Citat:
Ursprungligen postat av FFM
. Rökning är en lyx i sig, 1. då det bidrar till en stressreduktion,
utvidgade 2.sociala möjligheter (rökrutor, rökpauser o.s.v.) och inte minst känslan och 3.smaken av ens favoriserade cigarett. Det är helt enkelt sagt något som jag iaf ej vill gå miste om för resten av livet.
Samtidigt så dör vi alla en vacker dag. 4.Min morfar dog vid 54 års ålder utan att vara rökare. Alkohol drack han knappt heller.
Vart kommer den här debatten ifrån? Är människan verkligen så svar att den viker sig för all media och grupptryck? Varför inte bara fortsätta med rökningen om man nu gillar det?
Innan jag skriver något annat, jag är också rökare.
Så:
1. Fel, det skapar onödig stress i kroppen genom att förstöra nervsystem m.m.
En cigarett kan däremot verka lindra mot stress för att det är inpräntat i våra hjärnor att det är så det fungerar.
Alltså, du röker en cigarett för att du är stressad och det kommer att hjälpa under tiden du röker (placeboeffekt), men när du har fimpat cigaretten är du minst lika, om än inte mer, stressad än innan.
2. Måste man ha en rökruta för att kunna umgås har man större problem än cigaretterna. Det är ett rätt torrt påstående från rökare för att rättfärdiga sitt egna missbrukande.
3. Är jag den enda rökaren i världen som INTE gillar smaken av cigarettrök? Det är inte gott.
4. Vältränade atleter har dött vid 25 års ålder, men det betyder ingenting i sammanhanget.
Lemmy (från Motörhead) dricker en flaska whisky och röker många cigaretter varje dag, men verkar må bättre än många andra.
Hälsofrågan är egentligen bara aktuell för en rökare när denne har ont i bröstet eller har svårt att andas.
Alla fördelar som en rökare kommer med finns bara till för att, som redan nämnts, rättfärdiga sitt beroende. Missbrukare är oftast världens bästa lögnare och skådespelare när det kommer till ens eget missbruk.