Pajer av olika slag är bra. Tror äggen och mjölet i degen hjälper till att mätta. En paj går att variera hyggligt mycket och du kan ha i olika sorters grönsaker, alltefter vad du gillar eller har råd med. Torkad svamp som du blötlägger och steker passar också bra i paj.Om du bakar eget bröd till måltiderna blir du mättare, då kan också en middag på soppa vara mättande. Baljväxter som flera föreslagit är utmärkt. Mycket man kan ha det till. Bönor och linser är verkligen användbart. Jag har tidigare lämnat en del vegetariska recept här. Du kanske kan hitta de om du söker bland mina inlägg. Vita bönor blir man mätt av om man äter det med ris. Jag brukar laga vita bönor på kurdiskt vis. De blötlagda bönorna kokas tills de är lagom mjuka, men inte för smuliga. En lök hackas och fräses i olja så den blir lite brun. Därefter klickar man i tomatpuré, ett par matskedar eller mer, det är inte så jättenoga. Tomatpurén ska ge smak och färg. Fräs även purén i oljan, men passa noga så det ej bränns vid. Koka ett par torkade lime ( finns i utländska butiker ), pricka hål i dem innan, ca en kvart tills de är mjuka och blanda detta (med sitt spad ) med tomat och lök-fräset, salta lite och ev svartpeppar. Blanda i bönorna och rör om ordentligt, sen är det bara att äta. Bra ihop med ris, som sagt. Vitt bröd går också bra, gott att doppa i bönröran.
Ett annat mycket mättande förslag är bulgur. Finns nog många sätt att laga bulgur, jag gillar det här: Fräs tomatpuré, ca en dl, men det är inte petnoga i olivolja. Mängd på bulgur beror ju på hur mycket du vill laga. Till en kopp bulgur tar du drygt en och en halv kopp vatten, till två koppar bulgur två och en halv kopp vatten, etc. Grynen sväller en del under tillagningen. Vill du kan du fräsa i lite lök också, eller blanda ner lite tunn vermicelli. När purén fräst lite blandar du i bulgurn. Rör om och låt de fräsa lite med tomatpurén innan du slår i vattnet. Salta. Låt koka upp och koka sedan under lock på svag värme i ca tjugo minuter. Det ska ej vara för mjukt och blött, men ej heller för torrt eller bränt. Detta är lite finlir man lär sig med tiden. Serveras med skurna grönsaker som lök, gurka, paprika, tomater, citron, lime och färska örter passar bra till, persilja speciellt, men också basilika är gott till. Du kan ta majs eller oliver till om du gillar det. Den här rätten blir man mätt på. Bulgur är rätt billigt, och väljer du inte så dyra grönsaker till så är det en bra rätt för billig budget. Men man äter lätt betydligt mer än man tror av detta, bulgur tycks ha en tendens att öka aptiten!
Gröt är också sån mat man blir mätt av, samt hemlagad pizza. Pasta med någon sorts grönsaksås till är också mättande. Man kan variera tomatsåser i det oändliga nästan, här får du en variant jag hittat på: Finhacka och fräs en lök. Hacka tomater, tre fyra beroende på storlek, eller ta en burk krossade tomater och fräs med löken. Klicka ev i lite tomatpuré. Blanda ner ruccola och färsk basilika. Hacka lite vitlök och chili och ha i det med. I med hackade valnötter, så mycket du vill. Späd med vatten om det behövs och låt puttra på minst en kvart på rätt svag värme. Salt och grovmalen svartpeppar, och pressa gärna lite citron över när det är färdigt. Smaka av under tiden, kanske behövs mer tomat eller något av det gröna?
Svarta bönor är mycket gott. Blanda de kokta bönorna med lite olja och häll bort det blågrå fula kokspadet innan. Sen blandar du svarta bönorna med majs, det är vackert och gott. Färsk basilika passar till. Med bröd, ris eller potatis till så blir det en mättande måltid.
Senast redigerad av Ly 2011-07-13 kl. 23:04.