2011-07-18, 13:10
Medlem
Mina kunskaper vad gäller fotografering är obefintliga.

Jag ska fotografera text ur en svensk tidskrift. Texten har normal storlek för svenska veckotidningar.

Den fotograferade texten ska sedan vara möjlig att läsa obehindrat, på min bärbara dators skärm, som har storleken 17 tum.

Blixt får inte användas.

Vilken digitalkamera är lämplig för denna uppgift?

Tacksam för hjälp. /Pilt
Citera
2011-07-18, 13:20
Medlem
Brutes avatar
Jag använder "Genius Scan" i min iPhone.

//Brute
Citera
2011-07-18, 13:24
Bannlyst
Använd scanner. Mycket mycket bättre
Citera
2011-07-18, 13:33
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt
Mina kunskaper vad gäller fotografering är obefintliga.

Jag ska fotografera text ur en svensk tidskrift. Texten har normal storlek för svenska veckotidningar.

Den fotograferade texten ska sedan vara möjlig att läsa obehindrat, på min bärbara dators skärm, som har storleken 17 tum.

Blixt får inte användas.

Vilken digitalkamera är lämplig för denna uppgift?

Tacksam för hjälp. /Pilt

Vilken som helst duger bara den har "digital närbild"(eller liknande)-inställning på kameran.
Alternativt är det bara att ställa in macro utan blixt. Klart.
Citera
2011-07-18, 13:35
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MigueI
Använd scanner. Mycket mycket bättre

Säger detta dig nåt?

Citera
2011-07-18, 14:41
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Säger detta dig nåt?

Tja, men h*n har ju rätt. Eftersom frågan gäller vilken digitalkamera TS ska köpa för att utföra uppgiften så kan väl svaret lika gärna vara att skita i kameran och köpa en scanner istället. Även en billig scanner kommer att ge betydligt bättre resultat. Sen kan det ju finnas andra skäl att fortfarande skaffa en kamera istället (man kanske behöver fota någon annanstans än hemma, kanske behöver en kamera ändå etc.). Men om resultatet är i fokus är en scanner bättre. Annars funkar i princip vilken digitalkamera som helst, se till att ha tillräckligt ljus bara.
Citera
2011-07-18, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Säger detta dig nåt?

Jag har läst. Men om han TS vill ha bästa kvalitet som möjligt så rekommenderade jag att använda scanner som är mycket mycket bättre.
Citera
2011-07-18, 15:58
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tja, men h*n har ju rätt. Eftersom frågan gäller vilken digitalkamera TS ska köpa för att utföra uppgiften så kan väl svaret lika gärna vara att skita i kameran och köpa en scanner istället. Även en billig scanner kommer att ge betydligt bättre resultat. Sen kan det ju finnas andra skäl att fortfarande skaffa en kamera istället (man kanske behöver fota någon annanstans än hemma, kanske behöver en kamera ändå etc.). Men om resultatet är i fokus är en scanner bättre. Annars funkar i princip vilken digitalkamera som helst, se till att ha tillräckligt ljus bara.

Såvida du inte har annan info än trådstarten anger, så gäller det inte "köp", det gäller användande för den beskrivna uppgiften.

TS har givit ganska knapphändig info om vad för kvalitet/funktion texten skall ha (färg, svartvit, redigerbar), utöver läsbarhet på datorn. Men h*n har varit tydlig med sina ringa kunskaper, så skanner är helt klart på sin plats att rekommendera.

TS, jag nämnde lite snabbt gratisprogrammet "Genius Scan" för mobiler tidigare.
http://iphoneguiden.se/genius-scan-genialisk-scanning/
Det tar foto, har korrigeringsfunktioner för t ex ljusstyrka och jämnhet i bilden, skärper upp texten och ger dig möjligheter att rikta upp så textrutan (artikel, kvitton etc) blir helt rak och rektangulär i efterhand. Så kan du spara det som bild eller dokument.
Så för att få in läsbar text är det suveränt.

Vill du även ha optimal kvalitet så bör du skanna och då ställa in för just den tidningens/bokens tryckraster. (Snikvarianten är att alltid skanna in tryckt media i 45 graders vridning i skannern), så slipper du moaréeffekter i den färdiga bilden.

//Brute
Senast redigerad av Brute 2011-07-18 kl. 16:01.
Citera
2011-07-18, 17:31
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Såvida du inte har annan info än trådstarten anger, så gäller det inte "köp", det gäller användande för den beskrivna uppgiften.

TS har givit ganska knapphändig info om vad för kvalitet/funktion texten skall ha (färg, svartvit, redigerbar), utöver läsbarhet på datorn. Men h*n har varit tydlig med sina ringa kunskaper, så skanner är helt klart på sin plats att rekommendera.

TS, jag nämnde lite snabbt gratisprogrammet "Genius Scan" för mobiler tidigare.
http://iphoneguiden.se/genius-scan-genialisk-scanning/
Det tar foto, har korrigeringsfunktioner för t ex ljusstyrka och jämnhet i bilden, skärper upp texten och ger dig möjligheter att rikta upp så textrutan (artikel, kvitton etc) blir helt rak och rektangulär i efterhand. Så kan du spara det som bild eller dokument.
Så för att få in läsbar text är det suveränt.

Vill du även ha optimal kvalitet så bör du skanna och då ställa in för just den tidningens/bokens tryckraster. (Snikvarianten är att alltid skanna in tryckt media i 45 graders vridning i skannern), så slipper du moaréeffekter i den färdiga bilden.

//Brute

Om man frågar vilken kamera som passar antar jag att man inte har den kameran nu. Dessutom ligger tråden i köpråd. Jag tog mig vissa friheter i och för sig så visst har du rätt i det du skriver.
Citera
2011-07-18, 18:01
Medlem
Det finns hur som helst massor med flatbäddsscannrar för under tusenlappen. Det är ett bättre alternativ än att använda kameran för att fotografera av text, helt oavsett vad som egentligen efterfrågas.
Citera
2011-07-18, 18:59
Medlem
Jag hade bestämt mig för att köpa en digitalkamera, därav min fråga.

Jag har både kopiator och scanner.

Det är inte nödvändigt att kunna läsa texten på datorskärmen, så papperskopia hade också gått bra.

Men tidskriften finns i offentligt bibliotek och antalet sidor som jag kommer att fotografera är så pass stort, att jag skulle få minst 2 hyfsade digitalkameror för kopieringskostnaden. En kamera kan vara bra att ha f.ö., trots att jag knappt vet vad som är bak och fram på en sådan.

Övriga biblioteksbesökare får heller inte störas av fotoblixt.

Efter att ha "internettat" har jag bestämt mig för en Nikon S3100 Coolpix.

Tack för engagemanget och goda råd. /Pilt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in