• 1
  • 2
2011-07-13, 20:52
Medlem
Hej hej. Jag är student och min plånbok börjar bli tom, tänkte därför försöka äta lite mer vegetarisk mat just för att det är billigare än kött. Problemet är dock att jag aldrig blir ordentligt mätt av detta, kanske för stunden men det dröjer typ en timma innan jag är hungrig igen.

Tex idag så gjorde jag en potatis- och purjolöksoppa med lite morötter och annan rotfrukt i. Skit god och mätt 4 tallrikar senare, detta var kl 19:30 och nu är jag ashungrig igen. Kan tilläggas att jag är ganska stor och således "dyr i drift" (198/105), jobbar på lager nu under sommaren så rör på mig rätt mycket.

Tips på hur man mättar sin hunger på vegetarisk mat uppskattas, borde man satsa på en lite "side-dish" i form av macka typ?

Tack på förhand.
Citera
2011-07-13, 20:57
Medlem
Testa brocoli-paj, det är riktigt gott och mättande!
Citera
2011-07-13, 21:02
Medlem
Bönor är billigt och bra! Du kan göra egen falafel, hummus, använda i sallader eller äta som det är. Det är kanske inte det godaste, men det är antagligen det enklaste substitutet för kött och en bra proteinkälla. Jag och mina tre syskon är alla vegetarianer och bönor, linser och liknande är några av de produkter vi äter mest.
Citera
2011-07-13, 21:26
Medlem
Ja, håller med föregående talare om att bönor är bra - vill du komma billigt undan måste du dock köpa otillagade och koka dem själv (se till att ha god tid till det, de ska blötläggas över natten och sen kokas nån timme beroende på bönsort). Kan frysas in i små portioner och tas fram efter behov. Ett annat tips är att kolla i hälsokostaffärer efter vegetarisk färs, som är gjort på sojabönor (ej att förväxla med quorn). Ser ut som köttfärs när det är tillagat och används likadant. Tror en sån påse gick på runt en femtilapp.

Råkost är ett annat tips - t.ex. rivna morötter eller rödbetor. Mättar bra plus att mättnaden håller i sig länge. Är dessutom billigt.
Citera
2011-07-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Hej hej. Jag är student och min plånbok börjar bli tom, tänkte därför försöka äta lite mer vegetarisk mat just för att det är billigare än kött. Problemet är dock att jag aldrig blir ordentligt mätt av detta, kanske för stunden men det dröjer typ en timma innan jag är hungrig igen.

Tex idag så gjorde jag en potatis- och purjolöksoppa med lite morötter och annan rotfrukt i. Skit god och mätt 4 tallrikar senare, detta var kl 19:30 och nu är jag ashungrig igen. Kan tilläggas att jag är ganska stor och således "dyr i drift" (198/105), jobbar på lager nu under sommaren så rör på mig rätt mycket.

Tips på hur man mättar sin hunger på vegetarisk mat uppskattas, borde man satsa på en lite "side-dish" i form av macka typ?

Tack på förhand.
Gör chili con carne med massa bönor. Måste ju inte vara helt vegetarisk. Kör på köttfärs (det du har råd med och 4 burkar bönor, en kryddpåse 2 gula lökar, ett par burkar tomatkross. Krydda eventuellt mer för att få det att smaka chili. Med ris till bör denna laddning ge dig 4-5 portioner även om du är stor i maten..

Kostnad:

Kött (beroende på mängd men säg 40 spänn)
Bönor 16 spänn
krydda 10 spänn
lök 2 (!) spänn
tomater 10 spänn
ris 10 spänn
så för under hundra kr har du mat för en vecka
Citera
2011-07-13, 21:48
Medlem
En potatis- och purjolöksoppa i sig är inte så mättande om du inte åt smörgås till och gärna en efterrätt. Om du vill ha en mer matig soppa, prova till exempel en minestronesoppa med bönor, grönsaker/rotfrukter och pasta, den håller dig mätt länge. En linssoppa är också mättande, går att variera på många olika sätt.
Tänk på att fett håller mättnadskänslan längre, använd dig av olivolja eller rapsolja i dressingar, gör en vitkålssallad med rårivna morötter eller en bönsallad med lök som förrätt. En fransk potatissallad med en dijondressing och serverad med grillad squash och/eller aubergine kan vara något att prova.
Här kan du hitta många bra vegetariska recept: http://www.vegetariskt.com/
Citera
2011-07-13, 21:59
Medlem
Tack för alla tipsen, keep em' coming
Citera
2011-07-13, 23:01
Medlem
Lys avatar
Pajer av olika slag är bra. Tror äggen och mjölet i degen hjälper till att mätta. En paj går att variera hyggligt mycket och du kan ha i olika sorters grönsaker, alltefter vad du gillar eller har råd med. Torkad svamp som du blötlägger och steker passar också bra i paj.Om du bakar eget bröd till måltiderna blir du mättare, då kan också en middag på soppa vara mättande. Baljväxter som flera föreslagit är utmärkt. Mycket man kan ha det till. Bönor och linser är verkligen användbart. Jag har tidigare lämnat en del vegetariska recept här. Du kanske kan hitta de om du söker bland mina inlägg. Vita bönor blir man mätt av om man äter det med ris. Jag brukar laga vita bönor på kurdiskt vis. De blötlagda bönorna kokas tills de är lagom mjuka, men inte för smuliga. En lök hackas och fräses i olja så den blir lite brun. Därefter klickar man i tomatpuré, ett par matskedar eller mer, det är inte så jättenoga. Tomatpurén ska ge smak och färg. Fräs även purén i oljan, men passa noga så det ej bränns vid. Koka ett par torkade lime ( finns i utländska butiker ), pricka hål i dem innan, ca en kvart tills de är mjuka och blanda detta (med sitt spad ) med tomat och lök-fräset, salta lite och ev svartpeppar. Blanda i bönorna och rör om ordentligt, sen är det bara att äta. Bra ihop med ris, som sagt. Vitt bröd går också bra, gott att doppa i bönröran.

