Citat:
Ursprungligen postat av
strutsjavel
Jag var inte ute efter vad ni tycker om museumet eller en av dess chefer. Jag var ute efter vad ni tycker om databasen som ju trots allt har källhänvisningar.
Var har databasen sina källor, annat än brev som vem som helst kan skicka in? Jag ser då inga vid en snabb sökning.
Däremot ser jag vissa tecken på att Ezzelinos kritik är högst berättigad. När jag till exempel gjorde en snabb sökning på din länkade sida på "Ursula Loewenstein" (en av de söta flickorna vars foton startsidan "loopar" fram och tillbaka) fick jag upp fem sidor, varav minst tre tycks röra flickan ifråga; de har visserligen litet olika ID-nummer och födelse- och dödsdatum, men allihop hade flicknamnet Diamant, var födda i Posen och sägs ha bott i Amsterdam som vuxna.
Som det helt korrekt heter på hemsidan, "dubbelbokning" kan förekomma, efter vad det verkar: "Please note: There may be more than one record for the same victim, originating from one or more sources."
Ingen av de tre Ursula-sidorna citerade heller några dokumentära källor för vad det blev av henne, oavsett om hon sägs ha lämnat jordelivet i Auschwitz 1942, på okänd plats "1943-44???" eller i den tredje rapporten inte alls(? -- Ingen tid och plats för dödsfall nämns). Det är ju helt uppenbart att det rör sig om rena antaganden: Fru Loewenstein blev rapporterad som saknad, och då hennes syster (som skrev ett, möjligen två av breven till Yad Vashem) inte träffade henne igen så utgick hon från att hon inte bara hade dött, utan även blivit ett offer för "Förintelsen". (Att judar kan dö av andra skäl i ett krigstida Europa tycks vara en främmande tanke för många.) Och av detta högst osäkra fall gör Yad Vashem-templet inte mindre än tre, genom att åberopa tre olika källor med något motstridigt innehåll.
Om det är såpass illa ställt med en söt "poster-girl" som av alla miljonerna påstådda offer hör till det dussin eller två som får figurera på huvudsidan, hur kan det då stå till med hundratusentals mer anonyma och mindre fotogeniska namn?