Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-16, 13:50
  #1
Avstängd
-Napoleon-s avatar
Tänkte på det där med att Kanada ska lämna Afghanistan och ta med sig tolkar.

http://politisktinkorrekt.info/2011/...-550-muslimer/

Läste denna kommentar:

Citat:
Jag tycker nog en del av missar poängen och hamnar långt utanför ämnet för artikeln. Muslimerna som artkeln handlar om har arbetat mot talibanerna, de har riskerat sina liv, de ska ha tjänstgjort i 12 månader och blivit rekommenderade av soldater eller diplometer, och de ska kontrolleras med tanke på keriminell bakgrund. Jag ser inget fel i att dessa får asyl i Kanada.

I Sverige är det ju tvärt om, vi tar hit personer som arbetar för islamsk fundamentalism och mot oss, personer som inte kontrolleras på något sätt. Det är helt annolunda.

Är det fler än jag som minns den irakiske vaktmästaren(?) som stannade kvar på den svenska ambasaden och skyddade den mot plundring under kriget? Han hade en automatkarbin i varje rum redo ifall något skulle hända. När de svenska välbetalda diplomaterna åkte hem stannade han kvar. I mina ögon hade han fått asyl när som helst.

Jag är helt emot all form av icke-vit invandring till Sverige. Men man måste ju undra. Har jag, som inte krigat för Sverige rätt att avfärda någon som hjälpt svenska soldater? Detta är minst sagt ett dilemma.

Mina frågor: 1. Har Sverige gett tolkar asyl eller är det bara talibanerna som får det?
2. Har man som svensk som inte gjort ett skit för Sverige rätt att säge nej till de som gjort det?
Citera
2011-07-16, 14:01
  #2
Medlem
popeondopes avatar
Det är ganska vanligt att folk blir upprörde på de som hjälpte ockupanterna efter att landet befriades. Quisling blev inte snällt behandlad av Norrmännen och USA orienterade Vietnameser hade det inte roligt när USA åkte hem.

Positivt att detta vansinnes krig håller på att ta slut men dessa förrädare ska inte till västvärlden. De kanske kan gömma sig i Saudi Arabien eller något land som älskar USA.
Citera
2011-07-16, 15:16
  #3
Medlem
Sverige ger asyl till stora mängder resistent TBC-hostande getaherdar, stråtrövare, skäggbarn och klankrigare från Afghanistan så det skulle inte fårvåna om de ger asyl även till tolkar. Personligen anser jag att Sverige inte har något i Afghanistan att göra och att svenska soldater borde stationeras runt Sveriges gränser för att skjuta mot alla kulturberikare som så mycket som tittar på gränsen med kikare.
Citera
2011-07-16, 15:31
  #4
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Jag är helt emot all form av icke-vit invandring till Sverige. Men man måste ju undra. Har jag, som inte krigat för Sverige rätt att avfärda någon som hjälpt svenska soldater? Detta är minst sagt ett dilemma.

Mina frågor: 1. Har Sverige gett tolkar asyl eller är det bara talibanerna som får det?
2. Har man som svensk som inte gjort ett skit för Sverige rätt att säge nej till de som gjort det?

Självklart ges även asyl till denna sorts patrask.
>> http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4277145

Vidare kan man diskutera i vilken mån svenska soldater på uppdrag i Afghanistan hjälper Sverige och svenskarna. Kan någon förklara för mig vad våra soldater gör på andra sidan jorden? För övrigt ska man inte glorifiera dessa soldater för den delen heller, de ser det inte som att de strider för sitt land. De är så gott som uteslutande där för att tjäna stora summor pengar. Frivilligt också borde väl tilläggas. Bara för att dessa människor är soldater och svenskar betyder det inte att de har Sverige och svenskarnas bästa i åtanke då de plåstrar om hedersbrottsdrabbade kvinnor ute i öknen. Om de nu mot förmodan har det är det p.g.a. av en snedvriden syn på vad det bästa för svenskarna är.
__________________
Senast redigerad av Tidsgest 2011-07-16 kl. 15:43.
Citera
2011-07-16, 16:04
  #5
Avstängd
-Napoleon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsgest
Självklart ges även asyl till denna sorts patrask.
>> http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4277145

Vidare kan man diskutera i vilken mån svenska soldater på uppdrag i Afghanistan hjälper Sverige och svenskarna. Kan någon förklara för mig vad våra soldater gör på andra sidan jorden? För övrigt ska man inte glorifiera dessa soldater för den delen heller, de ser det inte som att de strider för sitt land. De är så gott som uteslutande där för att tjäna stora summor pengar. Frivilligt också borde väl tilläggas. Bara för att dessa människor är soldater och svenskar betyder det inte att de har Sverige och svenskarnas bästa i åtanke då de plåstrar om hedersbrottsdrabbade kvinnor ute i öknen. Om de nu mot förmodan har det är det p.g.a. av en snedvriden syn på vad det bästa för svenskarna är.

Svenska soldater är där för att skydda oss mot terrorister. Skulle du hellre vilja ha kriget här?
Citera
2011-07-16, 16:25
  #6
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
Svenska soldater är där för att skydda oss mot terrorister. Skulle du hellre vilja ha kriget här?

