• 1
  • 2
2004-11-05, 20:14
Medlem
nollnittons avatar
Funderar på att skaffa en stor sten och lägga på morsans tomt, en riktigt stor sten alltså!

Nån som vet var man kan få tag i en sån, får man ta dom direkt från naturen?

Nåt den här storleken hade jag tänkt mig:
Sten I

Sten II
Citera
2004-11-05, 20:24
Bannlyst
Frågan kommer givetvis förr eller senare: Varför?
Citera
2004-11-05, 20:29
Medlem
nollnittons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Frågan kommer givetvis förr eller senare: Varför?
Ja, jag förstod det, orutinerat av mig att inte skriva det direkt..
Morsans hund gillar att sitta/ligga/stå, öht befinna sig uppe på stora stenar.. När jag går skogspromenad studsat hon jämt upp på höga stenar och står och glor..

Det är förövrigt hennes koppel som är på stenen på bild II, jag la det där så att man skulle veta hur hög stenen är, då jag vet att nån jävel skulle sagt åt mig att jag skulle lagt nåt bredvid stenen, så man visste hur stor stenen var

Edit: Kopplet är 2 meter, stenen är alltså ca 180 cm hög
Citera
2004-11-05, 20:30
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Hittar du en stor och vacker sten så fråga markägaren om du får ta den. Problemet blir nog hur du ska kunna frakta hem den till din mamma. För att få bort den från skogen (eller var du nu har hittat den) behöver du en skogsmaskin och jag tror inte att det uppskattas att du kör sönder skogen... sen behöver du en lastbil.

Kontakta istället någon firma som jobbar med större byggprojekt och fråga om de har någon stor sten de vill bli av med och erbjud din mammas tomt som avstjälpningsplats.

Den på bilderna är jättefin. Synd bara att mossan inte kommer att sitta kvar om det skulle vara så att du kan ta den.
Citera
2004-11-05, 20:32
Medlem
Befinner sig stenen på bild ett i göteborg? Liknar en sten jag satt på när jag var 4 år. Creepy.
Citera
2004-11-05, 20:35
Medlem
nollnittons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronis
Befinner sig stenen på bild ett i göteborg? Liknar en sten jag satt på när jag var 4 år. Creepy.
Nej, inte i Göteborg..
Tycker det skulle vara mer creepy om det satt en unge på den där stenen nån dag när jag kom med hundarna
Citera
2004-11-05, 20:35
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Kontakta istället någon firma som jobbar med större byggprojekt och fråga om de har någon stor sten de vill bli av med och erbjud din mammas tomt som avstjälpningsplats.
Tänk om de kommer och stjälper av ett stort lass med sprängsten istället då?
Citera
2004-11-05, 20:37
Medlem
nollnittons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Hittar du en stor och vacker sten så fråga markägaren om du får ta den. Problemet blir nog hur du ska kunna frakta hem den till din mamma. För att få bort den från skogen (eller var du nu har hittat den) behöver du en skogsmaskin och jag tror inte att det uppskattas att du kör sönder skogen... sen behöver du en lastbil.

Den på bilderna är jättefin. Synd bara att mossan inte kommer att sitta kvar om det skulle vara så att du kan ta den.
Ja.. Jag får försöka få tag i nån bggfirma då.. Skulle var kul att fixa stenen medans morsan är på semester i 2 vekor här i december =)

Man kanske skulle ringa och höra med nån grusgrop om man kan få en stor sten av dom..?
Citera
2004-11-05, 20:39
Medlem
Hispers avatar
Leta reda på några som är grävskopeoperatörer, sk grävare. De stöter alltid på stora stenar när de gräver för husgrunder, diken, ledningar och vanligen så gräver de ett stort hål vid sidan av stenen och bara stjälper ned den. Den smarte säger ju då att då får de ju en massa jord över i stället men den är lättare att göra sig av med än ett stenblock.

Men få ut budskapet till några grävare om att du är stenintresserad så kan det nog lösa sig. Dessa killar känner ju också lastbilsåkare som mot en billig penning kan köra hem "fyndet"
Citera
2004-11-05, 20:43
Medlem
nollnittons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Leta reda på några som är grävskopeoperatörer, sk grävare. De stöter alltid på stora stenar när de gräver för husgrunder, diken, ledningar och vanligen så gräver de ett stort hål vid sidan av stenen och bara stjälper ned den. Den smarte säger ju då att då får de ju en massa jord över i stället men den är lättare att göra sig av med än ett stenblock.

Men få ut budskapet till några grävare om att du är stenintresserad så kan det nog lösa sig. Dessa killar känner ju också lastbilsåkare som mot en billig penning kan köra hem "fyndet"
Hmm.. Det ligger en grusgrop ca 700 meter från morsan där nån utstött stackare dag ut och dag in sitter och tömmer igen grusgropen med jord, lera och annat bråte.. Om jag säger att han får lite kaffe så ställer han säkert upp och hjälper mig!
Citera
2004-11-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollnitton
Ja.. Jag får försöka få tag i nån bggfirma då.. Skulle var kul att fixa stenen medans morsan är på semester i 2 vekor här i december =)

Hoppas din morsa inte har tänkt anlägga en friggebod eller nått där, då skulle hon bli bra paff av att finna en stor sten där när hon kommer hem.
Citera
2004-11-05, 21:00
Medlem
nollnittons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hoppas din morsa inte har tänkt anlägga en friggebod eller nått där, då skulle hon bli bra paff av att finna en stor sten där när hon kommer hem.
Hoppas jag med.. Jag har tidigare byggt en hundkoja.. som hon rev efter en vecka
Samt att jag byggde nåt skit med tjocka trädstammar som jag la omlott så att det blev som en halv grillplats.. det fick vara kvar i 3 dagar..

Men en sten på 7 ton kommer nog hon inte få bort i första taget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in