Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-07-13, 20:43
Medlem
Mittpunkts avatar
Låt oss säga att jag har 85 miljoner kronor och fördelar dessa på följande vis

- 10 miljoner nytt hus
- 2 miljoner resa jordenrunt

85 miljoner - 12 miljoner = 73 miljoner kronor

Av 33 miljoner kronor (efter att jag placerat mina 40 miljoner kronor) vill jag ha 30.000 kronor i månaden i 40 år, av räntan på 33 miljoner kronor.

Nu kommer vi till det roliga. Jag lägger undan 40 miljoner kronor och vill om 40 år att dessa 40 miljoner kronor ska vara mellan 70-80 miljoner kronor. Jag kommer inte att röra dessa 40 miljoner på 40 år, utan dom ska bara ligga och ticka ränta.

Vart ska jag placera pengarna för att nå mitt mål om 40 år, att mina 40 miljoner kronor har blivit 70-80 miljoner kronor? Jag vill inte placera i aktier eller fonder, vill inte förlora en krona av mina 40 miljoner kronor utan dom ska bara växa och växa.

Hur hade ni gjort i min situation?
Citera
2011-07-13, 20:46
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vart ska jag placera pengarna för att nå mitt mål om 40 år, att mina 40 miljoner kronor har blivit 70-80 miljoner kronor? Jag vill inte placera i aktier eller fonder, vill inte förlora en krona av mina 40 miljoner kronor utan dom ska bara växa och växa.

Du placerar pengarna på ett konto med minst 2,5% ränta, så har du 80 miljoner om 40 år. Inte svårt, men pengarna kommer fortfarande ungefär det samma, med tanke på inflationen. Du har alltså haft pengarna sittandes i 40 år utan att tjäna en krona, i realvärde räknat.
Citera
2011-07-13, 20:47
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Låt oss säga att jag har 85 miljoner kronor och fördelar dessa på följande vis

- 10 miljoner nytt hus
- 2 miljoner resa jordenrunt

85 miljoner - 12 miljoner = 73 miljoner kronor

Av 33 miljoner kronor (efter att jag placerat mina 40 miljoner kronor) vill jag ha 30.000 kronor i månaden i 40 år, av räntan på 33 miljoner kronor.

Nu kommer vi till det roliga. Jag lägger undan 40 miljoner kronor och vill om 40 år att dessa 40 miljoner kronor ska vara mellan 70-80 miljoner kronor. Jag kommer inte att röra dessa 40 miljoner på 40 år, utan dom ska bara ligga och ticka ränta.

Jag hade lånat 160 miljoner och betalat 40 miljoner i kontantinsats för att köpa upp attraktiva fastigheter och hyrt ut dom.
Citera
2011-07-13, 20:51
Medlem
FrankRosenthals avatar
När man investerar pengar så finns det ju givetvis alltid risker. Du säger att du inte vill förlora en enda krona... Hur skulle detta vara möjligt att garantera?

Jag skulle satsa på att bli duktig på aktier eller investera i fastigheter.
Citera
2011-07-13, 20:51
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Jag hade lånat 160 miljoner och betalat 40 miljoner i kontantinsats för att köpa upp attraktiva fastigheter och hyrt ut dom.

Det hade jag absolut inte gjort. Bättre att ta dessa 160 miljoner som man investerar i, det är lätt att aktier rör sig uppemot 200%. Efterskatt och allt annat så har man mer än fnuttiga 40 miljoner som TS var ute efter. Att investera i fastigheter är en oerhört långsam och dyr process som inte alls ger mycket tillbaka. Det enda du har är fastigheter du kan sälja om 40 år, med skatt på inkomst och skatt på försäljning. Oerhört dum "investering".
Citera
2011-07-13, 20:54
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Jag har funderat på det också, att investera i fastigheter men frågan är det marknaden för fastigheter hur den ser ut om 40 år.

40 miljoner kronor finns men jag vill att dom ska växa till 70-80 miljoner om 40 år. Pengarna ska bara ligga och ticka eller att jag investera med säkerhet att jag får pengarna om 40 år.

Citat:
Ursprungligen postat av spartak
Varför använder du så stora summor som exempel?

Min hemlighet
Citera
2011-07-13, 20:54
Medlem
Varför använder du så stora summor som exempel?

Jag ska placera 200.482.348.719.874.990.187.491.791 kr och vill ha 1,25% ränta vilken bank ska jag välja?
Citera
2011-07-13, 20:55
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Det hade jag absolut inte gjort. Bättre att ta dessa 160 miljoner som man investerar i, det är lätt att aktier rör sig uppemot 200%. Efterskatt och allt annat så har man mer än fnuttiga 40 miljoner som TS var ute efter. Att investera i fastigheter är en oerhört långsam och dyr process som inte alls ger mycket tillbaka. Det enda du har är fastigheter du kan sälja om 40 år, med skatt på inkomst och skatt på försäljning. Oerhört dum "investering".

Säg vilken bank kan man låna 4:1 med aktier som säkerhet? Svar ingen. Jag har insyn i hur rika fördelar sina förmögenhet och fastighetsbranschen är verkligen en lukrativ bransch.
Citera
2011-07-13, 20:57
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Jag har funderat på det också, att investera i fastigheter men frågan är det marknaden för fastigheter hur den ser ut om 40 år.

40 miljoner kronor finns men jag vill att dom ska växa till 70-80 miljoner om 40 år. Pengarna ska bara ligga och ticka eller att jag investera med säkerhet att jag får pengarna om 40 år.

Min hemlighet

På 40 år kommer dina inkomster från fastigheterna ha betalat igen lånet. Kommer folk bo i byggnader i framtiden? Svar ja. Kommer folk vilja bo attraktivt i framtiden? Svar ja.
Citera
2011-07-13, 20:59
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka

Det finns ingen investering som är så säker och samtidigt ger så bra avkastning som fastigheter. Handla aktier med lånade pengar, när TS är ute efter lågriskinvesteringar.
Citera
2011-07-13, 20:59
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
På 40 år kommer dina inkomster från fastigheterna ha betalat igen lånet.

Men om jag lånar så har jag en skuld och den ska betalas tillbaka samtidigt som jag ska komma upp i 70-80 miljoner om 40 år och vara totalt skuldfri.

Jag köper fastigheter för 40 miljoner och om 40 år säljer jag dessa och får 70-80 miljoner kronor. Är det ens möjligt?
Citera
2011-07-13, 21:04
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Men om jag lånar så har jag en skuld och den ska betalas tillbaka samtidigt som jag ska komma upp i 70-80 miljoner om 40 år och vara totalt skuldfri.

Jag köper fastigheter för 40 miljoner och om 40 år säljer jag dessa och får 70-80 miljoner kronor. Är det ens möjligt?

Dina fastigheter är värda 200 miljoner när du köper dom. Även om ingen värdeökning sker på 40 år så kommer dom fortfarande vara värda 200 miljoner när du säljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in