2011-07-18, 14:59
Medlem
Hej!

Är ny på detta och har gått igenom lite guider och lyckats clocka min i5 760 2.8 till 3.6ghz. Eftersom jag inte har någon extra fläkt så är jag orolig över min temp och vågar inte clocka mer tills jag fått en till fläkt. Visar ett print och detta är när jag bara sitter i windows: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...1aa1d_temp.jpg

Nu kommer lite "noob" frågor... är cpu tempen för hög? funkar det att öppna ena sidan av chassit och ställa en bordsfläkt och få ner temperaturen lite? eller måste jag helt enkelt köpa en extra?

Seriösa svar uppskattas .
Citera
2011-07-18, 15:01
Medlem
svampdamps avatar
Ja den är för hög med tanke på att du förmodligen ligger i idle där på bilden. Bordsfläktidén kan du slänga i toan direkt. En dator ska ha ett luftflöde vilket du kommer pajja totalt med en fläkt samt att du kommer få extrem dammbildning.

Jag skulle redan nu klocka ner för 65-70 grader i Idle är fan inget att hänga i granen.
Citera
2011-07-18, 15:07
Medlem
Baiuls avatar
Längst ner till höger står datumet, "2011-07-19". Är inte det imorgon?

Och ja, alldeles för hög temperatur. På gränsen till galet. Finns mycket i luften som kan skada datorns mikrokomponenter så jag tror inte heller det där med en bordsfläkt är någon långsiktig lösning. Finns det inte plats för fler datorfläktar du kan sätta inuti chassit helt enkelt?
Citera
2011-07-18, 15:10
Medlem
Klocka ner tills du får ny fläkt, ser inge bra ut det där.
Citera
2011-07-18, 15:11
Medlem
tripptamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOBEM
Hej!

Är ny på detta och har gått igenom lite guider och lyckats clocka min i5 760 2.8 till 3.6ghz. Eftersom jag inte har någon extra fläkt så är jag orolig över min temp och vågar inte clocka mer tills jag fått en till fläkt. Visar ett print och detta är när jag bara sitter i windows: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...1aa1d_temp.jpg

Nu kommer lite "noob" frågor... är cpu tempen för hög? funkar det att öppna ena sidan av chassit och ställa en bordsfläkt och få ner temperaturen lite? eller måste jag helt enkelt köpa en extra?

Seriösa svar uppskattas .

Det är helt normal temp med intels egna jävla skitfläkt. Dra ner clocken till standard 2.8ghz och köp en ny fläkt och en bra kylpasta.
Citera
2011-07-18, 15:21
Medlem
Mr.Nesss avatar
Lånar tråden då jag har samma problem.

Hur klockar man ner en dator?
Citera
2011-07-18, 15:24
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Lånar tråden då jag har samma problem.

Hur klockar man ner en dator?

Återställ bios till fabrikat t ex.
Citera
2011-07-18, 15:26
Medlem
Så har klockat ner och ligger på ~50 grader cpu. Ser något som heter AUXTIN vad är det? nämligen 76 grader.
Citera
2011-07-18, 16:45
Medlem
tripptamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOBEM
Så har klockat ner och ligger på ~50 grader cpu. Ser något som heter AUXTIN vad är det? nämligen 76 grader.

Absolut ingen fara. Du behöver inte oroa dig. För vissa visar den 3c och vissa 125c, tydligen inget att bry sig om alls, vad jag läst på forum.
Citera
2011-07-18, 17:23
Medlem
Ah okej tack :-).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här