2004-11-05, 11:21
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
En bulle.

Aaahhh, den gamla klassikern runka bulle
Citera
2004-11-05, 11:30
Bannlyst
Svenskarna forsoker, men det ar bara att inse...Det finns ingen och kommer aldrig att finnas nagon pubkultur i Sverige...
Citera
2004-11-05, 11:45
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Svenskarna forsoker, men det ar bara att inse...Det finns ingen och kommer aldrig att finnas nagon pubkultur i Sverige...
Mitt inlägg var mest på skämt!
Citera
2004-11-05, 11:45
Medlem
gubbjavlars avatar
Schaffer är ju rolig ju!

Är det brittiska temat något uttalat eller bara något vi har fått för oss för att vi tror att pubkväll är något britterna har monopl på för att vi lånat deras ord? Missförstå mig inte, jag har inget alls emot brittiska pubar, men det låter som vi snöat in på det temat utan att frågeställaren har nämnt det. "Krauts" är ena riktiga jävlar på allt som har med pilsnerkultur att göra (mer så än de sorgliga brittiska uräkterna för ale t.ex.), så deras kryddade korvar ska vi inte se ner på. Jag tycker du kan överväga att blanda och ge lite. Jobes idé med en drös olika birror är ju alltid en kul idé. Några tjecker, några tyskar och lite av varje är kul. Då har man ju genast en ursäkt för att käka de mer bastanta delarna av det (sorgligt underskattade) centraleuropeiska köket. Grejen med att bjuda hem gäng grabbar är ju att det liksom blir bra hur man än gör.

Alltså:
-Köp hem ett gäng olika sköna pilsner.
-Inget sprit-och-läsk-blandande och skit, utan gå direkt på hårddrickat; snäll whiskey eller rent av fernet eller något annat som går bra till bira.
-rejält käk. Biff, knödel, bärnesås, friterad lök, körv, grejer som hör ihop med rejäl öl och berusade män.
-Sport. Gärna på burken men även att göra själva. (Till sport räknas dart, biljard och allat annat man göra medans man röker)
-Betta är kul, men det är nog roligare att betta mot varandra än att lira några rader på lången ihop. Utse en bookie i gänget och sätt varsin slant på kvällens match (det betyder inte att ni måste sitta och glo på den) och lira sen några sedlar på darten.
-Madness har nämts och jag måste ju rekänna att det nog är trevligare än tysk ompa ompa (även om en en rejäl ompaskiva är bra för stämmningen).
-Fördrink är lika förbjudet som kindpussar och coctailglas. Det är ju inge tjejer med och finns alltså ingen att spela civiliserad inför.
-prata om sport, politik, sport och möjligen sex.
-prata inte om förhållanden, bostadspriser eller jobb.

När kan vi komma?
Citera
2004-11-05, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Mitt inlägg var mest på skämt!

Och mitt inlagg var inte riktat at Ditt hall...

Citat:
Ursprungligen postat av gubbjavlar
Schaffer är ju rolig ju!

Är det brittiska temat något uttalat eller bara något vi har fått för oss för att vi tror att pubkväll är något britterna har monopl på för att vi lånat deras ord? Missförstå mig inte, jag har inget alls emot brittiska pubar, men det låter som vi snöat in på det temat utan att frågeställaren har nämnt det. "Krauts" är ena riktiga jävlar på allt som har med pilsnerkultur att göra (mer så än de sorgliga brittiska uräkterna för ale t.ex.), så deras kryddade korvar ska vi inte se ner på. Jag tycker du kan överväga att blanda och ge lite. Jobes idé med en drös olika birror är ju alltid en kul idé. Några tjecker, några tyskar och lite av varje är kul. Då har man ju genast en ursäkt för att käka de mer bastanta delarna av det (sorgligt underskattade) centraleuropeiska köket. Grejen med att bjuda hem gäng grabbar är ju att det liksom blir bra hur man än gör.

Alltså:
-Köp hem ett gäng olika sköna pilsner.
-Inget sprit-och-läsk-blandande och skit, utan gå direkt på hårddrickat; snäll whiskey eller rent av fernet eller något annat som går bra till bira.
-rejält käk. Biff, knödel, bärnesås, friterad lök, körv, grejer som hör ihop med rejäl öl och berusade män.
-Sport. Gärna på burken men även att göra själva. (Till sport räknas dart, biljard och allat annat man göra medans man röker)
-Betta är kul, men det är nog roligare att betta mot varandra än att lira några rader på lången ihop. Utse en bookie i gänget och sätt varsin slant på kvällens match (det betyder inte att ni måste sitta och glo på den) och lira sen några sedlar på darten.
-Madness har nämts och jag måste ju rekänna att det nog är trevligare än tysk ompa ompa (även om en en rejäl ompaskiva är bra för stämmningen).
-Fördrink är lika förbjudet som kindpussar och coctailglas. Det är ju inge tjejer med och finns alltså ingen att spela civiliserad inför.
-prata om sport, politik, sport och möjligen sex.
-prata inte om förhållanden, bostadspriser eller jobb.

När kan vi komma?

