2011-07-17, 20:56
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Förlåt, men jag blev nästan arg av hur förra tråden startade med oändlig ammo och mat, det var löjligt, och jag tycker det är en riktigt intressant frågeställning eller snarare lite brain candy, jag spekulerar om sådant ganska mycket när jag ska sova.

Rommarriket var ett mäktigt och enat rike med större delen av jordens folk under sina armar. många olika kulturer och riken har fallit och blivit inkorporerade i dess sfär.

300 jägarsoldater är på övning när något oväntat skes, ett maskhål öppnas och de träder in i det, var på de kliver ut i norra italien. Vi tar samma datum som förra TS's nämde, 115 e.kr. De ser den vanliga människans misär och håller inte med brutaliteten och blodspillet som sågs som nöje i romersk tid och bestämmer sig för att störta ledarna för att sedan själva regera riket och inrätta demokrati. De möter en större grupp romerska soldater när de försöker ta sig till närmsta by, de romerska soldaterna blir misstänksamma och hotfulla, det slutar med att de svenska soldaterna blir tvungna att skuta en av soldaterna i benet, befälhavaren för de romerska soldaterna retirerar med resten av dem och notifierar rom som mobiliserar sina arméer för att möta det svenska hotet, efter en relativt snabb mobilisering av stridserfarna trupper som är hemma i sina provinser så lyckas de uppbåda 3000 legionärer, plus diverse katapulter och ballistor, svenskarna stöter på dem 2 dagar senare och efter 5 mil mot de håll de tror är rom och blir upptäckta, larmet går och romarna gör sig redo för strid....

Där är vi nu.

Förråd: Standard vapen för svenska jägarsoldater. Ammunitionen vet jag inte riktigt, då jag aldrig varit i ett krig så kan behovet variera, jag lämnar detta åt en mer erfaren person att avgöra, men vi håller det inom realistiska ramar. inom ammo grenen faller också handgranater, tårgas osv, plus non leathal wepons som peppar sprey och elpistoler.

Karta över Europa, dock från 2011. för sakens skull så vet de var de befinner sig, (nuvarande Torino i norra italien)

Mat för att räcka i 3 dagar

De har 3 sjukvårdare med sig för de 297 andra soldaterna.

Batterier för att hålla igång utrustningen så som radio, laser sikten, NV osv för 1 månad.

om det är någon som vill tillägga något på utrustningsgrenen så ta er friheter!

Personligen tror jag att de första de skulle göra är att införskaffa sig en häst eller åsna eller fler av dem och bygga en släpvagn för att forsla sin utrustning.

Alla vägar leder till rom som bekant, så nån form av infrastruktur finns iaf.

Spekulera på!
Citera
2011-07-17, 21:06
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
En annan sak: Dessa soldater är långt ifrån odödliga och kan bli lika påverkade av sjukdomar och dylikt som vem som helst. Är inte medveten om sjukdomar back in the day på den tiden var brutalare än vad vi har i dag, eller om romarna skulle bli smittade och duka under av sjukdomar från vår tid. Men saker som att mat och vatten var smutsigare än idag ju närmare städerna de kommer.

att se till att de har mat för att föda 300 man är inte det enklaste så att någon form av uppdelning skulle behövas där en grupp gick för att samla mat, medans en grupp rekoniserar området, de skulle behöva flytta sig strategiskt där mat och vatten finns, vilket även rommarna gör, vilket betyder att chansen för att stöta på dem blir större. Stealth och smyg skulle vara vitalt för dem.
Citera
2011-07-17, 21:11
Medlem
Hur ska de kunna införa demokrati när de inte kan språket? Redan där känns det som att planen kommer gå åt skogen.

Men visst om de lyckas ta över makten så tror jag att det kommer resultera i inbördeskrig då svenskarna inte kan språket.
Citera
2011-07-17, 21:20
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur ska de kunna införa demokrati när de inte kan språket? Redan där känns det som att planen kommer gå åt skogen.

Men visst om de lyckas ta över makten så tror jag att det kommer resultera i inbördeskrig då svenskarna inte kan språket.

Om 3 i gruppen kan latin, ger väll en begränsad språkkunskap?
Citera
2011-07-17, 23:15
Medlem
supraas avatar
Jag skulle tro att det skulle bli panik i dom romerska leden så fort svenskarna öppna eld. Om man tänker på att rommarna aldrig ens sett en musköt så skulle dom nog bli lagom rädda när flera av deras kamrater ramla ner och dog utan att dom såg varför Dom skulle förmodligen tro att jägarna var gudar/demoner. När spanjorerna härjade i sydamerika och krossa majariket (stavning?) så blev det väl någon sån reaktion? Jag vet att dom flesta dog av sjukdomar men ändå :P

Det är vad jag tror. Om det finns några grammatiska fel fel så ber jag om ursäkt, det är inte min starka sida.
Citera
2011-07-18, 01:57
Medlem
Benkkes avatar
Tror som föregående talare, att när dom första leden stupar i drivor så kommer stridsmoralen sjunka som en blyvikt i havet. Dessa 3000 legionärer med artilleri stöd lär drabbas av panik och den svenska ramboeliten härskar lyckligt livet ut!

