2011-07-13, 04:04
Medlem
Nu börjar det bli dags att fundera på vilken snöskoter jag skall köpa, eftersom jag funderat på detta ända sedan förra vintern. Budgeten är inte fastställd så alla förslag är välkommna .
Det jag letar efter är en sport modell med mycket vrid samt hästkrafter jag vill ha något som går att köra hårt på isen med men även utforska vildmarken med. Tack på förhand!
Citera
2011-07-13, 04:33
Medlem
Snotrics avatar
En crossover passar nog bra om du vill ut i lössnön men samtidigt kunna köra långa sträckor led. Polaris har Switchback, Ski-Doo har Renegade (dock finns det chans för att de äter remmar), Arctic Cat har crossfire (XF 2012), Lynx har Xtrim och Yamaha har sina modeller med XTX.

Polaris har Switchback Assault som är mer anpassad för lössnö än för led, samt Switchback Pro-R som är anpassad mot den som kör led och vill kunna köra i lössnön.

Ski-Doo har jag inte så stor koll på rent modellmässigt, men det lär vara likadant som med Polaris på nyare modeller.

Arctic Cat Crossfire är i regel en kortare mountainmaskin som även ska gå bra på led snarare än tvärtom.

Lynx Xtrim och Yamaha XTXer är åt andra hållet. En längre ledmaskin helt enkelt. Funkar ok i lössnön.

Detta är alltså inom Crossover segmentet, alltså när man vill kompromissa mellan led och lössnö. Antar att det du menar med vildmarken är att köra utanför leden?

Hur som helst så ska du självklart provköra olika skotrar innan du bestämmer dig, för att veta vad du själv vill ha.
Citera
2011-07-14, 02:12
Medlem
Tack för alla tips!, väldigt användbara . jag hittade en väldigt förmånlig arctic cat f1000 som var 2010 modell, alltså 2-takt. den verkar som ett bra val även om den är en sport modell? det enda som känns dåligt med den är bensin konsumptionen . och med vildmark menade jag just utanför leden och möjligtvis i lite djupare snö i skogen osv.
Citera
2011-07-14, 08:24
Medlem
Psyknalles avatar
F1000 är väl en ren racingmaskin. Kort matta och en massa hästar. Den går nog fint på led, men ska du ut i lössnön så är det nog inte lika trevligt om du inte slänger på en värre matta än den 325x38 som sitter på. Säker på att du inte ska kolla lite på nån crossover istället? Det är ju trots allt i lössnön man har kul med en skoter
Citera
2011-07-14, 14:41
Medlem
fick en sån pangdeal på arctic f1000 så att jag inte kunde motstå, tror nog jag ändå kommer vara mycket nöjd med den eftersom den inte precis är lat, är det möjligt att bara byta matta eller måste man byta några andra delar för att få en längre/bredare matta? och har nån koll på bensinkonsumptionen med dessa? har någon egna erfarenheter av arctic cat överlag?

Tack för svar!
Citera
2011-07-14, 16:57
Medlem
Psyknalles avatar
En bra deal är ju alltid bra

Det man är ute efter när man vill ha en bättre matta är mattlängden samt kamhöjden. Utan några modifieringar kan du oftast sätta på en matta med högre kammar, detta brukar varasom natt och dag när man är ute i lössnö. Vill man modda lite mer så kan man köpa förlängningskit till boggin. Man får då möjlighet att sätta på en matta som också är längre, något som ytterligare förbättrar lössnöegenskaper.

Men köp du, och testa i lössnö och se hur du tycker det går. Det kanske funkar rätt bra original om du håller stumt på gasen
Citera
2011-07-16, 07:40
Medlem
Lägg på en matta med 44mm kammar så kommer den skotta på bättre i pudret utan att du förstör ledegenskaperna.
Citera
2011-07-31, 00:12
Medlem
Snotrics avatar
Sen ett par nya skidor som flyter bättre i pudret så att framvagnen kommer upp lite också kan ju vara en fördel.
Citera
2011-07-31, 01:53
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandski
fick en sån pangdeal på arctic f1000 så att jag inte kunde motstå, tror nog jag ändå kommer vara mycket nöjd med den eftersom den inte precis är lat, är det möjligt att bara byta matta eller måste man byta några andra delar för att få en längre/bredare matta? och har nån koll på bensinkonsumptionen med dessa? har någon egna erfarenheter av arctic cat överlag?

Tack för svar!

Bensinförbrukning styrs av din högra tumme, men allt från 2-7liter milen.

Visst kan du byta matta, bredden måste vara den samma, men längden går ju att fixa, dock är det bättre att hitta en M-boggie att slänga dit än en kukig förlängning.

44mm kammar borde va lagaom på din skoter, kolla så det går fritt mot kylare osv, men spontant tror jag det funkar.
Citera
2011-10-29, 13:10
Medlem
Själv skulle jag nog tipsa om Arctic cats Crossfire. Har testat lite olika årsmodeller av den själv och körställningen är riktigt behaglig. Den funkar både bra på led som i lössnö som det blivit nämnt tidigare.
Om du skaffar en renodlad mountainmaskin så får du räkna med riktigt dålig hållning på led. Däremot finns ju inte mycket som slår dom i klättring då (se Arctic cat HCR om du är mer intresserad av det). Det dåliga med crossfiren är att jag anser att mattan som sitter på vid leverans har alldeles för låga kammar på mattan för att kunna leka ordentligt i lössnön och klättra. Skaffar jag mig en ska jag iaf byta ut mattan till en 44", och inte ripsaw, hade det sist och den var visserligen svår att slå på led men sög riktigt hårt i lössnön!
Hade jag haft bra med pengar hade jag utan tvekan testat Arctic Cats nya XF modell! De sägs att denna model ska bli Arctic cats riktiga hopp upp till toppen igen (som när de från början kom med sina första f-modeller).
Att skaffa en 1000 kubikare anser jag är onödigt. Du får riktigt mycket onödig tyngd och oftast är de inte så anpassade för blandad körning på samma sätt. För att inte nämna ökad bränslekostnad och betydligt dyrare försäkring.
Skaffa dig något från 600-800 cc klassen. 600 är absolut dugliga och går leka förbannat bra med. Är du lite mer rutinerad i din körning så kan du även leka bra med en 800, då får du lite mer tryck Tyngden på dom har gått ner väsentligt på senare år
Nu är jag ju ett riktigt Arctic cat fan också men det kanske inte var så svårt att räkna ut av det som blev sagt här ovan
Andra skotrermärken jag kan rekommendera är Ski-doo och Lynx. Aldrig fastnat speciellt för dom andra. Yamaha tycker jag oftast brukar ha tråkiga klumpiga ledskotrar bara, dom kanske bättrat på sig nu? Jag har inte kollat upp dom så mycket faktiskt.
Sen är jag inte heller så mycket för Polaris faktiskt, visst. Det finns vissa modeller som bryter mönstret, men oftast tycker jag dom brukar vara så breda och tunga skotrar, men dom har ändrat sin stil med bredden nu på senare år men tycker fortfarande tyngden på de flesta modeller inte faller mig i smaken
Senast redigerad av Swompin 2011-10-29 kl. 13:15. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in