• 1
  • 2
2011-07-14, 06:36
Medlem
Me0ws avatar
Så som jag ser det så tycker alla rökare som fortsätter att fördelarna väger över nackdelarna (även de som är ordentligt beroende, med rätt motivering anser jag att vem som helst kan sluta) och de som försöker sluta har insett att nackdelarna överväger fördelarna. När någon får ett återfall och, som du pratar om, saknar ciggen och hur skönt det var, har de helt enkelt gått tillbaka till ruta ett där de återigen tycker att fördelarna väger över nackdelarna.
Citera
2011-07-14, 10:02
Medlem
FFMs avatar
Hmm.. nu kanske jag uttryckte mig fel, eller ni förstod inte poängen. Att rökning är skadligt vet varenda barn. Försökte i den här tråden att hålla mig ifrån den aspekten.

En rökare skiter fullständigt i faran. De flesta rökare blir också förbannade om ickerökare ska komma och hänvisa en till riskerna o.s.v.. Frågan min, gick mer ut på varför så många rökare viker sig för ickerökarnas tryck(?).
Jag syftar inte på kvinnor gravida kvinnor eller liknande fall där man måste sluta. Det är t.ex. paret, där både han och hon röker, har alltid gjort det och plötsligt tjejen i förhållandet skall sluta och drar med sig killen i hennes onda tankar .
Citera
2011-07-14, 10:14
Medlem
Jag har själv varit rökare men har slutat. Det bästa jag gjort. Dock snusar jag nu men planerar att sluta i sommar
Citera
2011-07-15, 02:45
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Vill man röka så visst - varsågod! Är väl ingen större press folk att sluta röka ändå?
Inte i det sociala livet vad jag märkt, men du ser ju antirök-reklamer överallt, nonsmoking-generation och liknande organisationer bjuds in till lågstadieskolor (där de flesta inte ens vet vad tobak är) och hjärnvättar barnen (även om det är för det "bästa för det framtida samhället" så är det fortfarande hjärntvättning. Och jag vet inte, men jag tippar på att staten bidrar med allt detta?
Citera
2011-07-15, 06:52
Medlem
karbolexans avatar
Det kan vara eftersom det är skadligt för kroppen?

Slösa 5min av ditt röknjutande liv och Googla hur många som dör av rökning varje år så inser du snart vilken nivå din fråga ligger på
Citera
2011-07-15, 21:05
Medlem
FFMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbolexan
Det kan vara eftersom det är skadligt för kroppen?

Slösa 5min av ditt röknjutande liv och Googla hur många som dör av rökning varje år så inser du snart vilken nivå din fråga ligger på

Och om du läser min trådstart lite mer nogrannt, så inser du på vilken nivå ditt svar låg.

Enda anledningen varför jag skrev, att jag är i fullt medvetande om hur skadligt det är. Var för att hålla moraltanterna, som dig, borta från tråden.
Jag riktar min fråga till rökare som slutar p.g.a. grupptryck, brudar eller i största allmänhet deras omvärld, fast dom själva inte vill sluta.

Alla dör vi en vacker dag. Vissa av oss väljer att konsumera tobak i tiden.
Förr i tiden söp man utomhus och rökte inne. Nu, efter Miljöpartiets åratals långa mobbing kampanj och andra moraltanter, så har det blivit omvänt.
Citera
2011-08-09, 21:32
Medlem
RedCrabs avatar
Jag provade att röka bara sådär, jag märkte att mina tarmar inte mådde bra av det. Så därför kommer jag att sluta.
Citera
2011-08-09, 22:30
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFM
Och om du läser min trådstart lite mer nogrannt, så inser du på vilken nivå ditt svar låg.

Enda anledningen varför jag skrev, att jag är i fullt medvetande om hur skadligt det är. Var för att hålla moraltanterna, som dig, borta från tråden.
Jag riktar min fråga till rökare som slutar p.g.a. grupptryck, brudar eller i största allmänhet deras omvärld, fast dom själva inte vill sluta.

Alla dör vi en vacker dag. Vissa av oss väljer att konsumera tobak i tiden.
Förr i tiden söp man utomhus och rökte inne. Nu, efter Miljöpartiets åratals långa mobbing kampanj och andra moraltanter, så har det blivit omvänt.
Jag tror att det finns väldigt, väldigt få personer som slutar mot sin egen vilja. Vill man inte sluta är det i princip omöjligt att sluta, viljan och motivationen är ju halva grejen.
Citera
2011-09-25, 23:42
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFM
. Rökning är en lyx i sig, 1. då det bidrar till en stressreduktion,
utvidgade 2.sociala möjligheter (rökrutor, rökpauser o.s.v.) och inte minst känslan och 3.smaken av ens favoriserade cigarett. Det är helt enkelt sagt något som jag iaf ej vill gå miste om för resten av livet.
Samtidigt så dör vi alla en vacker dag. 4.Min morfar dog vid 54 års ålder utan att vara rökare. Alkohol drack han knappt heller.
Vart kommer den här debatten ifrån? Är människan verkligen så svar att den viker sig för all media och grupptryck? Varför inte bara fortsätta med rökningen om man nu gillar det?

Innan jag skriver något annat, jag är också rökare.

Så:
1. Fel, det skapar onödig stress i kroppen genom att förstöra nervsystem m.m.
En cigarett kan däremot verka lindra mot stress för att det är inpräntat i våra hjärnor att det är så det fungerar.
Alltså, du röker en cigarett för att du är stressad och det kommer att hjälpa under tiden du röker (placeboeffekt), men när du har fimpat cigaretten är du minst lika, om än inte mer, stressad än innan.

2. Måste man ha en rökruta för att kunna umgås har man större problem än cigaretterna. Det är ett rätt torrt påstående från rökare för att rättfärdiga sitt egna missbrukande.

3. Är jag den enda rökaren i världen som INTE gillar smaken av cigarettrök? Det är inte gott.

4. Vältränade atleter har dött vid 25 års ålder, men det betyder ingenting i sammanhanget.
Lemmy (från Motörhead) dricker en flaska whisky och röker många cigaretter varje dag, men verkar må bättre än många andra.

Hälsofrågan är egentligen bara aktuell för en rökare när denne har ont i bröstet eller har svårt att andas.

Alla fördelar som en rökare kommer med finns bara till för att, som redan nämnts, rättfärdiga sitt beroende. Missbrukare är oftast världens bästa lögnare och skådespelare när det kommer till ens eget missbruk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in