2013-10-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Har för mig att den eminente Ezzelino gav ett lagom dräpande svar på det oseriösa prestigeprojektet Yad Vashem i ett gammalt inlägg för ett antal år sedan . . .

https://www.flashback.org/sp14854235

Annars är det ju värt att nämna att chefen för denna "opartiska" institution under många år var före detta terroristen, judiske tjekisten och bolsjevikiske banditen Yitzhak Arad, som de litauiska myndigheterna velat höra angående vissa krigsförbrytelser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Arad#Early_life_and_war_experiences
http://davidduke.com/prosecuting-real-war-criminals-for-a-change-2/

Arad förblir än idag en viktig "rådgivare" åt det tungt judisk-religiöst präglade Yad Vashem. Skulle judenheten respektera påstådda bevis anförda av ett institut som föreståtts av en gammal Einsatzgruppe-gubbe?

Jag var inte ute efter vad ni tycker om museumet eller en av dess chefer. Jag var ute efter vad ni tycker om databasen som ju trots allt har källhänvisningar.
2013-10-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strutsjavel
Jag var inte ute efter vad ni tycker om museumet eller en av dess chefer. Jag var ute efter vad ni tycker om databasen som ju trots allt har källhänvisningar.

Var har databasen sina källor, annat än brev som vem som helst kan skicka in? Jag ser då inga vid en snabb sökning.

Däremot ser jag vissa tecken på att Ezzelinos kritik är högst berättigad. När jag till exempel gjorde en snabb sökning på din länkade sida på "Ursula Loewenstein" (en av de söta flickorna vars foton startsidan "loopar" fram och tillbaka) fick jag upp fem sidor, varav minst tre tycks röra flickan ifråga; de har visserligen litet olika ID-nummer och födelse- och dödsdatum, men allihop hade flicknamnet Diamant, var födda i Posen och sägs ha bott i Amsterdam som vuxna.

Som det helt korrekt heter på hemsidan, "dubbelbokning" kan förekomma, efter vad det verkar: "Please note: There may be more than one record for the same victim, originating from one or more sources."

Ingen av de tre Ursula-sidorna citerade heller några dokumentära källor för vad det blev av henne, oavsett om hon sägs ha lämnat jordelivet i Auschwitz 1942, på okänd plats "1943-44???" eller i den tredje rapporten inte alls(? -- Ingen tid och plats för dödsfall nämns). Det är ju helt uppenbart att det rör sig om rena antaganden: Fru Loewenstein blev rapporterad som saknad, och då hennes syster (som skrev ett, möjligen två av breven till Yad Vashem) inte träffade henne igen så utgick hon från att hon inte bara hade dött, utan även blivit ett offer för "Förintelsen". (Att judar kan dö av andra skäl i ett krigstida Europa tycks vara en främmande tanke för många.) Och av detta högst osäkra fall gör Yad Vashem-templet inte mindre än tre, genom att åberopa tre olika källor med något motstridigt innehåll.

Om det är såpass illa ställt med en söt "poster-girl" som av alla miljonerna påstådda offer hör till det dussin eller två som får figurera på huvudsidan, hur kan det då stå till med hundratusentals mer anonyma och mindre fotogeniska namn?
Senast redigerad av Menschenkind 2013-10-23 kl. 15:15.
2013-10-23, 20:19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Var har databasen sina källor, annat än brev som vem som helst kan skicka in? Jag ser då inga vid en snabb sökning.

Däremot ser jag vissa tecken på att Ezzelinos kritik är högst berättigad. När jag till exempel gjorde en snabb sökning på din länkade sida på "Ursula Loewenstein" (en av de söta flickorna vars foton startsidan "loopar" fram och tillbaka) fick jag upp fem sidor, varav minst tre tycks röra flickan ifråga; de har visserligen litet olika ID-nummer och födelse- och dödsdatum, men allihop hade flicknamnet Diamant, var födda i Posen och sägs ha bott i Amsterdam som vuxna.

Som det helt korrekt heter på hemsidan, "dubbelbokning" kan förekomma, efter vad det verkar: "Please note: There may be more than one record for the same victim, originating from one or more sources."

Ingen av de tre Ursula-sidorna citerade heller några dokumentära källor för vad det blev av henne, oavsett om hon sägs ha lämnat jordelivet i Auschwitz 1942, på okänd plats "1943-44???" eller i den tredje rapporten inte alls(? -- Ingen tid och plats för dödsfall nämns). Det är ju helt uppenbart att det rör sig om rena antaganden: Fru Loewenstein blev rapporterad som saknad, och då hennes syster (som skrev ett, möjligen två av breven till Yad Vashem) inte träffade henne igen så utgick hon från att hon inte bara hade dött, utan även blivit ett offer för "Förintelsen". (Att judar kan dö av andra skäl i ett krigstida Europa tycks vara en främmande tanke för många.) Och av detta högst osäkra fall gör Yad Vashem-templet inte mindre än tre, genom att åberopa tre olika källor med något motstridigt innehåll.

