2010-02-04, 11:36
Medlem
Ingen Och Någon bodde i ett hus. Ingen gick ut, Någon gick ut. Vem var då kvar i huset?

Herr "Vem" som var på besök ???
Citera
2010-02-04, 12:08
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Den här passar tråden som hand i handsken, fast den är mer "vettig" i tal än i skrift:

Ingen Och Någon bodde i ett hus. Ingen gick ut, Någon gick ut. Vem var då kvar i huset?

(om någon har hört denna förut så vill jag passa på att säga: grattis, du sitter på obskyr info du!)

Ingen är ju först i de två första meningarna och stavas därför med stor bokstav, alltså är det bara Någon som är en person och Ingen är ett ord? Personen Ingen kanske är kvar i huset? Jag har ingen aning
Senast redigerad av lendryggh 2010-02-04 kl. 12:10. Anledning: Kom på något! Ingen Och Någon är en och samma person med tre namn? Alltså är Ingen Och Någon kvar i huset!
Citera
2010-02-04, 12:33
Medlem
Zaklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jane.Doe
Om första är röd och andra är svart så har du 2 strumpor. 3e strumpan är antingen svart eller röd och du har ett komplett färgpar.

Men wtf, vilken tankevurpa. Tänkte av någon anledning att 1 röd + 1 svart blir ett par.

Pinsamt värre.
Citera
2010-02-04, 12:54
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelchair-Dope
och är kvar? eller? nä jag vet inte..

Correct motherfucker! OCH är kvar i huset. Du vann just internet!

Som sagt, gåtan passade in i "klurig och idiotisk".
Citera
2010-02-04, 12:54
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouseyyy
Ett j*kla klagande från din sida, + du har fel på båda ställen i din tidigare post.

Ingen lämnar själv, alla lämnar samtidigit.
Även jag (som inte tittat på något jävla facit) skrev att det kräver (perfekt)logiskt tänkande hos öborna.

Sluta googla svaren och tro du är någon viktigpetter nu! Även en apa på 4 år hade kunnat hitta svaren till samtliga gåtor. *Applåderar dig*

eh? har du mens eller?
Jag sa aldrig att de lämnade en efter en, påpekade att i din förklaring verkade det så.
Sedan insisterar jag på att oraklet och hans ögonfärg och vad han säger är fullkomligt irrelevant, så skippa honom. Säger detta av ren godhet så att du kan berätta historien bättre nästa gång. Tycker som sagt det var den bästa gåta jag läst så den förtjänar det. Dessutom är gåtan klurig nog i sig utan massa onödig info.
Jag fattade svaret själv men tänkte det var bättre att ge det svart på vitt. Hade inte kollat upp det om det inte var för att jag tyckte din förklaring var bristfällig och behövde bättras så att alla fick chans att fatta.
Citera
2010-02-04, 12:58
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
du säger ju själv att Vem är kvar i huset.
Vad är frågan? Ett påstående med frågetecken efter, fattar att den inte gör sig i skrift så bra.

Tricket till gåtan är att tänka på "Ingen", "Och" och "Någon" som tre personer. Sen när man säger "Ingen gick ut, Någon gick ut" Så har "Ingen" samt "Någon" lämnat huset, men "Och" är fortfarande kvar.

Get it?

Och som tidigare talare sa: det är en jävla mindfuck gåta.
Citera
2010-02-04, 13:50
Medlem
Kesslers avatar
Den där jävla Ingen Och Någon gåtan tjaffsas det livligt om just nu mellan mig och polaren.

Edit: Fattar inte ögon gåtan, inte ens när jag sett svaret, var gåtan ställd på fel sätt eller?
Senast redigerad av Kessler 2010-02-04 kl. 14:07.
Citera
2010-02-04, 14:26
Medlem
Mouseyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
eh? har du mens eller?
Jag sa aldrig att de lämnade en efter en, påpekade att i din förklaring verkade det så.
Sedan insisterar jag på att oraklet och hans ögonfärg och vad han säger är fullkomligt irrelevant, så skippa honom. Säger detta av ren godhet så att du kan berätta historien bättre nästa gång. Tycker som sagt det var den bästa gåta jag läst så den förtjänar det. Dessutom är gåtan klurig nog i sig utan massa onödig info.
Jag fattade svaret själv men tänkte det var bättre att ge det svart på vitt. Hade inte kollat upp det om det inte var för att jag tyckte din förklaring var bristfällig och behövde bättras så att alla fick chans att fatta.

Point taken, men hoppas du förstår att efter mycket tänk och man lägger ner tid på att skriva ett (utifrån min synvinkel) så bra svar som möjligt, är det jävla tradigt när du börjar hacka på en direkt.
Låt oss gräva ner yxan och gå vidare, ok? *nods*

Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Den där jävla Ingen Och Någon gåtan tjaffsas det livligt om just nu mellan mig och polaren.

