I skolan fick jag lära mej att om du har blå ögon kan du inte ha anlag för bruna.
Brunt anlag är dominant så har du anlag för det hade du varit brunögd.
Det var många år sedan jag gick i skolan så jag vet inte om forskningen kommit fram till något annat i dag.
Hittade detta på
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg
Genetik [redigera]Det finns tre kända genpar som kontrollerar människoögonfärg. Två av dessa finns på kromosompar 15 och en på kromosompar 19. Bey 2 genen (EYCL3) på kromosom 15 har en blå och en brun allel. Gey (EYCL1) på kromosom 19 har en blå och en grön allel och bey 1 på kromosom 15 är en gen för brun ögonfärg.
Det finns en genetisk modell som förklarar ärftligheten av blå, gröna och bruna ögon. I modellen är den bruna allelen i bey 2 alltid dominant, så även om en person är heterozygot och har båda allelerna kommer den bruna genen att bli uttryckt. Den gröna allelen på gey är dominant gentemot den blå allelen men recessiv mot den bruna allelen på kromosom 15.
Detta gör att det bildas en dominansordning mellan genparen. En person med en brun allel på kromosom 15 kommer att få bruna ögon, om resten av allelerna är gröna eller blå. Finns det en grön allel på kromosom 19 och resten av allelerna är blå blir resultatet gröna ögon. Blå ögon uppstår bara om samtliga alleler är blå.
Denna modell kan bara förklara ärftlighet av blå, bruna och gröna ögon men kan inte förklara grå eller melerade ögon eller hur ögonfärg kan förändras över tid. Detta tyder på att det finns fler, ännu oupptäckta, gener som inverkar på ögonfärgen. Två blåögda personer kan få ett brunögt barn på grund av mutationer.