• 1
  • 2
2011-07-16, 13:50
Bannlyst
Tnkte p det dr med att Kanada ska lmna Afghanistan och ta med sig tolkar.

http://politisktinkorrekt.info/2011/...-550-muslimer/

Lste denna kommentar:

Citat:
Jag tycker nog en del av missar pongen och hamnar lngt utanfr mnet fr artikeln. Muslimerna som artkeln handlar om har arbetat mot talibanerna, de har riskerat sina liv, de ska ha tjnstgjort i 12 mnader och blivit rekommenderade av soldater eller diplometer, och de ska kontrolleras med tanke p keriminell bakgrund. Jag ser inget fel i att dessa fr asyl i Kanada.

I Sverige r det ju tvrt om, vi tar hit personer som arbetar fr islamsk fundamentalism och mot oss, personer som inte kontrolleras p ngot stt. Det r helt annolunda.

r det fler n jag som minns den irakiske vaktmstaren(?) som stannade kvar p den svenska ambasaden och skyddade den mot plundring under kriget? Han hade en automatkarbin i varje rum redo ifall ngot skulle hnda. Nr de svenska vlbetalda diplomaterna kte hem stannade han kvar. I mina gon hade han ftt asyl nr som helst.

Jag r helt emot all form av icke-vit invandring till Sverige. Men man mste ju undra. Har jag, som inte krigat fr Sverige rtt att avfrda ngon som hjlpt svenska soldater? Detta r minst sagt ett dilemma.

Mina frgor: 1. Har Sverige gett tolkar asyl eller r det bara talibanerna som fr det?
2. Har man som svensk som inte gjort ett skit fr Sverige rtt att sge nej till de som gjort det?
Citera
2011-07-16, 14:01
Medlem
popeondopes avatar
Det r ganska vanligt att folk blir upprrde p de som hjlpte ockupanterna efter att landet befriades. Quisling blev inte snllt behandlad av Norrmnnen och USA orienterade Vietnameser hade det inte roligt nr USA kte hem.

Positivt att detta vansinnes krig hller p att ta slut men dessa frrdare ska inte till vstvrlden. De kanske kan gmma sig i Saudi Arabien eller ngot land som lskar USA.
Citera
2011-07-16, 15:16
Medlem
Sverige ger asyl till stora mngder resistent TBC-hostande getaherdar, strtrvare, skggbarn och klankrigare frn Afghanistan s det skulle inte frvna om de ger asyl ven till tolkar. Personligen anser jag att Sverige inte har ngot i Afghanistan att gra och att svenska soldater borde stationeras runt Sveriges grnser fr att skjuta mot alla kulturberikare som s mycket som tittar p grnsen med kikare.
Citera
2011-07-16, 15:31
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Jag r helt emot all form av icke-vit invandring till Sverige. Men man mste ju undra. Har jag, som inte krigat fr Sverige rtt att avfrda ngon som hjlpt svenska soldater? Detta r minst sagt ett dilemma.

Mina frgor: 1. Har Sverige gett tolkar asyl eller r det bara talibanerna som fr det?
2. Har man som svensk som inte gjort ett skit fr Sverige rtt att sge nej till de som gjort det?

Sjlvklart ges ven asyl till denna sorts patrask.
>> http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4277145

Vidare kan man diskutera i vilken mn svenska soldater p uppdrag i Afghanistan hjlper Sverige och svenskarna. Kan ngon frklara fr mig vad vra soldater gr p andra sidan jorden? Fr vrigt ska man inte glorifiera dessa soldater fr den delen heller, de ser det inte som att de strider fr sitt land. De r s gott som uteslutande dr fr att tjna stora summor pengar. Frivilligt ocks borde vl tillggas. Bara fr att dessa mnniskor r soldater och svenskar betyder det inte att de har Sverige och svenskarnas bsta i tanke d de plstrar om hedersbrottsdrabbade kvinnor ute i knen. Om de nu mot frmodan har det r det p.g.a. av en snedvriden syn p vad det bsta fr svenskarna r.
Senast redigerad av Tidsgest 2011-07-16 kl. 15:43.
Citera
2011-07-16, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsgest
Sjlvklart ges ven asyl till denna sorts patrask.
>> http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4277145

Vidare kan man diskutera i vilken mn svenska soldater p uppdrag i Afghanistan hjlper Sverige och svenskarna. Kan ngon frklara fr mig vad vra soldater gr p andra sidan jorden? Fr vrigt ska man inte glorifiera dessa soldater fr den delen heller, de ser det inte som att de strider fr sitt land. De r s gott som uteslutande dr fr att tjna stora summor pengar. Frivilligt ocks borde vl tillggas. Bara fr att dessa mnniskor r soldater och svenskar betyder det inte att de har Sverige och svenskarnas bsta i tanke d de plstrar om hedersbrottsdrabbade kvinnor ute i knen. Om de nu mot frmodan har det r det p.g.a. av en snedvriden syn p vad det bsta fr svenskarna r.

