2011-07-17, 21:17
Medlem
Jag har hört att smålänningar ska vara Sveriges svar på Joakim von Anka. Dessa eminenta svenskar kan konsten att vrida och vända på varenda liten krona.

Tänkte att vi kunde sammanställa de bästa spartipsen inom privatekonomi för att få fam en mall för hur vi kan spara och investera våra surt förärvda slantar på bästa vis.

Allt som har med att spara eller tjäna pengar är tillåtet så länge det blir en effektivare metod än vad man gör idag. ex Åka och storhandla istället för att köpa några varor fler ggr per vecka. Bila istället för att flyga osv.

Det finns säkert några smålänningar här ute och andra som känner att ni vill förmedla er kunskap om ämnet.
Citera
2011-07-17, 21:39
Medlem
dumboears avatar
Rensa upp bland avgifterna. dvs, säg upp alla kreditkort/bankkort som ni inte absolut måste ha. Se över alternativen.

Sveriges bästa kreditkort är antagligen OKQ8s. Ingen årsavgift, och dessutom får du återbäring.
Alla handlare som tar betalt med kort betalar 1,5-2% i avgift till banken. OKQ8 är vänliga nog att betala tillbaka 1% av dessa pengar till dig som kortinnehavare.

Vill man ha ytterligare kort som reserv så finns andra kortutgivare som också tillhandahåller korten gratis.
Citera
2011-07-17, 21:49
Medlem
lendrygghs avatar
Jag lämnar ofta penningpungen hemma när jag beger mig ut på stan, så att jag vid eventuellt tillfälle av köplusta inte kan blidka habegärsdjävulen. Det är synnerligen ekonomiskt och har besparat mig en hel del rummelpengar.
Citera
2011-07-17, 21:54
Medlem
TheBusters avatar
Håll nere de fasta kostnaderna.

Behöver du verkligen ett 100mbit internet eller klarar du dig egentligen på 10mbit?
Spara in på betalkanaler eller säg upp TV:en helt.
Citera
2011-07-17, 22:18
Medlem
Bra start, med väldigt bra tips. Finns det fler?
Citera
2011-07-17, 23:46
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Gå ur kyrkan.

Sluta betala tv-licens.

För övrigt kan nog denna tråden vara av intresse:
https://www.flashback.org/t1402931
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto