2005-01-23, 17:45
Medlem
Agent Coopers avatar
Kollade på den nyss. Tycker de hade fångat med det mesta från boken väldigt bra.
Citera
2005-01-23, 19:08
Medlem
Såg den igår. Gillade den inte alls.. dålig filmatisering av boken. Stundtals kasst skådespel och blev inte alls särskilt berörd. Jättesynd, tror den skulle kunna gjorts bättre.
Citera
2005-01-23, 19:24
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Såg filmen igår och den var helt ok. Följde boken rätt så bra. Jag ger den tre flashbackkatter av fem möjliga.
Citera
2005-01-23, 19:58
Medlem
Har sett den på bio och tycket att den var ok.
jJag skulle precis ladda ned den från limewire då såg jag att den inte fanns där
Citera
2005-01-23, 22:24
Medlem
El Kamels avatar
Tyckte filmen var ganska bra trots allt, synd att supartävlingen och delen med alla döda möss inte var med...

Lite kul att Liza Marklunds dotter Annika var med (kommunist bruden), med tanke på att hennes morsa haft massa debatt program på TV om femenism och jämställdhet... (tänker på sexscenen). Men det kanske är jämställt om tjejen sitter ovanpå, och det utspelar sig i omklädesrummet under en husfru gympa...

Hon hade schyssta lööks iallafall...
Citera
2005-01-23, 22:45
Medlem
bpajs avatar
Tycker filmen var helt okej, men är inte alls i samma division som boken. Saknade också supartävlingen och råttfångningen, man blir alltid besviken på filmatiseringar.

Sexscenen med kommunistbruden ger dock en extra dimension som boken inte riktigt kunde levera

Ska nog läsa den igen snart, läst den två gånger.
Citera
2005-01-24, 06:39
Medlem
Tänkte bara passa på att tipsa er som gillar Niemi om en finsk författare som heter Arto Paasilinna. Läs gärna hans böcker "Åskgudens son" eller "De hängda rävarnas skog", riktigt underhållande tycker jag

För att inte bli helt OT så måste jag säga att jag verkligen gillade filmen Populärmusik från Vittula, men boken är trots allt bättre.
Citera
2005-01-24, 06:53
Medlem
scratchys avatar
Scenen där de svävade omkring i den brinnande skogen innan de skar kuken av farmor var ju rätt mysko. Väldigt blandade skådespelarinsatser, jag störde mig mest på att det inte var nån konsekvens i dialekterna. Men den var som helhet ok, 3 av 5.
Citera
2005-01-24, 17:43
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Var inte helt nöjd med filmen, den kändes lite framstressad, saknar vissa scener från boken plus att dom har ändrat lite i storyn som blev lite underligt.
tänker på att det är Matti som blir inlåst i värmepannan i boken och inte Niila.
Om dom hade väntat et tag med att filmatiserat den och arbetat igenom manus bättre så hade den kanske blivit helt enormt bra som den blev nu så är den helt ok men inte mer.
Dom skulle vidare inte fegat med längden på filmen och klämt med t.ex supar tävlingen.
Dialektbytena störde mig inte så mycket.
Lite mer fördjupning i Tornedalens tokreligösa och tokkommunistiska historia hadde heller inte skadat.
Citera
2005-01-24, 18:00
Medlem
Laments avatar
Knappast en bra film.

För det första var den väldigt osammanhängande och de hoppade från anekdot till anekdot utan att de hölls ihop något vidare. Förmodligen stör man sig inte lika mycket på detta om man läst boken, men ändå. Vid slutet av filmen satt man bara som ett stort frågetecken och frågade sig - vad var poängen?

För det andra var humor extremt billig. Humorn bestod i att de pratade roligt, betedde sig rolig samt några slapsticks. Sedan kändes tragedin i filmen extremt överdriven med misshandel och pedofili.

Slutligen var inte skådespeleriet något att hurra över. Kjellman gjorde ju en hyfsad roll men de andra mediokra skådespelarna kände jag bara likgiltighet inför. I såna här filmer krävs det att skådespelarna verkligen glänser för att det ska kännas äkta, vilket de alltså inte gjorde enligt mig.

5/10
Citera
2005-01-25, 08:30
Bannlyst
Spoiler Varning

jag tycker den var bra, men jag tyckte skådespelarna var dåliga.

Det var faktist äckligt när pedofilen lurade dom i sitt hus, förstod att nånting likt det där var på väg att hända, men förstod det inte då. Usch äcklad blev jag
Citera
2005-01-25, 11:29
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyT
jag tycker den var bra, men jag tyckte skådespelarna var dåliga.

Det var faktist äckligt när pedofilen lurade dom i sitt hus, förstod att nånting likt det där var på väg att hända, men förstod det inte då. Usch äcklad blev jag

Varning för spoiler-quote!!!

Ja fyfan!

"Kom! Smeka lite?"

Usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här