Själv skulle jag nog tipsa om Arctic cats Crossfire. Har testat lite olika årsmodeller av den själv och körställningen är riktigt behaglig. Den funkar både bra på led som i lössnö som det blivit nämnt tidigare.
Om du skaffar en renodlad mountainmaskin så får du räkna med riktigt dålig hållning på led. Däremot finns ju inte mycket som slår dom i klättring då (se Arctic cat HCR om du är mer intresserad av det). Det dåliga med crossfiren är att jag anser att mattan som sitter på vid leverans har alldeles för låga kammar på mattan för att kunna leka ordentligt i lössnön och klättra. Skaffar jag mig en ska jag iaf byta ut mattan till en 44", och inte ripsaw, hade det sist och den var visserligen svår att slå på led men sög riktigt hårt i lössnön!
Hade jag haft bra med pengar hade jag utan tvekan testat Arctic Cats nya XF modell! De sägs att denna model ska bli Arctic cats riktiga hopp upp till toppen igen (som när de från början kom med sina första f-modeller).
Att skaffa en 1000 kubikare anser jag är onödigt. Du får riktigt mycket onödig tyngd och oftast är de inte så anpassade för blandad körning på samma sätt. För att inte nämna ökad bränslekostnad och betydligt dyrare försäkring.
Skaffa dig något från 600-800 cc klassen. 600 är absolut dugliga och går leka förbannat bra med. Är du lite mer rutinerad i din körning så kan du även leka bra med en 800, då får du lite mer tryck

Tyngden på dom har gått ner väsentligt på senare år

Nu är jag ju ett riktigt Arctic cat fan också men det kanske inte var så svårt att räkna ut av det som blev sagt här ovan

Andra skotrermärken jag kan rekommendera är Ski-doo och Lynx. Aldrig fastnat speciellt för dom andra. Yamaha tycker jag oftast brukar ha tråkiga klumpiga ledskotrar bara, dom kanske bättrat på sig nu? Jag har inte kollat upp dom så mycket faktiskt.
Sen är jag inte heller så mycket för Polaris faktiskt, visst. Det finns vissa modeller som bryter mönstret, men oftast tycker jag dom brukar vara så breda och tunga skotrar, men dom har ändrat sin stil med bredden nu på senare år men tycker fortfarande tyngden på de flesta modeller inte faller mig i smaken