• 1
  • 2
2011-07-18, 03:39
Medlem
CapFevers avatar

Jag är i en knivig sits just nu så jag behöver och råd snarast!
Jag ska försöka formulera mig så tydligt och kort jag bara kan. Jag har brutit nacken på jobbet, jag är nu opererad och inte förlamad. Nog om det!

Till det stora problemet!
Jag har under några år varit med och utvecklat ett litet företag. I början så jobbade jag ideellt men i år blev jag lovad att få vanlig anställning, för mig var det viktigt att få vita arbetsvillkor och det blev även avtalat muntligt med min arbetsgivare, med flera vittnen.
För någon vecka sen så var olyckan framme, jag bröt nacken och klarade mig som tur är lindrigt men ska vara sjukskriven i 6 månader. Min säsongsanställning går ut i slutet av sommaren.

Nu är jag orolig för att min arbetsgivare inte har fixat papperna som han lovat, och det innebär då att jag har jobbat svart utan att jag själv har vetat eller velat göra det. Jag har Googlat i flera timmar för att hitta information om vad som gäller vid ett sånt här tillfälle men det ända man hittar är "Jobba INTE svart".

Min nacke kan bli till stora problem i framtiden, då känns det som att viktigt att skadan är skriven på arbetsförsäkringen då det skedda på arbetstid.

Om det är så att jag inte har försäkring på arbetet och jag "uppenbarligen" jobbat svart, kommer inte min vanliga försäkring gälla då?

Kan jag ta mig ur det här med Sveriges "fantastiska" lagar på min sida?

Vad tror / vet ni om detta och kan jag göra?
Jag vill bråka så lite som möjligt med min arbetsgivare då han även är en god vän till mig, men eftersom jag är i 20 års åldern så vill jag känna att jag har en trygg framtid så jag sätter min egen hälsa framför arbetsgivaren och företaget.

Väldigt tacksam för kloka svar och funderingar!
Citera
2011-07-18, 03:42
Medlem
CapFevers avatar
MOD får gärna flytta tråden till juridik eller dyl om hon / han inte tycker den passar Privatekonomi forumet.
Lite osäker.
Citera
2011-07-18, 04:41
Bannlyst
Har du något kontrakt med detta företag du har "varit med och utvecklat"?
Citera
2011-07-18, 07:18
Medlem
klinger75s avatar
Man får väl anta att du inte är med i något fackförbund också ? Annars är ju detta den naturliga vägen .

Jag skulle försöka få tag på en jurist somkunde bena ut dina möjligheter , även om jag tror att det är rätt kass.

Detta är just anledningen till att man inte skall jobba svart och vara ansluten till facket .
Citera
2011-07-18, 08:04
Medlem
Herregud människa, fråga inte Flashback, du får ju 95% gissningar. Fråga en riktig arbetsrättsjurist. Fråga försäkringskassan. Fråga facket.

Posta gärna hur det gick sen!
Citera
2011-07-18, 09:21
Medlem
Lätt sätt att veta om du har jobbat vitt:

- Du har ett skrivet anställningsavtal
- Du får lön, samt lönespecifikation.
- Det dras skatt på din lön.

Har du inte något av ovanstående så jobbar du svart, och är inte försäkrad.
Men om den som driver företaget är en god vän, då kanske det går att mygla lite med anställningsdatum.
Citera
2011-07-18, 12:49
Medlem
varför börjar du inte med att fråga din arbetsgivare, som du för övrigt säger är din vän? Hur svårt kan det vara?
Citera
2011-07-18, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapFever

Jag är i en knivig sits just nu så jag behöver och råd snarast!
Jag ska försöka formulera mig så tydligt och kort jag bara kan. Jag har brutit nacken på jobbet, jag är nu opererad och inte förlamad. Nog om det!

Till det stora problemet!
Jag har under några år varit med och utvecklat ett litet företag. I början så jobbade jag ideellt men i år blev jag lovad att få vanlig anställning, för mig var det viktigt att få vita arbetsvillkor och det blev även avtalat muntligt med min arbetsgivare, med flera vittnen.
För någon vecka sen så var olyckan framme, jag bröt nacken och klarade mig som tur är lindrigt men ska vara sjukskriven i 6 månader. Min säsongsanställning går ut i slutet av sommaren.

Nu är jag orolig för att min arbetsgivare inte har fixat papperna som han lovat, och det innebär då att jag har jobbat svart utan att jag själv har vetat eller velat göra det. Jag har Googlat i flera timmar för att hitta information om vad som gäller vid ett sånt här tillfälle men det ända man hittar är "Jobba INTE svart".

Min nacke kan bli till stora problem i framtiden, då känns det som att viktigt att skadan är skriven på arbetsförsäkringen då det skedda på arbetstid.

Om det är så att jag inte har försäkring på arbetet och jag "uppenbarligen" jobbat svart, kommer inte min vanliga försäkring gälla då?

Kan jag ta mig ur det här med Sveriges "fantastiska" lagar på min sida?

Vad tror / vet ni om detta och kan jag göra?
Jag vill bråka så lite som möjligt med min arbetsgivare då han även är en god vän till mig, men eftersom jag är i 20 års åldern så vill jag känna att jag har en trygg framtid så jag sätter min egen hälsa framför arbetsgivaren och företaget.

Väldigt tacksam för kloka svar och funderingar!

Har du fått lönespec med innehållen preliminärskatt så bör du ha upparbetat ett SGI och bör därmed få sjukersättning från försäkringskassan om de godkänner att din arbetsförmåga är nedsatt. Är det ett litet företag (vilket det verkar) utan kollektivavtal är det osäkert om du är försäkrad. Har du en privat olycksfallsförsäkring (om du inte har det, skaffa det omgående) kan du få ersättning för merkostnader, t.ex. för sjukhusvistelse, resor till rehab, medicin etc.

Hoppas att det löser sig för dig.

Till andra som läser och som inte redan har råkat illa ut:
Ett tips är: Jobba inte svart (såvida du inte kan garantera att du aldrig blir sjuk, aldrig skadar dig, aldrig hamnar i konflikt med arbetsgivaren, aldrig behöver ta ett lån, aldrig behöver vara föräldraledig, aldrig blir pensionär).
Citera
2011-07-18, 16:25
Medlem
Det måste ha varit ett ännu knivigare läge på operationsbordet!

Citera
2011-07-18, 17:09
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Lätt sätt att veta om du har jobbat vitt:

- Du har ett skrivet anställningsavtal
- Du får lön, samt lönespecifikation.
- Det dras skatt på din lön.

Har du inte något av ovanstående så jobbar du svart, och är inte försäkrad.
Men om den som driver företaget är en god vän, då kanske det går att mygla lite med anställningsdatum.

Som jag förstår det har denna person ett muntligt avtal med arbetsgivaren. Detta är lika bindande som ett skriftligt. Vittnen förefaller också finnas.
Citera
2011-07-18, 17:32
Medlem
DU har väl en privat olycksfallsförsäkring också?
Citera
2011-07-18, 18:20
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Som jag förstår det har denna person ett muntligt avtal med arbetsgivaren. Detta är lika bindande som ett skriftligt. Vittnen förefaller också finnas.

Ja, och finns det vittnen så kan han hävda att det har gått rätt till.

Ett förslag är att ringa facket och fråga, för även om du inte är med i facket har du all rätt att använda dig av det, vad jag förstått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in