Om det är såpass illa ställt med en söt "poster-girl" som av alla miljonerna påstådda offer hör till det dussin eller två som får figurera på huvudsidan, hur kan det då stå till med hundratusentals mer anonyma och mindre fotogeniska namn?

Men det är en DATABAS oavseet om tillfälliga "bggar" finnes. Så finns den där, det är några st som fattas knappast alla har kunnat vara dubbelbokningar. "DATABASEN" är till för hjälpa till att hitta personer som är försvunna. Tro knappast folk skickar in efterlysningar för skojs skull. De flesta ville hitta sin släktingar, arbetskamrater, fru, barn med mera...

Men nu är det inte några stycken som är borta, det är några miljoner. Lite för många för det ska vara naturlig död. Sedan kan man fråga sig hur många dog i svält,sjukdomar eller föll offer för "utrotningen"
2013-10-23, 20:37
Medlem
Citat:

Din kritik är åtminstone delvis berättigad.

Du kan ta del av http://www.joodsmonument.nl/person/504844/en angående familjen Löwenstein, där det framgår att hela familjen deporterades och omkom i Auschwiz.

Men samma Ursula Löwenstein är alltså förtecknad på tre ställen, där hon anges vara född 1917, 1916och 1917 .Det beror på att Ursula är född i Posen men vid deportationen bodde i Holland. Samma foto av henne återfinns i två första länkarna. Men vad jag kan se har hon anmälts till förteckningen av olika personer eller instanser.
En annan Ursula Löwenstein född 1934 är upptagen på två ställen i förteckningen. Slutstation Auschwitz. Det beror på att hon förekommit i två förteckningar över deporterade.

Vi kan alltså reducera antalet i Förintelsen omkomna Ursula Löwenstein från fem till två. Det är inget bra resultat och webbsidan förklarar ju också varför och uppmuntrar till rättelser.

När jag själv sökt på en hel del webbsidor, alltså under http://db.yadvashem.org/names/search.html?language=en , har jag inte sett så stora avvikelser.
Vill man ha bättre personupplysningar om Förintelsen Holland rekommenderas http://www.joodsmonument.nl/
Senast redigerad av Babord 2013-10-23 kl. 21:03.
2013-10-24, 00:29
Medlem
Citat:
Då undrar jag vad du har sökt på, för jag får fram allt från listor på mördade människor, listor på deporterade människor och saknade människor.

Nu beger jag mig bort från denna forumsdel, det var intressant att veta vad du tyckte om databasen.
2013-10-24, 09:06
Medlem
Angående efternamnet Löwenstein ovan, så återfinns namnet under http://www.joodsmonument.nl/search/550714/nl?q_mm=L%C3%B6wenstein&q_search_form=person&q_adv anced=1&start=24 . Det visar att det fanns 159 familjer i Holland som hade detta släktnamn. Det är huvudmannen i familjen, här Adolf Löwenstein som nämns och klickar man på http://www.joodsmonument.nl/person/504844/en kommer hela familjen fram. Det visar sig nästan alltid att hela familjen deporterats och mycket ofta omkommit i Auschwitz eller Sobibor.

Så var det även betr. Ursula Löwenstein från Posen som ovan diskuterades. Där framgår av den länk jag lade ut att det var Ursula Löwenstein som deporterades med sin make och dotter och att de alltså omkom i Auschwitz.

Jag har förut nämnt att c:a 50.000 holländska judar omkommit i Auschwitz och c:a 34.000 i Sobibor.
Transporterna dit med passagerarlistorna är väl kända.
Senast redigerad av Babord 2013-10-24 kl. 09:31.
2013-10-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strutsjavel
Då undrar jag vad du har sökt på, för jag får fram allt från listor på mördade människor, listor på deporterade människor och saknade människor.

En lista med namn på judar som blivit deporterade är förstås ingen källa för det helt obestyrkta påståendet att människorna i fråga också blivit mördade i något slags "Förintelse", det förstår du säkert? Det var detta som både Ezzelino och jag avsåg; att judar deporterades till Östeuropa är inte kontroversiellt, ingen "revisionist" av rang har dristat sig till att "förneka" detta.

Att till exempel den söta Ursula skulle ha fallit offer för "gasugnarna" kan inte Yad Vashem-prästerna ge minsta belägg för. De bara antar att hon gjorde det (Alla tre av henne!), eftersom hon ju står med på en deporteringslista och inte har hört av sig till sin syster i Amerika sedan kriget.

Citat:
Nu beger jag mig bort från denna forumsdel, det var intressant att veta vad du tyckte om databasen.

Ja, lycka till, då. Väl mött ifall du någon gång skulle förirra dig tillbaka hit.
2013-10-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Så var det även betr. Ursula Löwenstein från Posen som ovan diskuterades. Där framgår av den länk jag lade ut att det var Ursula Löwenstein som deporterades med sin make och dotter och att de alltså omkom i Auschwitz.