Svenska soldater r dr fr att skydda oss mot terrorister. Skulle du hellre vilja ha kriget hr?
Citera
2011-07-16, 16:25
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Svenska soldater r dr fr att skydda oss mot terrorister. Skulle du hellre vilja ha kriget hr?

P vilket stt skyddar de oss frn terrorister?
Citera
2011-07-16, 16:29
Bannlyst
Citat:
P vilket stt skyddar de oss frn terrorister?

De ddar terrorister istllet fr att de ddar oss?
Citera
2011-07-16, 16:47
Medlem
Hela idn bakom insatsen i Afghanistan r vl att FN ska vara dr tills afghanska staten. afghanska militren ANA och afghanska polisen ANP har ftt s mycket ktt p benen att dom kan skta landet sjlv och hlla talibanerna i shack sjlva.

Om landet fortfarande r s farligt att vi mste ta med oss tolkarna hem fr att deras liv r i fara s betyder det ju att den hr insatsen har misslyckats kapitalt eller att kanadensarna drar tillbaka sina trupper fr tidigt.

Nog tycker jag att vi har en skyldighet till dessa tolkar, men om det r ndvn digt att flytta dom ut ur landet kan man ju fundera p. Att flytta dom till en annan plats i landet dr talibanerna inte har s stor makt borde vl ocks vara mjligt, tvivlar p att dom flesta ens vill flytta till Kanada.

Citat:
De r s gott som uteslutande dr fr att tjna stora summor pengar.
Folk kanske ker dit fr olika konstiga orsaker. Kanske dom r ute efter ventyrer eller s tycker dom bara det r roligt att kriga. Men det r fan inte ngon som gr det fr pengar, en svensk soldat tjnar inte s jvla bra att man skulle ka dit fr pengarnas skull. D kan man lika gjrna jobba p ett lager.
Citera
2011-07-16, 16:49
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
De ddar terrorister istllet fr att de ddar oss?
S vitt jag vet verkar inga svenskar ha dtt p.g.a. terrorister hr i Sverige hitills. De som dtt har gjort det just nere i Afghanistan. Men du menar att de allts inte gr judens renden dr nere i mellanstern? r det inte bttre att f ordning p vrt eget dekadenta samhlle innan vi ger oss i kast med att bestmma hur mnniskor p andra sidan jorden ska styra sina lnder?
Citera
2013-03-20, 18:29
Medlem
Guitarsmokes avatar
Karin Enstrm riskerar nu att bli nsta minister som hamnar i blsvder.

Citat:
Regeringen br "skyndsamt" prva frgan om asyl fr de afghanska tolkarna. Det sger Staffan Danielsson (C), frsvarspolitisk talesperson, efter B:s krav i dag.
Citat:
I en DN-intervju sger han (B Sverker Gransson) att regeringen br infra ngon form av asylprogram fr de tolkar som har arbetat t de svenska militrerna.

Det r varumrket Sverige som vi hanterar i detta. Det mste finnas en grad av medmnsklighet, sger Sverker Granson till DN.
Citat:
Kristdemokraternas frsvarspolitiske talesperson Mikael Oscarsson (KD) sger att regeringen mste jobba med frgan.

Vi har en moralisk skyldighet att se till att det ordnar sig vl fr dem. De har varit anstllda hos oss, och vi skulle inte ha kunnat verka utan deras medverkan. Vi vet att de har en vldigt svr situation, dr det finns stor risk att talibanerna tar ver nr Isaf-styrkan frsvinner.

Men Enstrm svarar:

Citat:
Jag har frstelse fr det B knner nr det gller tolkarna. Det r mnskligt. Samtidigt s r jag frvnad om han skulle krva att man ska g in ifrn regering eller enskild ministers sida och bestmma vem som ska f asyl eller inte, sger hon till TT.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mi...ad_8014944.svd

Om B r mnsklig nr han uttrycker sina sikter s mste ju Enstrm vara omnsklig. Kan vi rkna med en ledare frn Wolodarski fre helgen?
Citera
2013-03-20, 19:29
Medlem
Guitarsmokes avatar
S vill inte lova asyl till afghanska tolkar

Citat:
Socialdemokraterna r i nulget inte beredda att sga att de afghanska tolkar som arbetat p svenskt uppdrag ska f asyl. Det finns mycket annat vi kan gra innan vi nr den punkten, sger Peter Hultqvist, ordfrande i riksdagens frsvarsutskott.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/po...ghanska-tolkar
Citera
2013-03-21, 05:16
Medlem
Guitarsmokes avatar
Wolodarski skickar fram Annika Strm Melin:

Citat:
Sverige har sett till sitt eget intresse och drmed utsatt enskilda afghaner fr fara. Vrt land har drfr bde ett srskilt ansvar fr och en skyldighet gentemot dem. Precis som andra lnder gjort borde den svenska regeringen besluta om ett srskilt asylprogram. Dessutom: Om Sverige ska ta liknande internationella uppdrag i framtiden kan de afghanska tolkarna inte svikas. Det r bde grymt och kortsynt att lmna dem i sticket.

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/sig...anska-tolkarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in