Citat:
Ursprungligen postat av Mouseyyy
Hm, hur att förklara... denna gåtan med ögon...
Tänk dig att du och 49 andra personer är på en öde ö. Någon berättar för er alla att minst EN utav er har blåa ögon. Du har denna fakta i åtanke medan du inspekterar övriga personer på ön. Du ser att en kille, Petter, har blå ögon. Men i gryningen dag2 har Petter fortfarande inte lämnat ön. Utifrån detta drar du slutsatsen till att enda anledningen Petter inte lämnat ön, är för att minst en person TILL har blåa ögon. Vidare ser du på övriga 48 (minus Petter ûnt dig själv) att ingen av dem har blåa ögon. ALLT detta leder till den mycket adekvata slutsatsen: JAG HAR BLÅA VACKRA ÖGON.
Du lämnar därmed ön och sticker hem och sätter på din flickvän senare på kvällen dag 2. Gärna i 2an
Hoppas detta gjorde lösningen lite klarare för dig..
Jo det var ju smart men det var ju 50 med gröna ögon och 50 med blåa eller? Då är det ju egentligen självklart för folket på ön att minst en har blåa ögon så varför oraklet säger det fattar jag inte hon måste ju också då ha sagt att 50 var gröna och 50 blåa. Sen skrev ju någon att gåtan var ställd fel eller vad det var också då det var något med oraklet.
Eller vänta nu, vad dum jag är man räknar alltså att 50 har gröna ögon först väll såklart och sen gör man så som du skrev, men som sagt känns som gåtan måste ha varit felskriven
Nej så är det ju inte heller, jag är förvirrad. Hade det vart 48 med gröna och 2 med blåa så förstår jag. Eller är det så att istället för att det är 2 med blåa som i ditt exempel så märker man varje dag att de med blåa inte åkte och till slut efter 50 dagar har ingen åkt och då förstår de 50 med blåa ögon vilken färg de har. Fan vad bra gåta antar att jag förstod den rätt nu efter många om och men?