• 1
  • 2
2011-07-18, 20:12
Medlem
Du har jobbat "idieellt" (svart) och vill, nu vid skada, komma in i värmen?

Som någon tidigare sa: Har Företaget inget k-avtal och ingen form av gruppförsäkring utan anmälningsplikt, kan du glömma det.

Försäkringskassan gör man ingen personanmälan vid anställning,
så här finns ju möjlighet till ersättning.

F-kassan har ju ochså hand om ersättningar när det gäller arbetsnedsättning.

Om jag var du skulle jag ordna ett skriftligt anställningavtal och kolla med a-givare hur det ser ut med försäkringar.

Du kan ju även ha olycksfallsförsäkring på hemförsäkringen.

Som endel kanske förstår är Anställningsavtal och
Försäkringar en central fråga INNAN man börjar jobba.

Hoppas nacken läker bra.
Citera
2011-07-18, 23:38
Medlem
Melissans avatar
Jag har inte skrivit något anställningsavtal. Men jag har ändå fast jobb. Jag får lönespec och det dras skatt på min lön. Så ett skriftligt papper på att du jobbar där behöver inte finnas. Bara din arbetsgivare har skrivit in det i datorn. Och jag antar att om du visar upp en lönespec så visar det på att du faktiskt jobbar där. Så inget avtal behövs vad jag vet.
Citera
2011-07-19, 01:43
Medlem
CapFevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Du har jobbat "idieellt" (svart) och vill, nu vid skada, komma in i värmen?

Som någon tidigare sa: Har Företaget inget k-avtal och ingen form av gruppförsäkring utan anmälningsplikt, kan du glömma det.

Försäkringskassan gör man ingen personanmälan vid anställning,
så här finns ju möjlighet till ersättning.

F-kassan har ju ochså hand om ersättningar när det gäller arbetsnedsättning.

Om jag var du skulle jag ordna ett skriftligt anställningavtal och kolla med a-givare hur det ser ut med försäkringar.

Du kan ju även ha olycksfallsförsäkring på hemförsäkringen.

Som endel kanske förstår är Anställningsavtal och
Försäkringar en central fråga INNAN man börjar jobba.

Hoppas nacken läker bra.

Tro det eller ej, detta är en sann händelse och ja jag vill gärna vara inne i värmen, och tidigare så har jag jobbat idieellt på riktigt. I år avtalades det att det ska vara vanlig anställning som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av DJfucko
varför börjar du inte med att fråga din arbetsgivare, som du för övrigt säger är din vän? Hur svårt kan det vara?

Jo, det har jag gjort. men han svarar lungt: "jaja, men det där löser sig nog. om vi inte hunnit skicka in papperna så har vi ju en idrotts försäkring som du kan skriva olyckan på, jag ser ingen skillnad på den och en arbetsförsäkring."

Suck

Citat:
Ursprungligen postat av holf
Lätt sätt att veta om du har jobbat vitt:

- Du har ett skrivet anställningsavtal
- Du får lön, samt lönespecifikation.
- Det dras skatt på din lön.

Har du inte något av ovanstående så jobbar du svart, och är inte försäkrad.
Men om den som driver företaget är en god vän, då kanske det går att mygla lite med anställningsdatum.

Jo, men det har bar gått 3 veckor så jag har inte fått några lönespeser eller avdrag av något slag.
Avtalet är muntlig och jag har flera vittnen.
---------------------------------------------------------------

Idag har jag iallafall ringt runt och kolla med försäkringskassor och fbloag.
Jag har även pratat med min arbetsgivare och så här ser det ut:

Tydligen så är jag inte anställd av vårat nya AB-bolag utan jag är anställd via våran sportförening (Som vi tidigare var).
Till den sportföreningen så fanns det försäkring, men den fungerar ungefär som en vanlig olycks försäkring. Det verkade som att försäkringskassan skulle gå in med sjuk pengar anställningen ut, sen vet jag inte vad som gäller. Jag blev hänvisad till AFA, där hade vi inget registrerat, tydligen så var det inget krav att ha försäkring hos AFA för arbetsgivaren. (Vet inte vad det innebär heller).

Jag har sedan tidigare en privat olycksfalls försäkring.

Hjälp mig nu!
Dessa försäkringar är det jag har:
Privat, olycksfall
Sportföreningens, Olycksfall
Försäkringskassan

Är det något jag absolut borde ha som jag har missat!?

Citat:
Ursprungligen postat av trollet-
Herregud människa, fråga inte Flashback, du får ju 95% gissningar. Fråga en riktig arbetsrättsjurist. Fråga försäkringskassan. Fråga facket.

Posta gärna hur det gick sen!

Jag tror att jag kan få massor av kloka råd och tips på FB, finns mycket vettigt folk här!
Och jag ska fortsätta skriva så att någon stackare i framtiden kan läsa min tråd och bli klokare vid funderingar. Det är skyldighet man har om man startar en "HJÄLP / KRIS" tråd! eller hur!

Så kom gärna med mer funderingar och svar!
Tack
Citera
2011-07-19, 03:15
Medlem
COYBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapFever
Hjälp mig nu!
Dessa försäkringar är det jag har:
Privat, olycksfall
Sportföreningens, Olycksfall
Försäkringskassan

Är det något jag absolut borde ha som jag har missat!?

Det ser bra ut för dig. Se till att ha ordentliga problem med nacken de närmaste åren så ska du se att du kan casha ut lite både ur din privata och sportföreningens försäkring. Spara alla kvitton från sjukhusbesök och läkemedelskostnader, för de går på olycksfallsförsäkringen dock bara på den ena. Men sveda värk och invaliditet kan du få pengar från båda försäkringarna för.

Försäkringskassan kommer hjälpa dig med ersättning under tiden du är sjukskriven.
Citera
2011-07-19, 03:31
Medlem
CapFevers avatar
Härligt att höra!
Citera
2011-07-19, 03:46
Medlem
Du får alltid ut dubbel ersättning för "invaliditetsskadan" Alltså den du har via "arbetet" och även den privata delen. Du får dock inte ut någon dubbel ersättning för merkostnader eller liknande.

Vilket försäkringsbolag har du din privata del placerad i?
Citera
2011-07-19, 19:14
Medlem
CapFevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mada
Du får alltid ut dubbel ersättning för "invaliditetsskadan" Alltså den du har via "arbetet" och även den privata delen. Du får dock inte ut någon dubbel ersättning för merkostnader eller liknande.

Vilket försäkringsbolag har du din privata del placerad i?

Länsförsäkringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in