2011-07-18, 03:39

Jag är i en knivig sits just nu så jag behöver och råd snarast!
Jag ska försöka formulera mig så tydligt och kort jag bara kan. Jag har brutit nacken på jobbet, jag är nu opererad och inte förlamad. Nog om det!
Till det stora problemet!
Jag har under några år varit med och utvecklat ett litet företag. I början så jobbade jag ideellt men i år blev jag lovad att få vanlig anställning, för mig var det viktigt att få vita arbetsvillkor och det blev även avtalat muntligt med min arbetsgivare, med flera vittnen.
För någon vecka sen så var olyckan framme, jag bröt nacken och klarade mig som tur är lindrigt men ska vara sjukskriven i 6 månader. Min säsongsanställning går ut i slutet av sommaren.
Nu är jag orolig för att min arbetsgivare inte har fixat papperna som han lovat, och det innebär då att jag har jobbat svart utan att jag själv har vetat eller velat göra det. Jag har Googlat i flera timmar för att hitta information om vad som gäller vid ett sånt här tillfälle men det ända man hittar är "Jobba INTE svart".
Min nacke kan bli till stora problem i framtiden, då känns det som att viktigt att skadan är skriven på arbetsförsäkringen då det skedda på arbetstid.
Om det är så att jag inte har försäkring på arbetet och jag "uppenbarligen" jobbat svart, kommer inte min vanliga försäkring gälla då?
Kan jag ta mig ur det här med Sveriges "fantastiska" lagar på min sida?
Vad tror / vet ni om detta och kan jag göra?
Jag vill bråka så lite som möjligt med min arbetsgivare då han även är en god vän till mig, men eftersom jag är i 20 års åldern så vill jag känna att jag har en trygg framtid så jag sätter min egen hälsa framför arbetsgivaren och företaget.
Väldigt tacksam för kloka svar och funderingar!