Edit: Fattar inte ögon gåtan, inte ens när jag sett svaret, var gåtan ställd på fel sätt eller?

"Ingen Och Någon" gåtan, kan inte annat än instämma, dryg, inte på något sätt rolig samt nobrainer-gåtor undanbes

Hm, hur att förklara... denna gåtan med ögon...

Tänk dig att du och 49 andra personer är på en öde ö. Någon berättar för er alla att minst EN utav er har blåa ögon. Du har denna fakta i åtanke medan du inspekterar övriga personer på ön. Du ser att en kille, Petter, har blå ögon. Men i gryningen dag2 har Petter fortfarande inte lämnat ön. Utifrån detta drar du slutsatsen till att enda anledningen Petter inte lämnat ön, är för att minst en person TILL har blåa ögon. Vidare ser du på övriga 48 (minus Petter ûnt dig själv) att ingen av dem har blåa ögon. ALLT detta leder till den mycket adekvata slutsatsen: JAG HAR BLÅA VACKRA ÖGON.

Du lämnar därmed ön och sticker hem och sätter på din flickvän senare på kvällen dag 2. Gärna i 2an

Hoppas detta gjorde lösningen lite klarare för dig..
Citera
2010-02-04, 14:34
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitir
En polare berättade en sjukt svår gåta på fyllan i somras. Tog en timme innan vi löste den hehe. Kommer inte riktigt ihåg exakt hur den var, men hoppas jag berättar ungefär rätt.

En man och hans familj blir strandsatt på en öde ö efter en flygkrasch. Det dröjde flera månader innan räddningen kom. Det första mannen gör när han kom tillbaka till fastlandet var att gå in på en restaurang och beställa en struts-soppa. Han får in soppan, smakar av och tar sedan upp en pistol och tar sitt liv.
Varför tog han livet av sig efter att han smakat på soppan?

Sen vill jag ha det rätta svaret bekräftat om Tjejen som mördade sin syster? Var det pg.a. att största chansen att träffa mannen igen är på en begravning till någon anhörig till hennes mamma?

Bara för att reda ut detta, har inte sett svaret på gåtan i fetstil så jag tänkte skriva det själv.

Det måste bero på att han ute på ön ätit vad hans fru kallat strutssoppa, som egentligen gjorts på människokött, antingen från hans barn eller från döda folk från kraschen. I såna här mysterier kan man ju anta ganska mycket så vid frågan om hur han inte kunnat märka att hans barn dödades så kan ju frun hittat på massa olika sätt att både döda dem och bortförklara det som naturliga orsaker. De var ju trots allt på en ö och nöden har ingen lag så ingenting ör omöjligt.
Iaf, när han kommer hem och får smaka riktig strutssoppa och märker att den inte smakar som detän han åt på ön så inser han ju att han käkat människokött, kanske inser han tom. att det var hans barn han ätit. Det står ju inget om vem mer som kommer med honom hem, så...
Så naturligtvis skjuter han sig själv vid insikter att han ätit människor.

Edit: mouseyyy: jepp klart vi är vänner.
Senast redigerad av Mr.Sander 2010-02-04 kl. 14:44.
Citera
2010-02-04, 14:48
Medlem
MrsYellows avatar
Denna kanske inte är så rolig, men ack så klurig

Man får använda alla matematiska tecken men man får inte lägga till någon siffra.

1 ? 1 ? 1 = 6
2 ? 2 ? 2 = 6
3 ? 3 ? 3 = 6
4 ? 4 ? 4 = 6
5 ? 5 ? 5 = 6
6 ? 6 ? 6 = 6
7 ? 7 ? 7 = 6
8 ? 8 ? 8 = 6
9 ? 9 ? 9 = 6
Citera
2010-02-04, 15:13
Medlem
gurkkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsYellow

Man får använda alla matematiska tecken men man får inte lägga till någon siffra.

1 ? 1 ? 1 = 6
2 ? 2 ? 2 = 6
3 ? 3 ? 3 = 6
4 ? 4 ? 4 = 6
5 ? 5 ? 5 = 6
6 ? 6 ? 6 = 6
7 ? 7 ? 7 = 6
8 ? 8 ? 8 = 6
9 ? 9 ? 9 = 6

NEEEJ jag som skulle plugga idag och så ser jag den här. Jag kommer inte kunna släppa det förrän jag har löst det
Citera
2010-02-04, 15:18
Medlem
Pelicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsYellow

1 ? 1 ? 1 = 6
2 ? 2 ? 2 = 6
3 ? 3 ? 3 = 6
4 ? 4 ? 4 = 6
5 ? 5 ? 5 = 6
6 ? 6 ? 6 = 6
7 ? 7 ? 7 = 6
8 ? 8 ? 8 = 6
9 ? 9 ? 9 = 6

Får man bara sätta ut tecken där det är frågetecken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in