Ett annat mycket mättande förslag är bulgur. Finns nog många sätt att laga bulgur, jag gillar det här: Fräs tomatpuré, ca en dl, men det är inte petnoga i olivolja. Mängd på bulgur beror ju på hur mycket du vill laga. Till en kopp bulgur tar du drygt en och en halv kopp vatten, till två koppar bulgur två och en halv kopp vatten, etc. Grynen sväller en del under tillagningen. Vill du kan du fräsa i lite lök också, eller blanda ner lite tunn vermicelli. När purén fräst lite blandar du i bulgurn. Rör om och låt de fräsa lite med tomatpurén innan du slår i vattnet. Salta. Låt koka upp och koka sedan under lock på svag värme i ca tjugo minuter. Det ska ej vara för mjukt och blött, men ej heller för torrt eller bränt. Detta är lite finlir man lär sig med tiden. Serveras med skurna grönsaker som lök, gurka, paprika, tomater, citron, lime och färska örter passar bra till, persilja speciellt, men också basilika är gott till. Du kan ta majs eller oliver till om du gillar det. Den här rätten blir man mätt på. Bulgur är rätt billigt, och väljer du inte så dyra grönsaker till så är det en bra rätt för billig budget. Men man äter lätt betydligt mer än man tror av detta, bulgur tycks ha en tendens att öka aptiten!

Gröt är också sån mat man blir mätt av, samt hemlagad pizza. Pasta med någon sorts grönsaksås till är också mättande. Man kan variera tomatsåser i det oändliga nästan, här får du en variant jag hittat på: Finhacka och fräs en lök. Hacka tomater, tre fyra beroende på storlek, eller ta en burk krossade tomater och fräs med löken. Klicka ev i lite tomatpuré. Blanda ner ruccola och färsk basilika. Hacka lite vitlök och chili och ha i det med. I med hackade valnötter, så mycket du vill. Späd med vatten om det behövs och låt puttra på minst en kvart på rätt svag värme. Salt och grovmalen svartpeppar, och pressa gärna lite citron över när det är färdigt. Smaka av under tiden, kanske behövs mer tomat eller något av det gröna?

Svarta bönor är mycket gott. Blanda de kokta bönorna med lite olja och häll bort det blågrå fula kokspadet innan. Sen blandar du svarta bönorna med majs, det är vackert och gott. Färsk basilika passar till. Med bröd, ris eller potatis till så blir det en mättande måltid.
Senast redigerad av Ly 2011-07-13 kl. 23:04.
Citera
2011-07-13, 23:08
Medlem
NoHopes avatar
Jag tycker ägg mättar väldigt bra i varje fall, och nötter, men nötter är ju ganska dyrt.
Men linser?

Men jag uppmanar dig att sno skiten, det kostar absolut ingenting, och fitt-ica-fitt-konsum slänger ju ändå hälften av skiten dom får in, så vad gör det om du tar lite här och där?
Citera
2011-07-13, 23:33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen

Tack på förhand.
Alltså är inte kött dyrare. Om du måste äta fyra ggr så mycket av något som kostar hälften av vad kött kostar, vilket blir då dyrast i slutänden? Ät fett och protein så håller du dig mätt betydligt längre än på massa bönor och skit.
Citera
2011-07-13, 23:39
Medlem
NoHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Alltså är inte kött dyrare. Om du måste äta fyra ggr så mycket av något som kostar hälften av vad kött kostar, vilket blir då dyrast i slutänden? Ät fett och protein så håller du dig mätt betydligt längre än på massa bönor och skit.

Bönor innehåller ju nu dock fett och protein.
Citera
2011-07-13, 23:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Bönor innehåller ju nu dock fett och protein.
Jadå, det gör det, men det är en helvetes massa kolhydrater också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in