Var har Joods Monument sin källa för att Ursula och hennes familj omkom i Auschwitz på det av dem nämnda datumet? Står hon med i liggaren med registrerade dödsfall som på senare år har återfunnits i bolsjevikernas arkiv?
2013-10-25, 12:54
Medlem
Citat:
Var har Joods Monument sin källa för att Ursula och hennes familj omkom i Auschwitz på det av dem nämnda datumet? Står hon med i liggaren med registrerade dödsfall som på senare år har återfunnits i bolsjevikernas arkiv?

Javisst ja, jag glömde ju bifoga dödsattesterna och obduktionsprotokollen......

Men familjefadern Adolf Löwenstein bör finnas med i bolsjevikernas arkiv för han måste ju ha uttagits till arbete, eftersom han dog den 16.12 1942. 25-åriga Ursula och 2-åriga Evelyne dog ju den 17.9. 1942, vilket bör vara ankomstdagen eller någon dag därefter. Det fanns inget behov av att registrera dem som sållades bort och gasades och de finns alltså inte i bolsjevikernas arkiv.
Senast redigerad av Babord 2013-10-25 kl. 13:03.
2013-10-25, 15:52
Medlem
Ovanstående har utförligt redovisats och diskuterats bl.a. i tråden "De som inte kunde arbeta" https://www.flashback.org/t600840 som handlar om utrotningen av de norska judarna. Och dödsattester och obduktionsprotokoll för dem som gasats eller arkebuserats var det aldrig fråga om.
Senast redigerad av Crossmack 2013-10-25 kl. 18:17. Anledning: En liten rättelse, på inrådan av författaren till inlägget.
2013-10-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babord
Javisst ja, jag glömde ju bifoga dödsattesterna och obduktionsprotokollen......

Men familjefadern Adolf Löwenstein bör finnas med i bolsjevikernas arkiv för han måste ju ha uttagits till arbete, eftersom han dog den 16.12 1942. 25-åriga Ursula och 2-åriga Evelyne dog ju den 17.9. 1942, vilket bör vara ankomstdagen eller någon dag därefter. Det fanns inget behov av att registrera dem som sållades bort och gasades och de finns alltså inte i bolsjevikernas arkiv.

Så ditt bevis för Joods Monuments påstående att de dog på ankomstdagen är själva det faktum att Joods Monument påstår att de dog på ankomstdagen? Och att de inte finns registrerade som omkomna är ett bevis på att de omkom, eftersom man inte registrerade omkomna som omkomna? Det låter litet orwellskt . . .

Jo, något slags dokumentär bevisning för vad Joods Monument påstår var just vad jag efterlyste. (Särskilt intressant att veta vore ju hur man kom fram till ett så noga bestämt dödsdatum, när Yad Vashem inte tycks ha kunnat vara så precisa.) Annars ligger det nära till hands att misstänka att denna "Förintelse"-organisation med Holocaust-cirkusens sedvanliga intellektuella ohederlighet och lättja helt enkelt har antagit att söta Ursula och hennes lilla barn hamnade i "gasugnarna" bara för att hon stod på en deporteringslista, utan att bry sig om att undersöka om så verkligen var fallet.
2013-10-27, 22:23
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Så ditt bevis för Joods Monuments påstående att de dog på ankomstdagen är själva det faktum att Joods Monument påstår att de dog på ankomstdagen? Och att de inte finns registrerade som omkomna är ett bevis på att de omkom, eftersom man inte registrerade omkomna som omkomna? Det låter litet orwellskt . . .

Jo, något slags dokumentär bevisning för vad Joods Monument påstår var just vad jag efterlyste. (Särskilt intressant att veta vore ju hur man kom fram till ett så noga bestämt dödsdatum, när Yad Vashem inte tycks ha kunnat vara så precisa.) Annars ligger det nära till hands att misstänka att denna "Förintelse"-organisation med Holocaust-cirkusens sedvanliga intellektuella ohederlighet och lättja helt enkelt har antagit att söta Ursula och hennes lilla barn hamnade i "gasugnarna" bara för att hon stod på en deporteringslista, utan att bry sig om att undersöka om så verkligen var fallet.

Trots att du verkar vara en intelligent varelse så vägrar du sätta ihop 1 + 1.
Det är inget bevis att någon påstår att de dog då.
Sammantaget, med transportlistor, med vittnesmål, med dokument och dagböcker så vet man vad det var som hände.
Det är inte en person som vittnat. Det är massor.
Det finns inte ett dokument, det finns flera.
Folk finns registrerade i transportlistor dit. Sedan upphör resandet.
Folk registrerades som döda oftast när de dog en naturlig död.
Om inte, ja då finns de ofta inte registrerade alls. Får inte detta dig att fundera på varför?

Varför är det så svårt för dig att addera allt detta till en slutsumma?

/VV

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in