2011-07-16, 16:27
Medlem
Hej alla..

Jag har nyligen flyttat till Kanada och kommer vara tillbringa min tid här fram tills juni nästa år.

När jag lämnade Sverige, fick jag veta att jag via mina föräldrars hemförsäkring kan leva försäkrad i 3 månader.
Av någon anledning gäller inte detta när man går ur facket, vilket jag gjorde. Men fick veta detta förra veckan.

Nu till saken.

I Kanada har dom gratis sjukvård för alla som bor och arbetar (lagligt) i landet, men för att få detta måste man ha ett s.k "Health Card".

Igår så gick jag ner till ett kontor med alla papper som man skulle ha för att få detta, men stötte på ett problem. På mitt pass så min fars namn före mitt eget, så när jag fyller i alla blanketter blir det alltså tvärtom när dom fyller i alla sina uppgifter. Det är svårt att förklara, men hur som helst så säger dom att jag nu måste vänta i 2 månader innan jag får mitt Health Card.

Så fr.o.m 22 Juli till 7 September har jag ingen försäkring som täcker upp en olycka om något skulle hända.

Vad ska jag göra?.
Vill inte betala 100 Vasa om dom skickar mig med ambulansflyg till Sverige.

Tack på förhand
Citera
2011-07-16, 22:10
Medlem
Medianas avatar
Är du fortfarande skriver i Sverige? I så fall täcker den vanliga hemförsäkring en del. Facket har ju ingenting med den saken att göra. Om du inte har hemförsäkring så kan du köpa en vanlig reseförsäkring för två månader.
Citera
2011-07-17, 15:29
Medlem
Uninteresteds avatar
Finns försäkringar som kostar 90:- i månaden, den täcker utomlandsvistelse utanför Norden i 12 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in