Manga bra grejer dar men ocksa manga mindre bra...Ar Du en 'kraut'...?
Citera
2004-11-05, 13:16
Medlem
Vädurs avatar
Någonting som jag tycker går fetbort, är att sätta på en TV att stå och glo på när tanken är att man skall ha en kul kväll ihop. Gör skillnad på en TV-kväll/tipsextrakväll med grabbarna och en gemytlig pubkväll!

Jag har kört helsköna miniatyr-oktober-bier-festival i mitt hem, och de blir alltid väldigt glada tillställningar. I mitt fall så har jag smockat på rejält med stora ostblock och renodlad ompa-ompa-joddel-joddel-musik.
Självfallet så lyssnade vi inte på den plattan hela kvällen, men det är kul att sätta ribban genom att blåsa på något sådant en kortare tid. När nu det här med betting togs upp...
Enklare tävlingar av typen ölhävning, kapsylsbasket och liknande är roande så länge de inte blir kvällens "huvudpunkt".

Ölbong är banne mig en riktig höjdare med. Med en funktionär med tidtagarur i näven ståendes bredvid den som dricker.
Citera
2004-11-05, 13:54
Medlem
gubbjavlars avatar
OT:

Nej, edberg, jag är ingen Kraut . Jag uppskattar bara bayersk öl. Dessutom får jag erkänna att jag brukar ta tillfället att propagera lite för den centraleuropeiska mat/dryck kulturen eftrsom jag tycker den kommer i skymmundan bland alla hippare inspiratörer (Italien, japan, Sydamerika, Nordafrika och alla de som brukar turas om att vara "rätt"). Tjecker, Österrikare, Ungrare och Tyskar är ena riktiga jävlar på allt som har med gemyt och livsnjutande att göra, men hela den kulturen får fortfarande ducka lite för att några av dem en gång i tiden envisades med att starta krig och låsa in folk i läger...

Jag är alltså ingen liten nasse och jag tycker också att man SKA ha skit om man startar krig och bygger läger, men det gör inte ölet mindre gott. Jag är heller ingen anglohatare. Jag älskar min engelska bil och njuter gärna en premier league match på en brittisk pub (förvisso oftast med en dansk öl...).

Hoppas i alla fall det blir en trevlig fest och undrar fotrtfarande när vi ska komma
Citera
2004-11-05, 15:13
Medlem
anteDs avatar
Ok, nu har det trillat in lite förslag här tack för det

Men jag tror aldrig jag sagt att det bara skall vara killar. Det har ni hittat på själva. Majoriteten blir nog det, men inte uteslutande...
(Jaja, nu är jag väl någon djävla wuss igen eftersom jag inte har en grabbkväll... )
Citera
2004-11-05, 17:34
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteD
Har du något bra recept på shepherd's pie? Jag har nog inte ätit det förut och det verkar finnas en massa sätt att göra den på...

Nej tyvärr, jag har bara ätit det på pubar A och O borde dock vara
hemgjort potatismos eller pressad plugg, snarare än pulverskit. Om man
googlar ser man att det ska vara antingen kossefärs eller lammfärs. Jag
skulle vilja föreslå både och, med proportionerna 1/3 lamm och 2/3 kossa.
Googla upp ett recept som ser OK ut och kör så det ryker - vad skulle kunna
gå fel?
Citera
2004-11-05, 17:45
Medlem
anteDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svalbard
Nej tyvärr, jag har bara ätit det på pubar A och O borde dock vara
hemgjort potatismos eller pressad plugg, snarare än pulverskit. Om man
googlar ser man att det ska vara antingen kossefärs eller lammfärs. Jag
skulle vilja föreslå både och, med proportionerna 1/3 lamm och 2/3 kossa.
Googla upp ett recept som ser OK ut och kör så det ryker - vad skulle kunna
gå fel?

Naturligtvis skall det vara hemgjord potatismos, annat existerar icke.

Ska nog ta och göra en sån snart, om inte på festen så vid annat tillfälle. Låter gott och jag har, som sagt, inte ätit det förut.
Citera
2004-11-05, 17:50
Medlem
terreces avatar
Tog oanmäld på mig uppgiften att ta fram ett recept på Shepherds pie då jag fick ett våldsamt sug av att ordna en till mig själv.....

Shepherd's Pie Recipe
This is a tasty shepherd's pie made with ground beef, mashed potatoes, and seasonings. Scroll down for more Shepherd's Pie Recipes, including several using leftover beef.
1 1/2 pounds lean ground beef
2 tablespoon butter
1 teaspoon Worcestershire sauce
2 eggs, separated
6 tablespoons butter
8 potatoes, peeled, boiled, and mashed
1 cup finely chopped onion
1 tablespoon ketchup
beef broth
1/2 cup heavy cream
1/4 teaspoon garlic powder
Parmesan cheese

Sidan
Citera
2004-11-05, 18:16
Medlem
La Chasses avatar
Darten kan du ju skippa direkt! Fram med den inspelade leken istället! Poker ska spelas! Säg åt de att ta med några hundra i mynt! DET blir kul, ska du se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in