• 1
  • 2
2011-07-14, 00:54
Medlem
FFMs avatar
Jag har många vänner och bekanta som hela tiden ska sluta o röka. Hela tiden på det sättet att dom slutar o röker en 3-4 veckor för att sedan inse hur starkt begäret är respektive hur gott det är. Rökning är en lyx i sig, då det bidrar till en stressreduktion, utvidgade sociala möjligheter (rökrutor, rökpauser o.s.v.) och inte minst känslan och smaken av ens favoriserade cigarett. Det är helt enkelt sagt något som jag iaf ej vill gå miste om för resten av livet.
Samtidigt så dör vi alla en vacker dag. Min morfar dog vid 54 års ålder utan att vara rökare. Alkohol drack han knappt heller.
Vart kommer den här debatten ifrån? Är människan verkligen så svar att den viker sig för all media och grupptryck? Varför inte bara fortsätta med rökningen om man nu gillar det?

Vill hänvisa vidare till att jag är klart medveten om att jag som rökare går större risk för diverse sjukdomar som t.ex. cancer. Men alkohol bidrar till minst lika mycket misär och är vidd accepterat.
Citera
2011-07-14, 01:04
Medlem
Eleas avatar
Därför att det är skadligt för kroppen? Därför att de luktar illa? Därför att det påverkar andra runt omkring sig? Alla har väl olika anledningar...
Citera
2011-07-14, 01:09
Medlem
HailToTheKings avatar
Du kan ju inte jämföra med alkohol. Dom som röker brukar ofta göra det varje dag men de som dricker alkohol dricker inte varje dag så länge de inte är alkoholister. Är väl bara bra att folk försöker sluta? Det är faktiskt farligt som du själv också sa att du var medveten om. Sen att man väljer att röka ibland är väl en sak, men att göra det aktivt varje dag är knappast sunt.
Citera
2011-07-14, 01:13
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
men att göra det aktivt varje dag är knappast sunt.
Och om man väljer att leva osunt så skall man få göra det. Varför sätta press på andra att sluta "för deras eget bästa" när de uppenbarligen är medvetna om riskerna men väljer att fortsätta?
Citera
2011-07-14, 01:37
Medlem
Om man försöker sluta röka ska man ta snus som har mer nikotin! man kortar nog livet med minst 15-20 år om man röker regelbundet hela livet! sen är det mycket upp till generna vissa dör knallfall fast dom lever nyttigt och andra super och blir 90år!!!!
Citera
2011-07-14, 01:52
Medlem
ShouldBeFines avatar
När man har rökt i 2-3 månader så får man inget rus från den (s.k nikotinkicken). Jag har varit rökfri i 38 timmar ganska exakt nu, och jag slutar mestadels pga pengar, men även för att man inte får något rus från det. Jag planerar att fortsätta röka Cannabis med nikotinfri tobak, men cigaretter och snus ska jag lägga ner helt.

Cigaretter och tobak ö.h.t är en drog som inte har någon speciell verkan, alltså är det helt onödigt att bruka den.
Citera
2011-07-14, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Och om man väljer att leva osunt så skall man få göra det. Varför sätta press på andra att sluta "för deras eget bästa" när de uppenbarligen är medvetna om riskerna men väljer att fortsätta?
Men du måste ju vara dum på riktigt... Man får dom att sluta för att man bryr sig om personen. Visst vet dom riskerna men fortfarande vill man inte som nära vän/familjemedlem förläts någon. Man vill helt enkelt hjälpa dom från något som bara skadar sig själv. Visst får du en kick av det men det finns andra sätt att få det. Saker som hjälper kroppen må bättre...
Citera
2011-07-14, 02:11
Medlem
OCH att det skadar dom i din närhet.... Luktar fördjävligt också.
Citera
2011-07-14, 02:19
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiaosa
Men du måste ju vara dum på riktigt... Man får dom att sluta för att man bryr sig om personen. Visst vet dom riskerna men fortfarande vill man inte som nära vän/familjemedlem förläts någon. Man vill helt enkelt hjälpa dom från något som bara skadar sig själv. Visst får du en kick av det men det finns andra sätt att få det. Saker som hjälper kroppen må bättre...
Jag förstår familjemedlemmar men jag talade mer om t.ex medias press på samhället.
Citera
2011-07-14, 02:21
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiaosa
OCH att det skadar dom i din närhet.... Luktar fördjävligt också.
Det luktar gott om du frågar mig. Och nej, det skadar fanimig inte folk i närheten om vinden råkar blåsa iväg en pust mot någon 2 meter bort. Det är skitsnack.
Citera
2011-07-14, 02:22
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShouldBeFine
Cigaretter och tobak ö.h.t är en drog som inte har någon speciell verkan, alltså är det helt onödigt att bruka den.
Det är gott och om man inte befinner sig i en ekonomisk situation där du inte har råd så ser jag inte varför man inte skall bruka det.
Citera
2011-07-14, 06:00
Medlem
HailToTheKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist

Visst ska de få göra det. Men är det verkligen något man njuter av när man som vissa och röker ett paket om dagen? Då är man ju bara beroende och jag är inte helt säker på att man njuter lika fullt då längre. Vill man röka så visst - varsågod! Är väl ingen större press folk att sluta röka ändå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in