• 1
  • 2
2011-07-17, 18:53
Medlem
fokuserameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BogdanBulldog
Visst, men då får skurken själv räkna med en dos dödsgas och tusengradiga eldsflammor.
nej? GM kan ju bara trycka in BO i dödskiosken, klappat och klart.
Citera
2011-07-17, 19:06
Medlem
galne-golems avatar
Kanske inte helt fel men tänk om han som sitter där inne matar in fel uppgifter och vips så vet ingen var han e med polispådrag och skallgångskedjor till följd.
Hur lockande det än låter tror jag aldrig det skulle fungera i praktiken.
Citera
2011-07-17, 20:01
Medlem
lendrygghs avatar
Rent principiellt är jag emot allt vad självmord heter, men om man nu ändå skall ta sig av daga så vore det minst sämsta alternativet att få det ordentligt gjort, utan risk för slafs och förruttnelse. Men då tycker jag bara att man skulle få tillgång till kiosken om man har fått tillträde utskrivet av en auktoriserad & legitimerad läkare, som varsamt har bedömt ens situation innan och kan styrka att avgörandet inte är ett förhastat resultat av plötslig hjärtesorg eller dyl.

Ju mer byråkrati desto bättre, folk hade förhoppningsvis avskräckts från pappersarbetet och hållit sig vid liv. Givetvis kräver det att kiosken i sitt utförande är överlägsen alla andra självmordsalternativ så att det hade blivit åtråvärt bland de suicidala att förstöra sig själva så okomplicerat och snyggt som möjligt. Det kunde bland annat underlättat om man också, efter avdagatagandet, belade den avlidnes familj med böter så att man i förebyggande syfte skulle drabba den destruktive med skuldkänsla, så att han avstod ifrån att ta sitt liv på annat sätt än via den statliga institutionen.

Dock är jag väldigt kritisk till idén som sådan, men om den i det långa loppet kunde hjälpa till att minska självmordsstatistiken så kanske den vore att överväga. Fast jag skulle hellre föredra att vi bara körde på botsystemet. Det kan låta barskt, men om det räddade liv vore det fantastiskt.
Senast redigerad av lendryggh 2011-07-17 kl. 20:10.
Citera
2011-07-17, 20:36
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithos
Tänkte också på Futurama när jag läste igenom detta XD

Varför just 500 kr?

Därför att 499 är för billigt!

Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Tillgänglighet uppmuntrar beteendet. Om jag nu hade tillgång till cigaretter skulle jag säkert röka dem men det har jag inte och därför gör jag det inte. Om det fanns ett säkert snabbt och smärtlöst sätt att ta livet av sig skulle antagligen fler personer som annars inte hade tagit livet av sig gjort det...

Detta vore ju idealiskt, folk får sin vilja igenom samtidigt som man löser problemen med överbefolkning!

OnT. Nej, det vore fel. Tänk så hemskt om samhället faktiskt uppmuntrade till självmord..
Citera
2011-07-17, 20:54
Medlem
AdvocatusDiabolis avatar
Ja, det skulle dömas ut som omoraliskt, av samhället. Om ni höjer er över denna moral, eller att moralen förändras (till följd av er argumentation kanske?) så finns det inga vidare etiska problem kvar.
Citera
2011-07-17, 21:46
Medlem
Jag tycker det vore mer etiskt att tillåta dödshjälp.

Men det som vore mest oetiskt med en "självmordskiosk" är väl just det att få någons aska hemskickat till en. Särskilt om man skulle t.ex. skriva i sitt självmordsbrev att "Det här var tack vare dig." Eller liknande, och sedan skicka det hem till personen i fråga.

Eller, som någon redan nämnt, att man fyller i fel uppgifter.

Dock skulle det vara rätt ballt om man gick in i en "självmordskiosk" och blev man hjärntvättad på något sätt för att vilja leva. ;D
Citera
2011-07-17, 22:10
Medlem
AdvocatusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingnerol
Jag tycker det vore mer etiskt att tillåta dödshjälp.

Det skulle det vara då det redan tillåts i vissa länder och många har troligtvis läst om det. Alltså anser redan en hel del människor att det ej är oetiskt. En "självmordskoisk" skulle däremot upplevas obscen.
Senast redigerad av AdvocatusDiaboli 2011-07-17 kl. 22:15.
Citera
2011-07-18, 02:22
Medlem
Ett dystert kneg hava den som förtjänar sitt levebröd i självmordskiosken!
Citera
2011-07-18, 14:54
Medlem
LucNNs avatar
Bra idé. Billigare än självmord hade det varit om man i stället lät sadistiska morddömta sticka ihjäl han som använder kiosken. På så sätt bidrar fången till samhället, samtidig som han tillfretsställs, och offret får sitt önske uppfylld till en billig pris. Idiotsäkert.
Citera
2011-07-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
kan styrka att avgörandet inte är ett förhastat resultat av plötslig hjärtesorg eller dyl.

Om inte hjärtesorg är det, vad är då ett tillräckligt skäl för att avsluta livet? Kärleken till en livskamrat är ju något man (jag) hänger upp sitt liv på och skulle man förlora det (när jag förlorade det) är det ju inte orimligt att tillvaron svartnar och all glädje i livet från och med då försvinner (all min glädje försvann).

Det hugger i mig när jag läser "hjärtesorg". Det ordet bär det största allvar för mig och den största smärta, som skar djupare än jag visste var möjligt och vanställde min inre människa på ett omänskligt sätt, bortom vad jag kunde hantera, så att allt svartnade och jag förlorade förtroendet för tillvaron.

Jag kommer nog aldrig ta livet av mig och anledningen är i första hand för att inte orsaka mina föräldrar och övrig familj den stora smärtan.

Det är kanske ett tillfriskningstecken att jag alls kan skriva om det här och inte längre ligger på golvet och kräks eller vacklar omrking i rummet och välter in i väggarna.

(Jag glider ifrån ämnet och "plötslig hjärtesort" kanske till och med syftar på något annat än det jag talar om, men jag behöver få skriva det här, så ha överseende med mig, allihop. Något svar behövs inte - får jag bara detta sagt kan jag ana ett stöd även i er tystnad.)
Citera
2011-07-18, 21:52
Medlem
Film på temat

Upplägget påminner lite om Soylent Green.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Soylent...A_%C3%A5r_2022
http://en.wikipedia.org/wiki/Soylent_Green

En skillnad förefaller vara metoden för återvinning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in