cudagpumemtest/ lite snabbt här men har ingen aning om det ens funkar. Tveksamt om du ens kommer kunna starta det om det funkar.

Starta vanliga memtest när du går och lägger dig, förhoppningsvis får du inga eller väldigt få fel, då är det nästan helt säkert att det är grafikkortet.
Citera
2014-05-14, 21:53
Medlem
wastedandlazys avatar
Varför blir det så här på videos?
Det är inte random utan samma mönster upprepas vid samma tidpunkt om och om
http://tinypic.com/view.php?pic=2vbvkfl&s=8
Citera
2014-05-20, 08:45
Medlem
wastedandlazys avatar
bumpy
Citera
2014-05-20, 08:54
Medlem
-Lars-Olof-s avatar
Citat:
Hejhej.

Några idéer?

Har du testat att ta ut kortet och blåsa rent pci-e kontakten och har du avinstallerat alla drivrutiner och sedan tagit en gammal drivrutin?
Jag vet av "experience" att AMD korten ofta har en jävla massa problem med drivrutinerna (just därför har ja byt till Nvidia(No offense)). Men har du kollat allt det?

Och sen kan det ju vara en bra ide att ta bort grafikkortet ur systemet och låta det ligga några dagar, det brukar också funka..

Har inte kolat hela tråden så jag vet ju inte om det redan löst sig men, ja..

-Lars
Citera
2014-05-20, 16:18
Medlem
Zot^s avatar
^Med tanke på att kortet ifråga var ett Geforce 8800gts har TS förhoppningsvis slängt skiten och köpt nytt för länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Varför blir det så här på videos?
Det är inte random utan samma mönster upprepas vid samma tidpunkt om och om
http://tinypic.com/view.php?pic=2vbvkfl&s=8

Testat köra videon från en snabbare hårddisk? Haft lite liknande problem förr och lagt in min video på min SSD så har det löst sig.
Senast redigerad av Zot^ 2014-05-20 kl. 16:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in