• 1
  • 2
2011-07-16, 15:31
Medlem
Bostixs avatar
Hej & hopp
Har en gammal 9,9hk Tohatsu som jag ärvt av min far.
Den bor i Borås.
Har mej veterligen gått som en klocka under alla år men nu har den gett upp.
När jag tog en sväng förra helgen,första på semestern typiskt,så slutade den att
driva.Motorn går fortfarande perfekt men propellern snurrar inte.
Ja-Ja,det är bytt olja i vevhuset och så men det känns som att drivaxeln(pinnen till vevhuset?)
kuggar över vid gaspådrag.Ändå känns det som att när man vrider på propellern
så känner man ett visst komp i motorn.
Är det någon som har förslag?
Jag har funderat på att pilla isär den och ta en titt men har ingen koll på just båtmotorer,
så är det någon som vet om det finns reparationsmanualer någonstans på nätet?
Kanske en allmän beskrivning hur man plockar isär och ihop?
Tacksam för svar så det iallafall kan bli en tur till i år.
Citera
2011-07-16, 15:38
Medlem
Kan vara mååånga saker, vet inte mycket om Tohatsu just, men kolla bryytpinnen, öppna underdelen, o kolla om något drev ser risiiigt ut, inte särskilt svårt, ta kort så du kommer ihåg hur det ser ut inuti. annars är det inte mcket mer än att lämna in den till tex en kompis eller en reparatör... valet är ditt !

mvh
Citera
2011-07-16, 15:58
Medlem
Bostixs avatar
Brytpinnen(?)
Det är väl den som går rätt igenom propellern & ser ut som en sax-sprint?
Eller sitter den inuti någonstans?
Problemet är att det finns 2 ställen att dela på riggen,uppe & längst ner.
Uppe vid motorn är det en J-ävla massa skruvar men vid vevhuset bara 4 st.
Jag har lossat där nere och det känns som det följer med en massa grejor
uppifrån om jag drar loss vevhuset så jag har inte vågat gå så långt än.
Tips?
Citera
2011-07-16, 16:22
Medlem
Brytpinnen sitter som du säger, och att våga är en bra sak, då kan ju motorn gå sönder fler gånger ? då du vet hur allt sitter o funkar, bara att fortsätta i din egna takt.

Lycka till ! öppna vevhuset, kolla allt bara
Citera
2011-07-16, 17:56
Medlem
Fuzzs avatar
Den där som ser ut som en saxsprint är nog bara det för att låsa muttern som håller propellern. lossa mutern så borde brytpinnen sitta där om det ska vara nångon. Har alldrig varit med om att den sitter bakom popellern. men skadar ju inte att kolla.

Vet inte hur det är på den motorn men vissa propellrar sitter vulkade på navet. så med ålderns tid släpper vulkningen så popellern inte får kraft då är det bara att byta.
Citera
2011-07-18, 16:00
Medlem
_Falk_s avatar
Har en Tohatsu 20 hk med ungefär samma ålder på nacken, det låter som att det vore din brytarpinne som gett upp (den som som ska gå av om du kör på nått eller lägger i växel på för högt varv på gammal maskin)
ta loss saxsprinten och skruva bort muttern till propeller sen drar du den bara ut och du borde tämligen omgående se om pinnen gått av.
Jag använder mig utav ett fem millimeters borr som jag kapade till med en vinkelslip som brytarpinne och det fungerar utmärkt!
Citera
2011-07-22, 09:07
Medlem
Bostixs avatar
Hej Falk!
Jag blev så lycklig över ditt var så jag rusade upp till garaget på en gång och kollade pinnen.
Men eftersom jag aldrig har tur på lotto så var det ju inte brytpinnen heller.
Den var så fin så.
Jag kollade lite mer när jag ändå pillade och när jag vrider på propellern med växel i så skrapar det halv-vägs upp i riggen,typ "skweek-skweek".
Som jag sa ovan så känns det som det följer med grejor uppifrån när jag försöker dra loss vevhuspaketet,så vågar man göra det?
Är det någon som vet hur det ser ut där inne?
Engbergan ovan tycker plocka isär,men jag fegar fortfarande!
Citera
2011-07-24, 11:01
Medlem
Omtanksams avatar
Växelhus ffs. Vevhuset är i motorblocket där vevaxeln sitter.
Citera
2011-07-24, 12:51
Medlem
Bostixs avatar
Jag tänkte att vevhuset var klimpen framför propellern,den vevar ju runt propellern.
Har ni någon koll på vad som finns inuti riggen?
Är det en massa prylar eller är det bara en pinne som driver propellern(genom växelhuset)?
Citera
2011-07-24, 13:49
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostix
Jag tänkte att vevhuset var klimpen framför propellern,den vevar ju runt propellern.
Har ni någon koll på vad som finns inuti riggen?
Är det en massa prylar eller är det bara en pinne som driver propellern(genom växelhuset)?

Just den "klimpen" är växelhuset.
I riggen sitter/går drivaxeln ned till växelhuset, staget som sköter växellägena, avgaskanalen samt impellern och kylvattenkanalerna.
Citera
2011-07-25, 08:31
Medlem
Bostixs avatar
Hej Omtanksam
Du verkar ha koll på detta,helt klart.
Så om jag lossar den nedre delen,växelhuset,propellern m.m. från riggen så behöver jag inte lossa riggen från själva motorn?
Det är många mysko skruvar där uppe.
Impellern är också intressant.
Kollade med Far och han visste inte vad det var,så den är nog aldrig bytt!
Enligt information på nätet bör den bytas regelbundet då den är av gummi och torkar.
Kollar alltid så att det kommer kylvatten när jag startar så jag är kanske rekordhållare?
25-30 år utan Impellerbyte!
Citera
2011-07-25, 17:28
Medlem
Bostixs avatar
Hej-Hej
Kunde inte vänta längre så jag pillade isär motorn nervid växelhuset.Inuti gick det en stång med "splints"(?)uppe vid motorn & nervid som ett 4-kantsrör,det var där det hade sprickigt,allt var paj.
Men allt går ju att laga så smidde lite med hammaren & lade sen några rejäla korvar med svetsen så nu åker jag igen!
Kolla gärna med mej för nu vet jag hur det funkar!
Det tog c:a 2 timmar.
Sen när jag var klar & allting monterat igen så kom jag att tänka på Impellern
Den skulle jag ju byta också,fast jag såg ingen där jag var,så var är den?
Den kan ju inte sitta i växelhuset för därifrån gick inga vattenledningar.
Fast motorn borde ju suga vatten under vattnet,eller hur?
Seg i bollen idag för vi hade gummans 50-års fest igår(slut c:a 5,30).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in