• 1
  • 2
2011-07-13, 22:56
Medlem
Kleggers avatar
God kväll.

Idag har min 25-liters sats med mäsk jäst i över en vecka i ett kallgarage med turbojäst som är inhandlad på ICA. På paketet står det att den kan jäsa upp till 20% på 5-7 dagar. När det jäste från början bubblade det väldigt frekvent från jäsröret men nu kommer det en bubbla var 20:e sekund ungefär och då undrar jag om det skulle gå att börja bränna lite med plastisen nu? Den smakade då hyfsat stark, kände inte mycket smak av socker och jäst.

Tacksam för svar.
Citera
2011-07-13, 23:27
Medlem
jag brukar alltid börja när mäsken stått i en vecka så det ska nog inte vara några problem
Citera
2011-07-14, 10:37
Medlem
Morgonrodnads avatar
Har du den gamla versionen av plastbrännare med innerhink så går det, men du får svagare produkt.
Citera
2011-07-14, 17:04
Medlem
alhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Har du den gamla versionen av plastbrännare med innerhink så går det, men du får svagare produkt.
???
Finns det en variant utan?
Det har jag missat, i så fall...
Citera
2011-07-14, 18:44
Medlem
Kleggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alhem
???
Finns det en variant utan?
Det har jag missat, i så fall...

Precis, har inte heller hört talas om någon utan innerhink . Men, jag tänkte att jag skulle gå och starta mackapären nu, borde räcka. Dock så värmer min doppvärmare bara runt 45 grader (nån jävla jäger på 75w med borttagen plastmojs) men enligt pdf:en så ska det räcka. Kanske måste bränna två gånger .
Citera
2011-07-15, 02:35
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det finns flera olika plastbrännare. Dels den nya superplastisen som jag inte förstår. Men även den med isolerad innerhink och den mer traditionella utan lock på innerhinken.

Ja mellan 45-50°C ska temperaturen vara för att alkoholen skall kondenseras.

Tycker fortfarande att alkoholen skall jäsa ut och omtappas + klarna.
Citera
2011-07-16, 11:30
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klegger
Precis, har inte heller hört talas om någon utan innerhink . Men, jag tänkte att jag skulle gå och starta mackapären nu, borde räcka. Dock så värmer min doppvärmare bara runt 45 grader (nån jävla jäger på 75w med borttagen plastmojs) men enligt pdf:en så ska det räcka. Kanske måste bränna två gånger .

Den yngre plastisen ("superplastis") har bara en hink och bränner hela mäsksatsen i en omgång. Med en sådan bör man förstås låta mäsken jäsa ut ordentligt.
Citera
2011-07-16, 12:06
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Den yngre plastisen ("superplastis") har bara en hink och bränner hela mäsksatsen i en omgång. Med en sådan bör man förstås låta mäsken jäsa ut ordentligt.
Därför skaffar man en saccometer eller med andra ord en ochlemätare om man skulle vara osäker
på hur långt jäsningen kommit och så vet man när allt sockret jäst ut i mäsken.
Citera
2011-07-16, 19:15
Medlem
alhems avatar
Briljant! Och så självklart att jag undrar varför jag inte tänkte på det själv...
http://www.ladda-upp.com/bilder/26960/superplastis
Citera
2011-07-17, 15:32
Bannlyst
har en superplastis och den är jag riktigt nöjd med faktiskt, dock så får jag inte ut mer än runt 5 liter 40-42% på en 25L sats med 8 kilo socker. kör med den bästa jästen också från gert strands. men efter kolning så kan man halsa spriten utan några större problem. läste på bryggforat att många hade fått ut det dubbla, men mycket kan nog ha med att göra vilken årstid det är för kylningens skull...

alla säger att superplastisen skall ge mer än den vanliga plastisen, och då till frågan. hur mycket ger en vanlig plastis i jämförelse?
Citera
2011-07-18, 14:06
Medlem
Frater_Frags avatar
Problemet är att en plastis ger dålig utdelning. En spiralbrännare, som i praktiken endast innebär att slänga på en spiral på en plastis, ger nästan det dubbla i utdelning. Dvs, ca 4,5 liter 95% sprit!

Personligen så förstår jag inte varför folk envisas med att göra sig jobbet med att fixa i ordning en plasthink med värme och isolering, och sedan nöjer sig med att få hälften av vad man kan få ut, jämfört med att kroka på spiralen på toppen?
Citera
2011-07-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Problemet är att en plastis ger dålig utdelning. En spiralbrännare, som i praktiken endast innebär att slänga på en spiral på en plastis, ger nästan det dubbla i utdelning. Dvs, ca 4,5 liter 95% sprit!

Personligen så förstår jag inte varför folk envisas med att göra sig jobbet med att fixa i ordning en plasthink med värme och isolering, och sedan nöjer sig med att få hälften av vad man kan få ut, jämfört med att kroka på spiralen på toppen?

Törs man lämna en spiralbrännare ensammen då, med doppvärmaren och allt? En plastis känns inte lika farlig att gå ifrån har jag en känsla av.. Lägre temperatur då man har en akvarievärmare å så istället..

Jag sitter och funderar mellan en plastis och en spiralbrännare..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in