2011-07-15, 18:24
Medlem
MrWhatevers avatar
Unga pengar, sena nätter. Svårare än så behöver det inte vara för att checka in på Göteborgs nya "super" häkte. Jag spenderade på dagen 5 veckor där från att det öppnade tills att jag släpptes efter rättegång.

Här hade jag tänkt mig att information om detta nya häkte, och sättet det fungerar på skall ligga till grund för trådens liv.

Andra häkten i samma storlek, som kronoberg, och numera stängda skånegatan hör således inte hit, där rutinerna är snarlika.

Jag börjar med rutinerna för "promenad" tid, det är en hög teknologisk upplevelse. Släpps ut från cellen, går 20-50 meter (beronde på var din cell befinner sig) till ett hiss-rum, där kommer 1 av 4 hissar ner, du går in. Utan att trycka på något åker du till operatörens valda våning, vån 10 i detta fall. Du går ut ur hiss-rummet, dörren öppnas till en korridor som är ca 100 meter lång. Korridoren innehar ca 20 st dörrar, varav 15 av dem leder till enmans tårtbitar (fyrkanter i detta fall). En dörr öppnas per automatik, du entrar sedan tårtbiten, och dörren låses och stängs av operatör.

Vill du röka, trycker du på en knapp som aktiverar något som liknar en bil-ciggarett tändare i ett litet hål, så att du inte kan bränna dig (med flit). När tiden är över släpps du ner till vån 7 eller 8. Genom hela denna upplevelse kan du tala med opperatören genom att prata fritt och i normal samtalston, varesig du är i korridåren, hissen eller gården.

Lite snabba observationer jag kom att tänka på nyss ang. rummen. Alla rum har en LG 20" lcd tv, samma kanaler som gamla häktet, svt 1, 2, kunskapskanalen, kanal 4 och tv6. Du har inget element, men kan via ett reglage vid celldörren (som öppnas med kod och id bricka av personal vid mat) kontrollera 4 st centilations system i cellen. Toa finns i alla celler, allt i rostfritt, du spolar genom IR beröring, samma med vattenkran, som endast har kallvatten.

Fönstrena på denna byggnad är gjorda så att det ligger ett ytterhölje om hela byggnaden med tonade rutor, så att man inte kan passa vidare info från sin cell (som folk brukade ägna sig åt förr), sedan ett ca 1,5 kvm stort trippelfönster, där du själv med ett nytt sorts verd kan styra persienner, inte som dem gammla du kunde hänga dig från. Samma sak med "handduks hängen och galgar, allt gjort i mjukplast.

Gymmen har roddmaskin och något mer, inget över en höjd av 60 cm. Duschrummen är som toaletterna, allt IR styrt och av mjukplast.

Kiosken fungerar som vandligt, rullvagn. Det nya är att är "benet" som det heter i fängelsen låst, så får ingen i personalen öppna någon celldörr, och då spelar det inget roll vad ärendet är. Ett ben anses upplåst mellan kl 08-20, men endast då minst 2 vårdare är närvarande. Att ett ben är upplåst spelar dig som intagen absolut ingen roll eftersom att du ändå sitter ensam i din cell hela dagen.

Finns INGA dubbelceller, inget GEM, och inget annat om man nu skulle råka befinna sig på häktet utan restriktioner. Detta öppnas tidigast 2012 i gamla häktet som nu byggs om. Alla som vart i Nya Häktet har säkert olika saker att berätta, både som intagen och personal. Så kör på. Måhända att jag som är den ända som är intresserad av ämnet, men då lär tråden dö rätt fort iaf så ingen behöver komma till skada.

/Mr Whatever!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in