2011-07-16, 05:28
Medlem
wsbs avatar
Detta är inget akut rop på hjälp, utan mer ett sökande efter folk med samma problem. Om tråden gör sig bättre i centralstimulantia så var god byt, herr/fru moderator!

För några år sedan rökte jag cigg dagligen sedan ytterligare flera år tillbaka. Började successivt få en slags rethosta som blev mer och mer irriterande och bröt ut på riktigt allvar när jag började röka pipa... När filtret försvann från pipan blev det för mycket och jag började försöka sluta röka...

Nu, ca 2 år senare, har jag ersatt ciggen med snus, men när jag krökar/festar så blir det alltid att jag köper ett paket, kedjeröken kommer tillbaka omedelbart... Hostan är ingen fara när jag bara dricker, men om jag är på centralstimulantia också (läs kokain, amfetamin, metylfenidat, efedrin) så blir den värre än någonsin.

När jag varit vaken lite för länge, så som ikväll, retas luftrören oavbrutet och jag måste (i brist på bättre ord) puffa ut luft för att kunna andas ordentligt. Det är ingen slemhosta, utan mer en irritation, som att någonting osynligt sätter sig i halsen och hindrar mig från att andas fritt, som jag måste puffa bort för att kunna andas fritt.

Någon annan som har samma problem? D.v.s. att rökhostan blir många gånger värre under påverkan av centralstimulantia?

Följdfråga kolon bör vi hopplöst förlorade själar med rökhosta alltid ha någonting som får hals och lungor att slappna av tillhanda, efter en hård kväll? En firre så är allt fixat [...] ...

Så går det när man försöker vara duktig och välja de mer socialt accepterade drogerna... Istället för ett djävulskt beroende bjuder centralstimulerande substanser på oanade fysiska konsekvenser... Opioider verkar trots allt vara 'the healthy choice', trots alla glåpord... Fy fan för att gå på cs dagligen...
Citera
2011-08-03, 19:03
Medlem
Hysteri90s avatar
Jag får också en konstig känsla i lungorna/halsen när jag gått på cs.
Om jag tar för stora andetag börjar jag hosta. Detsamma gäller när jag röker.
Jag har sökt och sökt, men hittar verkligen ingen info om detta
Jag brukar också få ont i lungorna efter lite för mycket cs, men det ter sig som värst när jag röker cigg dagen efter.
Citera
2011-08-03, 19:14
Moderator
Tystnads avatar
Du har skadat bronkerna med rökandet därför du hostar.
Fortsätter du röka kommer det utvecklas till slemhosta dvs kronisk bronkit och steget efter detta är KOL.

Att du hostar värre med efter div prepatintag kanske beror på att dessa påverkar hostcentrum i hjärnan ,bara en teori iförsig...
Jag har nämligen slemhosta och upplevde att just rethostan förvärrades med medicinen mollipect(mot slemhosta) jag fick utskrivet av doktorn så denna slutade jag med
Citera
2011-08-03, 19:18
Medlem
Hysteri90s avatar
Ja så kan fallet vara. Men jag tvivlar på att jag tagit så mycket skada efter bara fyra års rökande. Fast vem vet.

Edit: två teorier ploppade just upp.
Teori 1: Hostan kan bero på astma (som jag inte vet om jag har, då jag inte tittat upp detta). Jag brukar få ett pipande, väsande ljud i halsen när jag röker på morgonen/kvällen. Samt mycket slem i halsen på morgonen. (Detta sker i nyktert tillstånd).

Teori 2: Majoriteten brukar rapa ganska mycket under cs ruset, då man andas mer intensivt beroende på dos. Kroppen försöker bli av med den "onödiga luften"
Att man då har ont har ont i lungorna dagen efter kanske beror på att lungorna är ansträngda? Eller att mellangärdet som är en muskel ansträngt sig väldigt mycket, då musklerna drar ihop sig/spänner sig när man går på CS.

Detta är som sagt bara teorier.
Senast redigerad av Hysteri90 2011-08-03 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in