På vilket sätt skyddar de oss från terrorister?
Citera
2011-07-16, 16:29
  #7
Avstängd
-Napoleon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsgest
På vilket sätt skyddar de oss från terrorister?

De dödar terrorister istället för att de dödar oss?
Citera
2011-07-16, 16:47
  #8
Medlem
Hela idén bakom insatsen i Afghanistan är väl att FN ska vara där tills afghanska staten. afghanska militären ANA och afghanska polisen ANP har fått så mycket kött på benen att dom kan sköta landet själv och hålla talibanerna i shack själva.

Om landet fortfarande är så farligt att vi måste ta med oss tolkarna hem för att deras liv är i fara så betyder det ju att den här insatsen har misslyckats kapitalt eller att kanadensarna drar tillbaka sina trupper för tidigt.

Nog tycker jag att vi har en skyldighet till dessa tolkar, men om det är nödvän digt att flytta dom ut ur landet kan man ju fundera på. Att flytta dom till en annan plats i landet där talibanerna inte har så stor makt borde väl också vara möjligt, tvivlar på att dom flesta ens vill flytta till Kanada.

Citat:
Ursprungligen postat av Tidsgest
De är så gott som uteslutande där för att tjäna stora summor pengar.
Folk kanske åker dit för olika konstiga orsaker. Kanske dom är ute efter äventyrer eller så tycker dom bara det är roligt att kriga. Men det är fan inte någon som gör det för pengar, en svensk soldat tjänar inte så jävla bra att man skulle åka dit för pengarnas skull. Då kan man lika gjärna jobba på ett lager.
Citera
2011-07-16, 16:49
  #9
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Napoleon-
De dödar terrorister istället för att de dödar oss?
Så vitt jag vet verkar inga svenskar ha dött p.g.a. terrorister här i Sverige hitills. De som dött har gjort det just nere i Afghanistan. Men du menar att de alltså inte går judens ärenden där nere i mellanöstern? Är det inte bättre att få ordning på vårt eget dekadenta samhälle innan vi ger oss i kast med att bestämma hur människor på andra sidan jorden ska styra sina länder?
Citera
2013-03-20, 18:29
  #10
Medlem
Guitarsmokes avatar
Karin Enström riskerar nu att bli nästa minister som hamnar i blåsväder.

Citat:
Regeringen bör "skyndsamt" pröva frågan om asyl för de afghanska tolkarna. Det säger Staffan Danielsson (C), försvarspolitisk talesperson, efter ÖB:s krav i dag.
Citat:
I en DN-intervju säger han (ÖB Sverker Göransson) att regeringen bör införa någon form av asylprogram för de tolkar som har arbetat åt de svenska militärerna.

– Det är varumärket Sverige som vi hanterar i detta. Det måste finnas en grad av medmänsklighet, säger Sverker Göranson till DN.
Citat:
Kristdemokraternas försvarspolitiske talesperson Mikael Oscarsson (KD) säger att regeringen måste ”jobba med” frågan.

– Vi har en moralisk skyldighet att se till att det ordnar sig väl för dem. De har varit anställda hos oss, och vi skulle inte ha kunnat verka utan deras medverkan. Vi vet att de har en väldigt svår situation, där det finns stor risk att talibanerna tar över när Isaf-styrkan försvinner.

Men Enström svarar:

Citat:
– Jag har förståelse för det ÖB känner när det gäller tolkarna. Det är mänskligt. Samtidigt så är jag förvånad om han skulle kräva att man ska gå in ifrån regering eller enskild ministers sida och bestämma vem som ska få asyl eller inte, säger hon till TT.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mi...ad_8014944.svd

Om ÖB är mänsklig när han uttrycker sina åsikter så måste ju Enström vara omänsklig. Kan vi räkna med en ledare från Wolodarski före helgen?
Citera
2013-03-20, 19:29
  #11
Medlem
Guitarsmokes avatar
S vill inte lova asyl till afghanska tolkar

Citat:
Socialdemokraterna är i nuläget inte beredda att säga att de afghanska tolkar som arbetat på svenskt uppdrag ska få asyl. ”Det finns mycket annat vi kan göra innan vi når den punkten”, säger Peter Hultqvist, ordförande i riksdagens försvarsutskott.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/po...ghanska-tolkar
Citera
2013-03-21, 05:16
  #12
Medlem
Guitarsmokes avatar
Wolodarski skickar fram Annika Ström Melin:

Citat:
Sverige har sett till sitt eget intresse och därmed utsatt enskilda afghaner för fara. Vårt land har därför både ett särskilt ansvar för och en skyldighet gentemot dem. Precis som andra länder gjort borde den svenska regeringen besluta om ett särskilt asylprogram. Dessutom: Om Sverige ska ta liknande internationella uppdrag i framtiden kan de afghanska tolkarna inte svikas. Det är både grymt och kortsynt att lämna dem i sticket.

http://unvis.it/www.dn.se/ledare/sig...anska-tolkarna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback