• 1
  • 2
2011-07-13, 20:52
Medlem
Hej hej. Jag är student och min plånbok börjar bli tom, tänkte därför försöka äta lite mer vegetarisk mat just för att det är billigare än kött. Problemet är dock att jag aldrig blir ordentligt mätt av detta, kanske för stunden men det dröjer typ en timma innan jag är hungrig igen.

Tex idag så gjorde jag en potatis- och purjolöksoppa med lite morötter och annan rotfrukt i. Skit god och mätt 4 tallrikar senare, detta var kl 19:30 och nu är jag ashungrig igen. Kan tilläggas att jag är ganska stor och således "dyr i drift" (198/105), jobbar på lager nu under sommaren så rör på mig rätt mycket.

Tips på hur man mättar sin hunger på vegetarisk mat uppskattas, borde man satsa på en lite "side-dish" i form av macka typ?

Tack på förhand.
Citera
2011-07-13, 20:57
Medlem
Testa brocoli-paj, det är riktigt gott och mättande!
Citera
2011-07-13, 21:02
Medlem
Bönor är billigt och bra! Du kan göra egen falafel, hummus, använda i sallader eller äta som det är. Det är kanske inte det godaste, men det är antagligen det enklaste substitutet för kött och en bra proteinkälla. Jag och mina tre syskon är alla vegetarianer och bönor, linser och liknande är några av de produkter vi äter mest.
Citera
2011-07-13, 21:26
Medlem
Ja, håller med föregående talare om att bönor är bra - vill du komma billigt undan måste du dock köpa otillagade och koka dem själv (se till att ha god tid till det, de ska blötläggas över natten och sen kokas nån timme beroende på bönsort). Kan frysas in i små portioner och tas fram efter behov. Ett annat tips är att kolla i hälsokostaffärer efter vegetarisk färs, som är gjort på sojabönor (ej att förväxla med quorn). Ser ut som köttfärs när det är tillagat och används likadant. Tror en sån påse gick på runt en femtilapp.

Råkost är ett annat tips - t.ex. rivna morötter eller rödbetor. Mättar bra plus att mättnaden håller i sig länge. Är dessutom billigt.
Citera
2011-07-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen