• 1
  • 2
2011-07-13, 16:51
Medlem
Eilas avatar
Mina föräldrar är brunögda och min bror blev likaså.
Jag blev blåögd, vilket antagligen kommer ifrån en blåögd förälder på min faders sida och en på min moders.
Har alltid velat ha bruna så jag skaffade det genom linser, men det är oväsentligt.
Är jag bärare till blått eller kan jag vara bärare till brunt?
Har försökt googla, men får bara upp information om att två brunögda kan få ett blåögt barn, men min fundering är mer vilka anlag jag är bärare av?
Citera
2011-07-13, 16:52
Medlem
WhySoBorings avatar
Du skall kunna ge båda.
Citera
2011-07-13, 16:54
Medlem
LemPicas avatar
I skolan fick jag lära mej att om du har blå ögon kan du inte ha anlag för bruna.
Brunt anlag är dominant så har du anlag för det hade du varit brunögd.

Det var många år sedan jag gick i skolan så jag vet inte om forskningen kommit fram till något annat i dag.

Hittade detta på http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg

Genetik [redigera]Det finns tre kända genpar som kontrollerar människoögonfärg. Två av dessa finns på kromosompar 15 och en på kromosompar 19. Bey 2 genen (EYCL3) på kromosom 15 har en blå och en brun allel. Gey (EYCL1) på kromosom 19 har en blå och en grön allel och bey 1 på kromosom 15 är en gen för brun ögonfärg.

Det finns en genetisk modell som förklarar ärftligheten av blå, gröna och bruna ögon. I modellen är den bruna allelen i bey 2 alltid dominant, så även om en person är heterozygot och har båda allelerna kommer den bruna genen att bli uttryckt. Den gröna allelen på gey är dominant gentemot den blå allelen men recessiv mot den bruna allelen på kromosom 15.

Detta gör att det bildas en dominansordning mellan genparen. En person med en brun allel på kromosom 15 kommer att få bruna ögon, om resten av allelerna är gröna eller blå. Finns det en grön allel på kromosom 19 och resten av allelerna är blå blir resultatet gröna ögon. Blå ögon uppstår bara om samtliga alleler är blå.

Denna modell kan bara förklara ärftlighet av blå, bruna och gröna ögon men kan inte förklara grå eller melerade ögon eller hur ögonfärg kan förändras över tid. Detta tyder på att det finns fler, ännu oupptäckta, gener som inverkar på ögonfärgen. Två blåögda personer kan få ett brunögt barn på grund av mutationer.
Senast redigerad av LemPica 2011-07-13 kl. 16:57.
Citera
2011-07-13, 16:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Om blåa ögon kommer från en recessiv gen så borde du bara vara bärare av gener för blåa ögon och inte någon annan ögonfärg.
Däremot kan du ju såklart få brunögda barn ändå.
Citera
2011-07-13, 16:57
Medlem
brutefishs avatar
du har både blåa och bruna gener i dig, så ditt barn kan bli både och eller ännu bättre, ett blått och ett brunt öga (förutom det där bak).
Citera
2011-07-13, 16:57
Medlem
Om jag inte minns fel är bruna ögon dominanta. Så för att få blåa ögon krävs anlag för detta från båda föräldrar. Så det enklaste vore väl att hitta en kille med bruna och hoppas på att han inte har anlag för blå ögon alt att det blåa anlaget inte slår igenom.
Citera
2011-07-13, 17:00
Medlem
Eilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hengpung
Tror att du är adopterad

Med mina bruna linser så är jag väldigt lik mina föräldrar, särskilt mamma. så jag tvivlar på det.
Ser snarare mer onaturligt ut med min riktiga ögonfärg.
Citera
2011-07-13, 17:03
Medlem
Oldberrys avatar
http://genetik.finns.nu/arv-och-miljo/ogonfarg/

Det är den andra tabellen som är aktuell. Det är alltså 25% att dina föräldrar föder barn med blå ögon.

Båda dina föräldrar har ett brunt och ett blått anlag. Eftersom brunt är dominant har båda bruna ögon.
Senast redigerad av Oldberry 2011-07-13 kl. 17:11.
Citera
2011-07-13, 17:07
Medlem
Blåa ögon är ju jätte fint. Själv har jag bruna.. Har du inga bilder på ögonen?
Citera
2011-07-13, 17:10
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
http://genetik.finns.nu/arv-och-miljo/ogonfarg/

Det är den andra tabellen som är aktuell. Det är alltså 25% att dina föräldrar föder barn med blå ögon.

Båda har ett brunt och ett blått anlag. Eftersom brunt är dominant har båda bruna ögon.

Enligt denna länken verkar det jag lärde mej i skolan stämma.

"Det menas att brunt anlag ”vinner” alltid över blått anlag." (klippt från sidan Oldberry länkade till).
Citera
2011-07-13, 17:14
Medlem
Eilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deiokes
Blåa ögon är ju jätte fint. Själv har jag bruna.. Har du inga bilder på ögonen?

Eftersom jag i princip aldrig visar mig i blå ögon offentligt, så nej, blåa är fina på andra men inte på mig.
Har faktiskt hört att jag är finare i bruna ögon, passar mitt utseende mer naturligt.
Citera
2011-07-13, 17:18
Bannlyst
din morsa var otrogen kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem