Jag har hört att smålänningar ska vara Sveriges svar på Joakim von Anka. Dessa eminenta svenskar kan konsten att vrida och vända på varenda liten krona.
Tänkte att vi kunde sammanställa de bästa spartipsen inom privatekonomi för att få fam en mall för hur vi kan spara och investera våra surt förärvda slantar på bästa vis.
Allt som har med att spara eller tjäna pengar är tillåtet så länge det blir en effektivare metod än vad man gör idag. ex Åka och storhandla istället för att köpa några varor fler ggr per vecka. Bila istället för att flyga osv.
Det finns säkert några smålänningar här ute och andra som känner att ni vill förmedla er kunskap om ämnet.
Rensa upp bland avgifterna. dvs, säg upp alla kreditkort/bankkort som ni inte absolut måste ha. Se över alternativen.
Sveriges bästa kreditkort är antagligen OKQ8s. Ingen årsavgift, och dessutom får du återbäring.
Alla handlare som tar betalt med kort betalar 1,5-2% i avgift till banken. OKQ8 är vänliga nog att betala tillbaka 1% av dessa pengar till dig som kortinnehavare.
Vill man ha ytterligare kort som reserv så finns andra kortutgivare som också tillhandahåller korten gratis.
Jag lämnar ofta penningpungen hemma när jag beger mig ut på stan, så att jag vid eventuellt tillfälle av köplusta inte kan blidka habegärsdjävulen. Det är synnerligen ekonomiskt och har besparat mig en hel del rummelpengar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!