Något sådant tror jag
Citera
2011-07-18, 09:18
Medlem
Vidfamnes avatar
Bara för att jägarna har moderna vapensystem så betyder det inte att de är supermänniskor.
Hade de släppts på den italienska halvön med begränsad ammunition och förnödenheter hade det inte tagit lång tid innan den romerska krigsmakten (vilken är den mäktigaste världen någonsin skådat) kunnat tillintetgöra dem.
Romarna hade sina egna elitsoldater aerani vilka hämtade in information om fiendens position och vidarebefordrade informationen till sina befälhavare.
Vidare får ni inte glömma att romarna bemästrade ett i sin tid futuristiskt artilleri bestående av ballistas, skorpioner och så vidare.
Personligen tror jag att romarna hade omringat jägarnas position och bombarderat dem med artilleri för att sedan släppt sina blodtörstiga molosserhundar varpå de anfaller med korta och tjocka gladius i högsta hugg.
Citera
2011-07-18, 14:38
Medlem
Med mat för tre dagar hinner dom inte krossa nåt imperium, visst dom kan ju stjäla mat från lokalbefolkningen, men då ammunitionen också är begränsad och det finns ingen mer att få tag i kan dom ju inte hålla stånd hur länge som helst.

Min idé är att soldaterna först ska få tag i mat för lite längre tid och sedan försöker dom få tag i mera dock mindre högteknologiska vapen för att ha nåt alternativ till AK5:an, sen kan dom försöka resa ner till Rom och starta en revolution.
Några av dem kan latin då.

Det är min idé hur de skulle gå till väga.
Citera
2011-07-18, 14:46
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talvilover
Med mat för tre dagar hinner dom inte krossa nåt imperium, visst dom kan ju stjäla mat från lokalbefolkningen, men då ammunitionen också är begränsad och det finns ingen mer att få tag i kan dom ju inte hålla stånd hur länge som helst.

Min idé är att soldaterna först ska få tag i mat för lite längre tid och sedan försöker dom få tag i mera dock mindre högteknologiska vapen för att ha nåt alternativ till AK5:an, sen kan dom försöka resa ner till Rom och starta en revolution.
Några av dem kan latin då.

Det är min idé hur de skulle gå till väga.

tanken är ju att dom måste samla in mat från kringliggande områden, fram till första världskriget kunde inte arméer röra sig där det inte fans mat och vatten, utan man flyttade sig där man visste att det fanns, precis som i alla realistiska scenarion så måste de välja noga och strategiskt var de ska, de kan alltid nyttja naturens gåvor, som jägarsoldat är de mer än kompetenta att jaga vilt och fiska osv, samt sno från lokalbefolkningen.
Citera
2011-07-18, 14:51
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Varför de har begränsad ammuition är att de måste välja sina strider noga, om de har ammo för 2 veckor eller 3 större strider betyder de att de inte kan möta romarna head on hela tiden utan måste välja striderna strategiskt också, dvs spara ammon till de större drabbningarna med romarna, fördelen är att de behöver inte vara koncentrerade i en klick utan kan bryta ut sig i grupper på 20 och sprida ut eldgivningen och splittra fienden, beskjuter man dem från flera håll plus flankerar en större grupp romerska soldater skapar de ännu större förvirring.

De kan också förbereda sig genom att lägga ut C4 och claymores, nu vet inte jag om svenska soldater har det i sin utrustning, men att placera ut det på slagfältet och sedan spränga det när legionerna närmar sig. lär skapa en demoraliserande effekt. visserligen så är eldkraften flera gånger större än romarna, men de har många tusen fler soldater, så svenskarna måste ju se till att ha tillräckligt för att kunna störta rom och fortfarande ta sig den långa vägen dit.
Citera
2011-07-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Bara för att jägarna har moderna vapensystem så betyder det inte att de är supermänniskor.
Hade de släppts på den italienska halvön med begränsad ammunition och förnödenheter hade det inte tagit lång tid innan den romerska krigsmakten (vilken är den mäktigaste världen någonsin skådat) kunnat tillintetgöra dem.
Romarna hade sina egna elitsoldater aerani vilka hämtade in information om fiendens position och vidarebefordrade informationen till sina befälhavare.
Vidare får ni inte glömma att romarna bemästrade ett i sin tid futuristiskt artilleri bestående av ballistas, skorpioner och så vidare.
Personligen tror jag att romarna hade omringat jägarnas position och bombarderat dem med artilleri för att sedan släppt sina blodtörstiga molosserhundar varpå de anfaller med korta och tjocka gladius i högsta hugg.

Jag får vibbar av ett scenario som påminner mer om spelet Rome Total War snarare än verkligheten. De romerska legionärerna är tveklöst historiens mest överskattade krigare, vilket jag har redogjort för i flera trådar här på historieforumet.
Det romerska "artilleriet" bestående av trämaskiner kanske är imponerande i ett dataspel och på film, men hade i verkligheten en högst begränsad effekt. De hade om möjligt en viss effekt på stora krigarmassor i öppen terräng, men att bombardera jägarsoldater som intagit dolda skyttepositioner skulle i praktiken ha varit verkningslöst, såvida man inte skulle hinna få in en och annan lyckoträff innan besättningen blivit nedskjuten.
Citera
2011-07-18, 15:49
Medlem
apanola IIs avatar
intressant scenario. Första stridskontakten med de romerska legionärerna så kommer de Svenska Jägarna (SJ) vinna, förmodligen så kommer de romerska legionärerna (RL) att retirera efter en hel del förluster. Det stora hindret för SJ är deras brist på ammunition samt begränsade livsmedelsföråd.
En tanke att föra krig med minsta möjliga ammunitionsåtgång är att man untyttjar prickskyttar och mörkersikten. Man skjuter de romerska officerarna på långt håll för att få den romerska krigsmaskinen att stanna av.

Men på sitk ser det mörkt ut, bara så länge dom har tillgång till ammunition så kommer dom att kunna bjuda RL motstånd och på stryk, men vad göra då romarna kallar in fler legioner från provinserna samt börjar mobilisera?

Romarna hade ca 84 000 man vid Cannea, 43 000 vid slaget vid Zama etc etc. Massor av folk med andra ord, sen var Romarna rätt envisa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in